Uitnodigen relaties geen invloed op standbeoordeling
ROTTERDAM, 20070419 -- Van 16 toonaangevende fabrikanten in de bouw hebben de stands van Eurocol en Sigma de hoogste waardering gekregen van de Bouwbeurs bezoekers. De stand zelf (uitstraling, opbouw, etc.) heeft de meeste invloed gehad op de beoordeling. Het uitnodigen van relaties op de stand heeft, op architecten en groothandels bouw- en houtmateriaal na, geen invloed op de standbeoordeling. Dit blijkt uit een onderzoek dat USP Marketing Consultancy na afloop van de Bouwbeurs heeft uitgevoerd onder 1538 beursbezoekers uit diverse bouwgerelateerde marktpartijen.
Uitnodigen relaties geen invloed op standbeoordeling
Uit het onderzoek komt naar voren dat gemiddeld 31% van de beursbezoekers een uitnodiging heeft ontvangen om de stand te bezoeken. Er blijkt dat bezoekers die een uitnodiging hebben ontvangen de stand iets hoger waarderen dan de bezoekers die geen uitnodiging hebben ontvangen, maar wanneer dit per marktpartij wordt bekeken is dit lang niet altijd significant verschillend. Marktpartijen waarbij dit verschil duidelijker naar voren komt zijn architectenbureaus en groothandels bouw- en houtmateriaal; zij waarderen de beurs significant hoger indien zij een uitnodiging voor de stand hebben ontvangen. Voor exposanten is het dus zeker zinvol om deze partijen van tevoren uit te nodigen. Echter, ook al heeft het uitnodigen van relaties op de stand geen invloed op de standwaardering, in het kader van het relatiebeheer is het uitnodigen van relaties altijd goed.
Stand zelf meeste invloed op totale beoordeling
Alle aspecten hebben in zekere mate bijgedragen aan de totale standwaardering. Het is met name de stand zelf (uitstraling, opbouw, enz.) die de grootste bijdrage heeft geleverd aan de beoordeling. Ook de mate waarin de stand past bij het beeld dat men heeft van de standhouder speelt een belangrijke rol, evenals de gezelligheid op de stand. Het is voor exposanten daarom dan ook van groot belang hoge beoordelingen te krijgen op deze aspecten, omdat deze de meeste invloed uitoefenen op de totaal beoordeling. De ruimte op de stand om rustig te kunnen praten en de ligging/locatie van de stand worden gezien als minst belangrijk. Het is opvallend dat bij architecten de mate waarin de standbemanning de bezoekers rustig de geven om rond te lopen en zaken te bekijken een bovengemiddelde invloed heeft gehad op de totale standwaardering. Klusbedrijven en woningbouwcorporaties hechten relatief veel waarde aan de mate waarin de stand de juiste bezoekers trok.
Uit voorgaande blijkt dat bij de opzet van een stand rekening gehouden dient te worden met criteria die belangrijk worden gevonden door de doelgroep die je op je stand wilt krijgen. Architecten vinden andere aspecten belangrijk dan bijvoorbeeld aannemers. Door je stand zo goed mogelijk af te stemmen op je beoogde doelgroep zal de standbeoordeling zo gunstig mogelijk uitpakken.
Technische achtergrond
USP heeft na afloop van de Bouwbeurs voor 16 toonaangevende bedrijven in de bouw (Alcoa, Corus, Eurocol, Grohe, Heras, Isobouw, JE Storkair, Knauf, NPI, Reynaers, SDU Uitgevers, Sigma, Sika, Trespa, Vema-Lips en Wienerberger) een standevaluatie uitgevoerd. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 1538 beursbezoekers uit diverse bouwgerelateerde marktpartijen.
USP Marketing Consultancy