MELKWEG PROGRAMMA wo 18 april t/m za 28 april 2007
Melkweg Muziek
|Datum| |Aanv |Deur|Prijs* |Zaal |vvk | | |wo|18|20.30 |nnb |12,00 |Oude |vvk |The Rakes / Good Shoes | | | | | | |Zaal |gesta| | | | | | | | |rt | | |do|19|20.30 |nnb |12,00 |The MAX|uitve|Maxïmo Park / Hasselhoff | | | | | | | |rkoch|OOR presents | | | | | | | |t |- UITVERKOCHT - | |do|19|20.30 |20.0|8,00 |Oude |vvk |Absynthe Minded / Storybox | | | | |0 | |Zaal |gesta| | | | | | | | |rt | | |do|19|23.00 |23.0|5,00 / |The MAX|vvk |Poptrash live: Stikka | | | | |0 |4,00 | |gesta|Loud Music For Loud People | | | | | |(leden)| |rt |presented by The Punchout DJ's | | | | | | | | |rock, electro, hiphop, punk, d&b| |do|19|23.00 |23.0|7,00 / |Oude |allee|¿Que Pasa? | | | | |0 |6,00 |Zaal |n bij|Fiesta con urban latino, | | | | | |(leden)| |Melkw|reggaeton & rock/pop mestizo | | | | | | | |eg | | |vr|20|20.30 |nnb |14,00 |The MAX|vvk |Feist | | | | | | | |gesta|- WORDT VERPLAATST: nieuwe datum| | | | | | | |rt |nnb, reeds gekochte kaarten | | | | | | | |pop /|blijven geldig | | | | | | | |jazz | | |vr|20|20.30 |20.0|13,50 |Oude |vvk |Fake It Or Leave It | | | | |0 | |Zaal |gesta|Gunz 'n' Rozes / The Red Hot | | | | | | | |rt |Chilli Bastards / All The Young | | | | | | | | |Dudes | |vr|20|24.00 |24.0|12,00 |Oude |vvk |Sonic Warfare pt II | | | | |0 | |Zaal |gesta|Distance / Loefah / Plastician /| | | | | | | |rt |U Dub / MC Sgt Pokes | |za|21|14.30 |nnb |30,00 |The MAX|vvk |The Powerfest 2007 | | | | | | |& Oude |gesta|Jimmy Eat World / Sparta / MxPx | | | | | | |Zaal |rt |/ Mindless Self Indulgence / | | | | | | | | |Motion City Soundtrack / Senses | | | | | | | | |Fail / All That Remains / Voodoo| | | | | | | | |Glow Skulls / Misery Signals / | | | | | | | | |The Sleeping / Grown At Home / | | | | | | | | |Mewithoutyou / Kid Down | |za|21|24.00 |24.0|8,00 / |The |allee|Gemengd Zwemmen | | | | |0 |7,00 |MAX, |n bij|Max: Classic Nineties | | | | | |(leden)|Oude |Melkw|O.Z.: alternatieve dance / pop /| | | | | | |Zaal & |eg |rock / indie hits dj's Arnold / | | | | | | |Café | |L-Ende | | | | | | | | |NB: za 28/4 geen Gemengd | | | | | | | | |Zwemmen! | | | | | | | | |* gratis voor jaarleden | |zo|22|20.30 |20.0|12,50* |Oude |vvk |The Scientists / | | | | |0 | |Zaal |gesta|TittyTwistersOrchestra / Phantom| | | | | | | |rt |Four | |zo|22|21.00 |20.0|16,00 |The MAX|vvk |The Cinematic Orchestra (Ninja | | | | |0 | | |gesta|Tune) | | | | | | | |rt |* Ninja Tune Combiticket à E | | | | | | | | |25,00 (geen verpl. lidm.); ook | | | | | | | | |geldig voor DJ Food & DK (27/4) | |ma|23|20.30 |19.4|16,00 |The MAX|vvk |Brett Anderson (ex-Suede / The | | | | |5 | | |gesta|Tears) | | | | | | | |rt | | |di|24|20.30 |19.3|14,00 |The MAX|vvk |New Found Glory / Cute Is What | | | | |0 | | |gesta|We Aim For | | | | | | | |rt | | |di|24|21.00 |nnb |13,00 |Oude |vvk |Ash / The Enemy | | | | | | |Zaal |gesta| | | | | | | | |rt | | |do|26|nnb |nnb |nnb |The MAX|afgel|Putumayo Charity Event: One | | | | | | | |ast |World Many Cultures donates to | | | | | | | | |Save A Childs Heart special | | | | | | | | |guest Hind / dj Eastenders | | | | | | | | |(Frankfurt) AFGELAST | |do|26|21.00 |20.0|20,00 |The MAX|vvk |The Reyes Brothers: Cypress | | | | |0 | | |gesta|Hill's Sen Dog & Mellow Man Ace | | | | | | | |rt |/ Rhyme Poetic Mafia's/ dj Ace | | | | | | | | |(Ice T) | |do|26|21.00 |20.0|11,00 |Oude |vvk |Just Jack | | | | |0 | |Zaal |gesta| | | | | | | | |rt | | |do|26|23.00 |23.0|5,00 / |The MAX|vvk |Poptrash live: Toob | | | | |0 |4,00 | |gesta|Loud Music For Loud