Productschap Margarine
18.04.2007
Nieuwe doelstelling campagne Verantwoord Frituren
Vorig jaar is uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit
gebleken dat de campagne Verantwoord Frituren haar doelstelling heeft
gehaald. De doelstelling was bepaald bij de start van de campagne in
2004 op '50% van de fastfoodondernemers gebruikt eind 2006 vloeibaar
frituurvet'. Nu de eerste fase hiermee is afgesloten, gaat de campagne
de tweede fase in met opnieuw een ambitieuze doelstelling: eind 2010
gebruikt 75% van de fastfoodondernemers vloeibaar frituurvet.
De campagne, een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en
Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën, beoogt het gebruik van
vloeibaar frituurvet te bevorderen bij fastfoodondernemers. Vloeibaar
frituurvet bevat meer onverzadigde vetzuren dan vast frituurvet en is
daardoor gezonder. De campagne is een zelfreguleringsinitiatief van de
horecasector en de vetten- en oliënsector en heeft mede dankzij een
subsidie van Senter Novem destijds een vliegende start kunnen maken.
Vele ondersteuners vanuit diverse branches hebben eveneens hun
steentje bijgedragen. Ook nu de campagne haar tweede fase ingaat, zijn
deze ondersteuners weer van de partij. Daarnaast heeft steun van het
Ministerie van VWS een verlenging mede mogelijk gemaakt. Dit omdat de
campagne bijdraagt aan het behalen van de overheidsdoelstelling op het
gebied van de verlaging van de inname van trans- en verzadigd vet.
Bij deze tweede fase hoort vanzelfsprekend een nieuwe doelstelling:
eind 2010 gebruikt 75% van de fastfoodondernemers vloeibaar
frituurvet. Dit betekent dat de komende tijd weer veel activiteiten
vanuit de campagne te verwachten zijn. Ook worden de materialen van de
campagne in een fris jasje gestoken waarbij het bekende groene
Verantwoord Frituren-logo nog beter naar voren komt. Dit logo - in
combinatie met het groene vorkje - garandeert de herkenbaarheid van de
campagne en zal een prominente rol blijven spelen.
Overigens kent de tweede fase van de campagne gelijk een goed begin
door het winnen van de Foodexpress Trendwatch Award, een nieuwe prijs
uitgeloofd door het horecavakblad Food Express waarmee het blad
initiatieven wil belonen die vernieuwend zijn.