Ingezonden persbericht


Bètadagen 2007: 18 april laatste Bètadag in Enschede

In vijf steden hebben de Bètadagen ervoor gezorgd dat scholieren op een verfrissende manier in aanrakingen kwamen met bètawetenschappen en techniek. Op 18 april zal de laatste dag in Enschede plaatsvinden.

EINDHOVEN
Eindhoven had een zeer ambitieus programma voorbereid. Tijdens het ochtendprogramma werd de lat al hoog gelegd: de lichtsnelheid werd bepaald met behulp van een laser en er werd op hoog wiskundig niveau gerekend aan digitale signalen om fouten op te sporen en te herstellen. Zo werden de leerlingen geconfronteerd met vakgebieden waarvan ze het bestaan niet afwisten. Dat dit aansloeg bleek wel uit de sfeer tijdens de dag. De leerlingen waren enthousiast en uitgelaten. Een heel andere sfeer dan bij andere activiteiten van de Universiteit voor scholieren, volgens een van de mentoren. De studenten waren dan ook als geen ander in staat geweest in te schatten wat scholieren aanspreekt en daar een goed programma omheen te bouwen. Bij de wedstrijden tussen de robots namen enthousiasme en inzet nog meer toe. De robots moesten verschillende opdrachten kunnen uitvoeren, zoals stoppen zodra ze een obstakel tegenkomen. De leerlingen hadden de robots zelf gebouwd en geprogrammeerd en het was dus spannend of het allemaal zou lukken. Een aantal groepjes was er niet alleen in geslaagd de robot zelfstandig de opdrachten uit te laten voeren, maar ook een aantal extra kunstjes te laten doen.

LEIDEN
In Leiden bijvoorbeeld werd het maximaal aantal inschrijvingen van 160 al een week voor de dagen bereikt. Op de dag zelf meldden zich zelfs nog enkele enthousiastelingen die buiten de inschrijving waren gevallen, maar zo graag mee wilden doen dat ze op de gok gekomen waren. De reacties waren dan ook enthousiast: 'helemaal geweldig, ik zou het morgen zo weer doen!' Wonderbaarlijk genoeg waren het niet alleen de experimenten die de leerlingen zelf konden uitvoeren die genoemd werden als leukste onderdeel, maar werd ook het college van professor Hermans enorm gewaardeerd. Hij confronteerde de scholieren met een aantal bijzondere natuurverschijnselen. Zo voorkwam hij dat een stuk piepschuim naar beneden viel door er met een föhn tegen te blazen.

GRONINGEN
In Groningen was de dag op een zelfde manier opgebouwd. Na een college dat de relativiteitstheorie op een begrijpelijke manier uitlegde en ook nog vertelde hoe deze exotische verschijnselen toepassingen hebben gevonden in het dagelijks leven, werden de leerlingen rondgeleid langs een recordaantal van zestien proefopstellingen. Het spectaculairste onderdeel was het maken van een steekvlam met behulp van poeder. Ook een lichtgevende augurk zorgde voor veel verbaasde blikken. Dat de dag de leerlingen met een positieve indruk achterliet bleek wel uit een quote van de goed vertegenwoordigde vrouwelijke deelneemsters: 'Leuke proefjes, leuke jongens'.

UTRECHT
In Utrecht waren de vrouwelijke deelnemers in de meerderheid. De eerste lezing was geheel in het thema 'Waterproof': in een half uur tijd werd er in hoog tempo een groot aantal onvermoede eigenschappen van water uit de doeken gedaan. Zo kan men overlijden na het drinken van teveel zout water en kan zand meer water opnemen als het zand samen geperst wordt. Voor het schrijven met onzichtbare inkt is water ook essentieel. Deelnemers gebruikten kobaltchloride om een geheime boodschap te schrijven. Zolang het kristalrooster water bevat is het kobaltchloride onzichtbaar. Bij verwarming verdampt het water en krijgt het kobaltchloride een blauwe kleur. Water en zeepsop hebben ook bijzondere eigenschappen. Zeepvliezen nemen niet altijd de vorm aan die op het eerste gezicht de meest logische zou zijn. Met behulp van wiskunde kan berekend worden welke vorm de bel zal aannemen. Eén van de aanwezige meisjes zei over dit onderdeel: 'Ik dacht dat wiskunde saai was.'. Aan het eind van de dag werd de commissie persoonlijk bedankt door de deelnemers voor de geslaagde dag. Zo hebben de dagen er in iedere stad aan bijgedragen dat scholieren een beeld krijgen bij bèta en techniek.

DELFT
Na een klein kopje koffie of thee en na een spetterende openingsspeech gingen de scholieren gelijk aan de slag. Er stonden drie leuke workshops voor ze te wachten. Een spannende workshop over encryptie, waarbij de scholieren ook nog echt een code moesten kraken om een kluis te kunnen openen. Een workshop over de wereld van duurzame energie waarbij ze hun eigen zonnecel hebben gemaakt. Uiteindelijk stond er een heuse wetenschapsquiz op ze te wachten, waar de scholieren op een interactieve manier met proefjes mooie natuurkundige verschijnsels te zien kregen. De dode kamer, een compleet geluidsgeïsoleerde ruimte, was een mooie belevenis waar de bezoekers zelfs hun eigen hart konden horen kloppen. Tijdens de lunch speelden de scholieren met de segway, een tweewieler waarbij de wielen aan de zijkanten zitten en je door een computer en motor in evenwicht wordt gehouden. Al met al een geslaagde dag, waarbij scholieren heel veel bèta en techniek zijn tegengekomen.

Ilse Disseldorp,
PR Bètadagen 2007.
_________________________________

email: bestuur@betadagen.nl
telefoon: 06-12030373
internet: www.betadagen.nl
_________________________________


---- --