People | | | | | |(leden)| |rt |presented by The Punchout DJ's | | | | | | | | |rock, electro, hiphop, punk, d&b| |do|26|23.00 |23.0|7,00 / |Oude |allee|¿Que Pasa? | | | | |0 |6,00 |Zaal |n bij|Fiesta con urban latino, | | | | | |(leden)| |Melkw|reggaeton & rock/pop mestizo | | | | | | | |eg | | |vr|27|19.00 |18.0|15,00 |The MAX|vvk |Lostprophets | | | | |0 | | |gesta| | | | | | | | |rt | | |vr|27|20.30 |19.3|12,00 |Oude |vvk |Tiger Army / Deadline | | | | |0 | |Zaal |gesta| | | | | | | | |rt | | |vr|27|24.00 |24.0|12,00 |Oude |vvk |DJ Food & DK (Ninja Tune) / dj | | | | |0 | |Zaal |gesta|(Mad) Ed | | | | | | | |rt |* Ninja Tune Combiticket à E | | | | | | | | |25,00 (geen verpl. lidm.); ook | | | | | | | | |geldig voor Cinematic Orchestra | | | | | | | | |(22/4) | |vr|27|23.00 |23.0|12,50 |The MAX|vvk |Appelsap | | | | |0 | | |start|dj's SP/ Kid Sublime/ Lil' Vic | | | | | | | |4/04 |MC's Fit & Lentini | |za|28|23.00 |23.0|vvk |The MAX|vvk |Orange Ball | | | | |0 |25,00 |& Oude |gesta|Orange Ball residents: dj's | | | | | |(geen |Zaal |rt |Benjamin / Glaucio Duarte / Max | | | | | |verpl. | | |Morel / guest dj's : Kae (Pacha | | | | | |lidm) /| | |Ibiza resident dj) / Lee Stark | | | | | |deur | | |(Ken Barcelona resident dj) / | | | | | |28,00 | | |Live percussion by Paulo Prata /| | | | | |(geen | | |Show and Performances by Just | | | | | |verpl. | | |Scandal (Ibiza) / special guest | | | | | |lidm.) | | |appearance by Brent Everett | | | | | | | | |- NB: vanavond geen Gemengd | | | | | | | | |Zwemmen |Lidmaatschap verplicht tenzij anders vermeld | toelichting op het muziekprogramma pag. 5
Melkweg Theater
do 19 apr t/m zo 22 apr 20:30 uur
Simon Says | Sarah Ringoet
E 8 / 7
SIMON SAYS is een voorstelling over geweld en de subtiliteit daarvan. Het is een spel dat onschuldig begint maar omslaat naar een onheilspellende situatie. SIMON SAYS is een spel.
SIMON SAYS is een ogenschijnlijk onschuldig spel.
SIMON SAYS wordt door 3 vrouwen gespeeld.
SIMON SAYS toont hun geraffineerde speltechnieken. SIMON SAYS is een subtiele aaneenschakeling van fragmenten die enkel zo op elkaar kunnen volgen.
Lopen, stilstaan, liggen en overeind krabbelen: mimester Sarah Ringoet schotelt het publiek een sobere choreografie voor. De kracht van 'Simon Says' schuilt juist in die reeks sobere, abstracte beelden, waarbij eenieder ongebreideld kan fantaseren. - theater centraal dec06
Sarah Ringoet studeerde in 2002 af aan de Mime Opleiding Amsterdam, voor haar afstudeervoorstelling I PASS YOU BY ontving zij de Jonge Makers opdracht van het Prins Bernhardfonds. Daarna ontwikkelde ze enkele voorstellingen bij de werkplaats van Theater Gasthuis (100.000 MILLION DAYS, SOME BLONDE GAVE ME NIGHTMARES) en speelde ze in voorstellingen van Olivier Provily en Lotte van den Berg.
Concept, regie: Sarah Ringoet | spelers: Elsa May Averill, Nimca Zandvliet, Sarah Ringoet | lichtontwerp: Vinny Jones | adviezen: Loes van der Pligt
do 26 apr t/m za 28 apr 20:30 uur
Cadance on the Road | Korzo producties
E 9 / 8
Van 28 oktober t/m 11 november vond de dertiende editie van het CaDance festival plaats in Den Haag. Met nieuw en bewezen talent liet CaDance ook tijdens deze editie weer zien wat er speelt in de voorhoede van de Nederlandse dans. De mensen die het festival gemist hebben, krijgen met CADANCE ON THE ROAD de kans twee geslaagde voorstellingen uit het festival te bewonderen. In een combinatieprogramma zijn de werken van Pedro Goucha en Ederson Rodrigues Xavier te zien, choreografieën die in opdracht van het CaDance festival gemaakt zijn.
MEDIUM RARE | Pedro Goucha
Ons lichaam is een medium om iets tot uitdrukking te brengen en om met elkaar te communiceren. Als zodanig is een lichaam echter een doorgeefluik dat zelf al is volgeschreven met informatie, betekenissen en associaties. Als we met het lichaam spreken, spreken er daarom, bedoeld of onbedoeld, heel veel andere stemmen mee. Voor Pedro Goucha ligt de uitdaging er in om via dans, de kunstvorm van het lichaam, deze lagen een voor een af te pellen en zodoende zo dicht mogelijk bij de pure lichamelijkheid van zijn dansers te komen. Het lichaam wordt in die zin door dans tot een 'rauw medium' gemaakt, dat er naar streeft om mensen zonder de verhulling van betekenissen en codes in hun naakte individualiteit te laten zien. Tegelijkertijd weet de choreograaf dat de volledige realisatie van dit streven een illusie is: 100% puurheid bestaat niet, het lichaam zal als medium nooit meer dan 'gemiddeld rauw' kunnen zijn. Met dit gegeven sluit Goucha aan bij de lijn van zijn vorige choreografieën FUSELESS EN OF WHEN I USED TO TELL ALL MY SECRETS TO MY DOG waarin hij de menselijke conditie in even elegante als bitterzoete miniaturen weet te vatten. Voor MEDIUM RARE werkt hij samen met twee zeer uiteenlopende dansers: de Fransman Christophe Dozzi, die met Goucha werkte bij het Nederlands Dans Theater en sinds 2004 bij Sabura Teshigawara danst, en de Portugees Gonçalo Lobato, die jarenlang een van de gezichtbepalende dansers was van Frederic Flammands Charleroi Danses/Plan
Pedro Goucha
De Portugees Pedro Goucha begon op z'n 9e met zijn dansopleiding aan de Nationale Ballet School in Lissabon. Uiteindelijk rondde hij zijn opleiding tot danser af aan de National Ballet School in Toronto, Canada. Hij danste nadien bij gezelschappen als het Stuttgart Ballett, de Deutsche Oper Berlin, de Compania Nacional de Danza in Madrid, de DeAnima Company in Rio de Janeiro en de laatste jaren bij het Nederlands Dans Theater. Naast zijn danscarrière interesseerde Goucha zich meer en meer voor het maken van choreografieën. In 2002 maakte hij zijn eerste eigen werk voor de DeAnima Company en ook voor de jaarlijkse workshopprogramma's van het Nederlands Dans Theater maakte hij meerdere choreografieën. Over het duet OF WHEN I USED TO TELL ALL MY SECRETS TO MY DOG schreef het NRC Handelsblad 'Ontroerend en razend knap gedaan.'
Choreografie: Pedro Goucha | dans: Christophe Dozzi en Gonçalo Lobato | muziek: Ernst van der Loo, John Zorn, Galandum Galundaina, Joan Cabanilles | kostuums: Asalia Khadjé | lichtontwerp: Bas Vissers
BLINK | Ederson Rodrigues Xavier
Blink is een solo, gedanst door Liat Waysbort, over de complexiteit van zintuiglijke waarneming. Zien we werkelijk wat we denken te zien? Zo vangen onze ogen eigen feitelijk lichtstralen op die door de hersenen worden omgezet in de objecten die we waarnemen. Blink onderzoekt dit proces van waarnemen en de verschillen tussen iets zien door onze ogen en iets zien door onze verbeelding.
Ederson Rodrigues Xavier
De Braziliaanse Ederson Rodrigues Xavier danste van 1997 tot 2004 bij het Scapino Ballet Rotterdam. Hiernaast was hij te zien bij Leine & Roebana, Djazzex en Paul Selwyn Norton. In 2002 won hij de Zilveren Theaterdansprijs van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies. De afgelopen seizoenen stond hij op het podium in Ballads, een choreografie van Leine & Roebana, en in Bacon van Nanine Linning (door de VSCD erkend met de Zwaan Beste Dansproductie 2004-2005). Bij het Scapino Ballet maakte Ederson Rodrigues Xavier zijn eerste eigen choreografie, QUARTET, dat tevens werd geselecteerd voor het Internationale Choreografenconcours in Groningen en het Enghien-les-Bains Dance Festival in Frankrijk. Vele choreografieën volgden bij het Scapino Ballet, waaronder FALL (1998), TIME IS UP (1999), INSOMNIAC (2000) en zijn meeste recente werk YO-YO (2005). Hierbij werkte hij regelmatig samen met toonaangevende musici en componisten, die zijn choreografie vaak voorzagen van live muziek. Twee keer eerder stond hij in het programma van het CaDance festival; in 1998 met One en in 2004 met het duet Shadow.
Choreografie : Ederson Rodriques Xavier | dans: Liat Waysbort | compositie: Arnold Marinissen | kostuums: Asalia Khadjé| lichtontwerp: Peter Lemmens
Melkweg Cinema
| |tijd |Voorstelling (regisseur, land, jaar, speelduur) | | | | | | | | | | | | | |datum | | | |wo|18 |20.00|The World is Waiting for Us |Robert Krzempek, 2006, 95 | | | | |/ Czeka Na Nas SwÃat |min. | |do|19 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| | | |22.00|DYLAN - Don't Look Back |D.A. Pennebaker USA 1967, 96 | | | | |i.s.m. concerto ingeleid |min. | | | | |door Lucky Fonz III | | | | |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |za|21 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |zo|22 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |ma|23 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| | | |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |wo|25 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |do|26 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |vr|27 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.| |za|28 |20.00|ZIDANE: un portrait du |Douglas Gordon & Philippe | | | | |Xxième siècle |Parreno FR/ ISL 2006, 90 min.|do 19 apr t/m di 1 mei 20:00 uur | E 6 / E 5 Zidane: Un Portrait du XXième Siècle | Douglas Gordon & Philippe Parreno ((FR/ ISL 2006, 90 min.)) Frans/Spaans gesproken, Engels ondertiteld
Met muziek van Mogwai
Ruim een jaar voor het beruchte 'kopstoot-incident' maakten de videokunstenaars Douglas Gordon en Philippe Parreno deze veelgeprezen experimentele documentaire over de Franse voetballer Zinédine Zidane. Tijdens een gewone, op zich nauwelijks memorabele wedstrijd tussen Real Madrid en Villareal op 23 april 2005 werd 'Zizou' gevolgd door zeventien camera's. Maar we zien Zidane in een andere context dan gewend: er is geen spelanalyse en er zijn geen interviews. Wel maakt de muziek van Mogwai af en toe plaats voor stadionrumoer. Tussentitels die spaarzaam prijsgeven wat er zich in Zidane's hoofd afspeelt, onthullen zijn subjectieve kijk op wat er op het veld gebeurt. De film is even ritmisch als dromerig, even concreet als abstract, en legt terloops de verbanden tussen voetbalwedstrijd en speelfilm bloot.
do 19 apr 22:00 uur | gratis toegang (beperkt aantal) Bob Dylan - Don't Look Back ingeleid door Lucky Fonz III - i.s.m. Concerto | D.A. Pennebaker (USA 1967, 96 min.) Melkweg Cinema presenteert in samenwerking met Concerto een eenmalige vertoning op groot scherm van de legendarische muziekdocumentaire DON'TLOOK BACK over de tour van Bob Dylan in Engeland, 1965. Op 20 maart verschijnt de DVD-box 'Don't Look Back' in Europa, die naast deze documentaire ook de film '65 REVISITED' bevat. De dvd-box is op de avond van de viewing voor het eerst te koop. DON'T LOOK BACK hoort bij de top van meest legendarische popdocumentaires uit de geschiedenis. De regie is van D.A. Pennebaker, die ook de film over het Monterey Festival heeft geregiseerd. De film zal worden ingeleid door de jonge, talentvolle singer-songwriter Lucky Fonz III die is afgestudeerd op Dylan. Deze avond zal hij om 22:00 uur een introductie geven op de film en tevens zal hij enkele nummers van Dylan vertolken. LET OP: voor deze viewing heeft Melkweg Cinema een beperkt aantal kaarten te vergeven. Interesse? Binnenkort vind je op de Melkweg website meer informatie over hoe jij de gelukkige eigenaar van deze kaarten kunt worden.
Melkweg Galerie
zo 1 apr t/m za 30 jun | open: wo t/m zo van 13.00 tot 20.00, vrij toegankelijk Zwarte Muur: De Transatlantische slavenhandel | Laura Samsom Rous De 4000 km lange kustlijn van Senegal tot Angola leverde 3 eeuwen lang miljoenen plantageslaven aan de Europese kolonisten in Amerika, Brazilië en het Caribische gebied. Deze deportatie van mensen uit Afrika veranderde het aanzien van de wereld meer dan welke oorlog ooit heeft gedaan. In het bosland van Suriname wonen de Marrons. Zij zijn de nakomelingen van de plantageslaven die aan hun meesters konden ontsnappen en het oerwoud invluchtten. De geschiedenis van Suriname en West Afrika is nauw verweven met ons koloniale verleden. Laura Samsom Rous portretteerde de afstammelingen van deze weggelopen slaven, vooral de vrouwen, omdat veel mannen weggetrokken zijn uit de dorpen en in Frans Guyana werken of op jacht zijn in het oerwoud. Haar werk is geëxposeerd in musea en galeries in binnen- en uitenland zoals Huis Marseille, Stedelijk Museum, Nederlands fotomuseum, Foam, Museum Moderne Kunst (Arnhem), Künstlerhaus Bethanien (Berlijn), Fondation Cartier pour l'art contemporain (Parijs) en een aantal keren in de Melkweg Galerie. Ze geeft gastcolleges op de Universiteit van Amsterdam, Visuele Antropologie en heeft les gegeven op kunstacademies in Utrecht en Den Haag.
zo 15 apr t/m zo 6 mei | open: wo t/m zo van 13.00 tot 20.00, vrij toegankelijk Ogenblik | Lucienne van der Mijle
Lucienne van der Mijle's foto's balanceren op de rand van schijn en werkelijkheid. Haar kracht ligt in het verbeelden van energie en dynamiek. Door ervoor te kiezen om twee verschillende beelden naast elkaar op één paneel te tonen, dansen deze als het ware met elkaar. Het zijn twee werelden, twee scènes, twee ogenblikken tegenover Voorbijsnellend elkaar. Twee systemen slaan elkaar gade zonder zich uit hun terughoudendheid te laten lokken. En toch zijn de foto's met elkaar in dialoog. Zorgvuldig zijn de beelden geselecteerd op inhoud en kleurcompositie tegen de achtergrond van de Japanse samenleving. De twee hoofdaspecten uit Lucienne's werk zijn theaterfotografie en Japan. Haar belangstelling voor Japan komt voort uit de kennismaking met de slagwerkgroep Ondekoza, midden jaren 80, uit verhalen van (Japanse) vrienden en het verblijf van haar dochter in Japan. Haar vele reizen naar Japan hebben inmiddels een indrukwekkende hoeveelheid materiaal opgeleverd. Vanaf 1999 is ze de vaste fotograaf van Yamato - The Drummers of Japan. Sinds dit ensemble - dat zo onverschrokken traditie combineert met moderniteit en daarin zo typisch schijnt te zijn voor het hedendaagse Japan - in Europa is doorgebroken, begeleidt Lucienne hen vaak op hun reizen en bezoekt hen regelmatig in Japan. De foto's van het gezelschap maken dan ook een belangrijk deel uit van de tentoonstelling. Haar blik is geschoold door "voorbijsnellende ogenblikken" die het slagwerk aaneenrijgen. "De sprong van het ene beeld in het andere is een ervaring tijdens het reizen. Ik breng mijn eigen voorraad beelden en mijn eigen vluchtige blik op de wereld mee en probeer achter de vreemde façades iets te ontdekken wat tot me spreekt". Lucienne van der Mijle maakt haar eigen verhaal over Japan door twee duidelijk herkenbare beelden van uiteenlopende onderwerpen, op verschillende plekken in Japan gefotografeerd, naast elkaar te zetten. Zo ontstaat een verrassend, nieuw beeld waarbij stereotypen vaak een geheel andere inhoud krijgen. Voorbijsnellend Ogenblik wordt als boek bij de opening gepresenteerd en is tijdens de tentoonstelling in de Melkweg Galerie te koop.
Toelichting Muziek
wo 18 apr | The Rakes | Good Shoes
The Rakes: de naam doet je vrezen voor een houterig bandje geformeerd door een stelletje stijve harken. Het tegendeel is waar: de vier bandleden weten een veelvoud aan stijlen aan elkaar te breien tot een zeer aanstekelijk en dansbaar resultaat. Na het succesvolle debuut Capture/Release zijn The Rakes op 19 maart met het nieuwe album Ten New Messages gekomen. De opvolger is geproduceerd door Jim Abiss (Arctic Monkey's, Editors, Kasabian), Brendan Lynch (Primal Scream) en is opgenomen in de Mayfair Studios, The Chapel, en West Point in Londen in de herfst van 2006. In maart gaat The Rakes op tournee door Engeland waarna de groep in april neerstrijkt op het vaste land van Europa , waaronder het optreden op 18 april in de Melkweg. De bandnaam is louter te danken aan het feit dat het viertal stuk voor stuk 'skinny as rakes' zijn. Uiteenlopende invloeden van Bowie, The Cure, The Buzzcocks en LCD Soundsystem tot Dizzy Rascal, Tosca en The Go! Team bepalen het typerende Rakes-geluid. Als het goed is, is het bruikbaar is het devies en het resultaat kan dan ook alleen maar goed zijn. De opzwepende post-punk van het debuutalbum "Capture/Release" is hier het ultieme bewijs van. Het nieuwe album is volgens zanger Alan Donohoe geïnspireerd door een raadselachtige combinatie van kerkmuziek, de televisieshow "24", James Bond tunes, eerste wereldoorlog dichters en de Sugababes. Een bijeengeharkt zooitje dus, maar ongetwijfeld een lekker zooitje.
do 19 apr | OOR presents Maxïmo Park | Hasselhoff
UITVERKOCHT
do 19 apr | Absynthe Minded | Storybox
Het Belgische vijftal Absynthe Minded bracht onlangs het nieuwe album 'There Is Nothing' uit. Met het veranderen van platenmaatschappij, slaat de band ook enigszins een nieuwe weg in. Na mooie, zoete popliedjes met geraffineerde stukjes gitaarwerk op voorganger 'My Heroics Part One' ligt er nu een plaat vol compacte en stevige rocknummers.
do 19 apr | Poptrash live: Stikka | Loud Music For Loud People Electro, new rave, breakbeat, indie & DnB, presented by: The Punchout DJ's Stikka maakt rauwe electro voortstampend op foute beats en nog foutere synthesizers uit de jaren 80. En hoe klinkt dat? "Als de smaak van een fruitsoort van een andere planeet", aldus de bandleden zelf (ondertussen hun jaren 80 poses oefenend). Juist. Dat moet dan wel een granaatappelachtig fruitstukje zijn met een explosief smaakje, want dat ze gaan knallen vanavond is wel duidelijk. Poptrash is een dansavond die volledig draait om leuke platen, gestoorde dj's en de kater waarmee je de volgende ochtend op je werk komt. Gastheren The Punchout DJ's presenteren je een opgefokte mix van rock, electro en hiphop. Platen die je dondersgoed kent, maar die nooit worden gedraaid door het maffiose volk in Hilversum. Want POPTRASH heeft schijt aan de afgezaagde hitjes die je op elke semi-alternatieve studentensoos naar je hoofd krijgt geslingerd!
do 19 apr | ¿Que Pasa?
¿Que Pasa? is dé fiesta van Amsterdam, met een mix van urban latino, reggaeton & rock mestizo. Denk aan de latin-crossoversound van Manu Chao, Sergent Garcia, El Gran Silencio en Locos por Juana. Een vrolijke mix van Latin ingrediënten zorgt elke donderdag voor een spetterend feest!
vr 20 apr | Feist
VERPLAATST. Nieuwe datum nog niet bekend. Kaarten blijven geldig.
vr 20 apr | Fake It Or Leave It | Gunz 'n' Rozes / Red Hot Chilli Bastards / All The Young Dudes Op zoek naar goedkope ripoffs van je helden? Gaat je interesse uit naar bands met een hoog gehalte aan jat- en snaaiwerk die de originaliteitsprijs nooit zullen winnen? Of gewoon zin in een ouderwetse avond rocken onder het genot van veel bier? Dan ben je vanavond bij Fake It Or Leave It aan het goede adres! Deze avond staat bol van bands die hun voorbeelden tot in de perfectie proberen te imiteren. Vanavond staan getrouwe kopieën van Guns 'n Roses, Red Hot Chili Peppers en David Bowie op het programma. Nét niet echt, wel bijna net zo goed en bovendien een stuk goedkoper.
vr 20 apr | Sonic Warfare pt II | Distance / Loefah / Plastician / U Dub MC Sgt Pokes Na het grote succes van deel 1 organiseert de Melkweg opnieuw een exclusieve dubstep avond. Sinds de opkomst van de jungle in de jaren '90 is er niet meer zo'n revolutionair dancegeluid uit Engeland gekomen als dubstep. Geworteld in de underground van London is dubstep hét geluid dat in momenteel de clubs, kelders en loodsen van de Engelse hoofdstad aan het dampen brengt. Zoals topproducer Kode9 zegt: "Als je broekspijpen wapperen door het volume van de bassen, dan weet je dat je naar Dubstep luistert" (de Volkskrant). Met deze tweede editie van een avond die geheel in het teken staat van dubstep bevestigt de Melkweg z'n positie als hét podium in nederland dat dubstep serieus neemt. Onder de titel 'Sonic Warfare' wordt de crème de la crème van de Londense scene ingevlogen voor één unieke show in Nederland: Distance, Loefah en Plastician. De Nederlandse dubsteppionier U Dub host de avond samen met MC Sgt Pokes. Dubstep
Muzikaal gezien is dubstep een combinatie van jungle, 2step en dub. De veelal instrumentale platen die vaak live van vocalen worden voorzien, zijn donker, meeslepend en makkelijk dansbaar. De Jamaicaanse invloed is duidelijk terug te horen, maar qua sfeer sluit de muziek nog het beste aan bij grime, de andere prominente Britse dancestroming van de laatste jaren. De twee stromingen worden in de praktijk van de dansvloer dan ook makkelijk vermengd. Daarnaast wordt de stroming gedragen door de nog altijd grote drum 'n bass-scene. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd tot d&b-helden van weleer met dubstep aan de haal gaan en het naar een hoger niveau brengen - commercieel gezien althans. Sonic Warfare
Drie van de meest talentvolle Britse dubstepproducers vormen de kern van de line-up van Sonic Warfare pt II op vrijdag 20 april. DJ Distance werd bekend met tracks als 'Breathing Space', 'Shiverz' en 'Tropical Rub' die hij uitbracht op Sting Recors. Z'n nieuwe album 'My Demons' is uitgebracht op Planet Mu en wordt gezien als wederom een grote sprong voorwaarts in het dubstep genre. Plasticians vorig jaar op Slimzee's Slimzos uitgebrachte debuut 'Beg To Differ' kenmerkt zich door z'n diversiteit aan stijlen en wordt nu al gezien als één van de beste dubstep/grime albums tot nog toe. Loefah, de derde Londense artiest in de line-up, is net als Plastician één van de aanstormende artiesten in het genre en valt met name op door zijn vele remixes. Als voortrekker van de Nederlandse dubstepscene (in oprichting) is dj U Dub een logische host van deze avond. Bijgestaan door MC Sgt Pokes zal hij zorgen dat het publiek geen seconde stil hoeft te staan gedurende de nacht.
za 21 apr | The Powerfest 2007 | Jimmy Eat World / Sparta / Mindless Self Indulgence / MxPx en anderen Line-up: Jimmy Eat World / Sparta / MxPx / Mindless Self Indulgence / Motion City Soundtrack / Senses Fail / All That Remains / Voodoo Glow Skulls / Misery Signals / The Sleeping / Grown At Home / Mewithoutyou / Kid Down The Powerfest is presented by Kink FM
Na een succesvolle eerste editie van The Powerfest in Tilburg verhuist het toonaangevende festival voor de hardere gitaarmuziek dit jaar naar de hoofdstad. Op zaterdag 21 april vindt in de Melkweg in Amsterdam de tweede editie van The Powerfest plaats. Op twee verschillende podia treden diverse punk, hardcore, emo en extreme metalbands op. Het wordt het eerste grote festival in de Melkweg na de verbouwing, die in maart wordt afgerond. Naast de vernieuwde grote zaal The MAX zijn de Oude Zaal en het Melkweg Café betrokken bij The Powerfest 2007. De kaartverkoop start aanstaande woensdag om 10.00 uur. The Powerfest is het festival dat een brug slaat tussen het publiek van Waldrock, Fields of Rock, Lowlands en het reeds verdwenen Skatefest op Dynamo Open Air. De eerste editie, die afgelopen zomer in Tilburg plaatsvond, was een groot succes. Naast hardcore en extreme metal is het aanbod deze editie uitgebreid met punk en emobands. Dit jaar komt het festival weer met een heel sterke line-up. Bands als Sparta, Mindless Self Indulgence, Motion City Soundtrack en Voodoo Glow Skulls zijn al aan de line-up toegevoegd. Thursday heeft helaas moeten afzeggen.
za 21 apr | Gemengd Zwemmen
Max: Classic Nineties / dj's Arnold / L-Ende
Oude Zaal: alternatieve dance / pop / rock / indie hits / dj's Arnold / L-Ende Elke zaterdagnacht Gemengd Zwemmen in de Melkweg! De vernieuwde MAX, de Oude Zaal en het café gooien de deuren open voor een diverse dansnacht, waarbij de Oude Zaal het décor blijft voor een uiterst dansbare mix van dance, pop, rock en indie. In The MAX elke week classics rond een wisselend thema: van britpop tot hiphop en van eighties tot house. Even bijkomen en bijpraten kan natuurlijk in het café. NB: za 28 april geen Gemengd Zwemmen
zo 22 apr | The Scientists | TittyTwistersOrchestra / Phantom Four De legendarische Australische protopunkband The Scientists is van grote invloed geweest op de hedendaagse garagerock. Bands als Sonic Youth, Mudhoney, The Jon Spencer Blues Explosion en Henry Rollins zijn schatplichtig aan de groep die in z'n eentje de punkscene in Perth op gang zette. En als je het over The Scientists hebt, heb je het eigenlijk over Kim Salmon. Ondanks het gebrek aan groot commercieel succes, zoals dat een goede punkband betaamt, kan de frontman kan als één der meest invloedrijke muzikanten uit thuisland Australië worden beschouwd. Oorspronkelijk in 1978 begonnen als the Cheap Nasties, vervolgens verder gegaan met The Invaders en uiteindelijk als The Scientists wist hij z'n muzikale stempel stevig op de nationale én internationale muziekwereld te drukken. De protopunk garagepop met blues invloeden bleek in retrospect z'n tijd ver vooruit. Een nationaal monument, aldus Henry Rollins. Maak daar maar INternationaal van! Phantom Four staat al jaren bekend als Nederlands beste surfband en zoniet erbuiten. Kortom: een avond vol met opzwepend materiaal, waar Quentin Tarantino menig soundtrack mee zou kunnen vullen!
zo 22 apr | The Cinematic Orchestra (Ninja Tune)
Zie bijgevoegd persbericht.
ma 23 apr | Brett Anderson (ex-Suede / The Tears)
Het solodebuut van Brett Anderson markeert de terugkeer van een van de meeste bejubelde singer-songwriters van Engeland. Na een succesvol decennium met Suede in de jaren '90 en de hernieuwde samenwerking met Bernard Butler als The Tears in 2005 is Brett Anderson nu terug met een indrukwekkend album met elf persoonlijke en geïnspireerd klinkende nummers. Nummers die hij allen zelf schreef en waarvoor hij samen met Fred Ball ook de productie voor zijn rekening nam. Op 26 maart verschijnt het soloalbum van Brett Anderson.
di 24 apr | New Found Glory | Cute Is What We Aim For New Found Glory maakt hardcore punkpop met een hoog suikergehalte. De van een dikke laag glazuur voorziene extreem meezingbare nummers worden door fans van melodieuze punk als zoete koek verslonden. Na het meezingen dus goed je tanden poetsen! De in 1997 geformeerde band heeft zich razendsnel een plek verworven binnen de scene waar bands als Blink 182, Taking Back Sunday en Fall Out Boy hun successen behalen. Ondanks de tweejaarlijkse regelmaat waarmee New Found Glory een album uitbrengt weten ze het succes van elk album tot nog toe elke keer te overtreffen. Met het laatste album "Coming Home" is de band aantoonbaar volwassen geworden en onderscheiden ze zich definitief van de 13 in een dozijn bands die het genre rijk is. Bovendien staan ze bekend om hun energieke liveoptredens waar je tandglazuur eh... het spelplezier vanaf spat! Het viertal schatjes van Cute is What We Aim For mag de zaal warmdraaien.
di 24 apr | Ash | The Enemy
Kleine jongetjes worden groot, maar Tim Wheeler zal altijd wel die schattige ondeugd blijven. Ook nu de Ash-voorman zich ongeschoren door het leven beweegt en meer rawkt dan ooit. De groep is ongemerkt een vaste waarde geworden in het poplandschap. Hoewel het niet veel had gescheeld of ook zij waren slachtoffer geworden van het korte termijn beleid van hun platenmaatschapij. In 1996 kwam hun tweede album 1977 uit en lag de wereld aan hun voeten. Een inmiddels klassieke popplaat waarop Nirvana de strijd aanging met The Buzzcocks. 'Goldfinger', 'Girl from Mars' en 'Oh Yeah' werden grote hits en de drie jongens stonden die zomer op de cover van elk Engels blad. Dat zij met hun 19 jaar dezelfde leeftijd hadden als hun fans maakten het trio tot dé tienericonen van de alternatieve jeugd. Inmiddels is Ash een doorgewinterde, maar nog immer frisse rockmachine. In juli komt de band met een nieuw album.
do 26 apr | Just Jack
Precies op het moment dat de eerste zonnestraaltjes de donkere dagen langzaam weten te verdringen ligt de eerste lenteplaat al in de schappen. Just Jacks album ÂŽOvertonesÂŽ staat boordevol funky disco beats, lome hiphop, spoken word lyrics, blazende trompetten en heupwiegende soul waar de lentekriebels je onmiddellijk van doen glimlachen. Denk aan het geluid van Jamie T en The Streets met de zomer in de bol. De hitsingle ÂŽStarz in their EyesÂŽ draait momenteel wereldwijd overuren en zorgt voor extreem warme gevoelstemperaturen op de dansvloer.
do 26 apr | The Reyes Brothers | oa Cypress Hill's Sen Dog & Mellow Man Ace / Rhyme Poetic Mafia's Zie bijgevoegd persbericht.
do 26 apr | Poptrash live: Toob | Loud Music For Loud People Electro, new rave, breakbeat, indie & DnB, presented by: The Punchout DJ's Vanavond met een live-optreden van Toob. Toob? Hoe spel je dat eigenlijk? Het debuut 'How to Spell Toob' geeft hierop het juiste antwoord, incluis albumcover met bandnaam gespeld in gebarentaal. Zou dat zijn wegens de potentiële gehoorschade die je met deze 'Loud Music' zou kunnen oplopen? Ondertussen speelt de band van Red Snapper oprichter Rich Thair heel dansminnend Europa plat. De van een oprechte punkmentaliteit voorziene show past met de opzwepende futuristische elektro funk dan ook perfect binnen het 'Loud Music For Loud People' thema van Poptrash! Ook geschikt voor doven en slechthorenden.
do 26 apr | ¿Que Pasa?
vr 27 apr | Lostprophets
De orde van grootte van Lostprophets lijkt omgekeerd evenredig aan het land van herkomst. Zo klein als een landje als Wales is, zo groot is de status die de band ondertussen wereldwijd heeft opgebouwd. Vind je het gek als je übercatchy hardcore vermengt met jaren 80 invloeden in de vorm van albums barstensvol met potentiële hitsingels? Vooral het laatste album 'Liberation Transmission' zal de band gegarandeerd de status van één der grootste numetal bands geven die het verdient. De rauwe randjes zijn gladgestreken, de melodieën nóg aanstekelijker en 'pretty boy' Ian Watkins weet z'n stem tot nog indrukwekkendere hoogtes te stuwen. Wales allang ontgroeid, nu al de grootste pop/hardcore band van Groot-Brittannië: Lostprophets ligt op ramkoers!
vr 27 apr | Tiger Army | Deadline
De op vuig, opzwepende psychobilly geschoolde muziek met vrolijk in het gehoor stuiterende melodieën van Tiger Army heeft de band als eerste binnen het genre groot gemaakt via de Myspace gemeenschap. De onweerstaanbare combinatie van vintage-punk, rockabilly en darkpop zal menigeen zwetend laten rondstuiteren op de dansvloer. Het laatste album 'III: Ghost Tigers Rise' is het beste wat de band tot nog toe heeft uitgebracht, maar daar zal met de binnenkort te verschijnen opvolger ongetwijfeld verandering in gebracht worden. En alsof dat nog niet genoeg is trapt Deadline af met de vrolijke hitgevoelige hardcore punkrock die het laatste album 'Take a Good Look' rijk is. De Britse band wordt momenteel gezien als de populairste punkband aan de overkant. Bereid je voor op een slopende avond!
vr 27 apr | Appelsap | dj's SP/ Kid Sublime/ Lil' Vic / MC's Fit & Lentini Appelsap is terug in de Melkweg! Clubavond extraordinair met hiphop en aanverwante dansmuziek.
vr 27 apr | DJ Food & DK (Ninja Tune) | / dj (Mad) Ed Zie bijgevoegd persbericht.
za 28 apr | Orange Ball | residents: dj's Benjamin / Glaucio Duarte / Max Morel e.a. Orange Ball residents: dj's Benjamin / Glaucio Duarte / Max Morel / guest dj's : Kae (Pacha Ibiza resident dj) / Lee Stark (Ken Barcelona resident dj) / Live percussion by Paulo Prata / Show and Performances by Just Scandal (Ibiza) / special guest appearance by Brent Everett
-----------------------
---- --