18-4-2007
VVD tegen reactivering IJzeren Rijn
De positie van de VVD in zake de IJzeren Rijn is helder: de VVD houdt
onverkort vast aan uitvoering van de motie Hessels/Hofstra waarin de
regering wordt opgeroepen niet over te gaan tot reactivering van het
historische IJzeren Rijn tracé.
Wat de VVD betreft worden geen onomkeerbare beslissingen genomen en
niet over het tracé gereden - ook niet tijdelijk. De VVD realiseert
zich dat er verdragen zijn en rechterlijke uitspraken waar juridische
verplichtingen voor Nederland uit voortvloeien. Maar de VVD wil dat de
Minister in de onderhandelingen met België en Duitsland voorkomt dat
de IJzeren Rijn weer in gebruik wordt genomen, in ieder geval niet op
een manier die tot forse overlast zou leiden in omliggende gemeenten.
Bovendien moeten alternatieven in de onderhandelingen worden
meegenomen.
Hieronder vindt u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom in het
debat. Alleen het gesproken woord geldt.
De positie van de VVD in zake de IJzeren Rijn is ongewijzigd en
helder: de VVD houdt onverkort vast aan uitvoering van de motie
Hessels/Hofstra waarin de regering wordt opgeroepen niet over te gaan
tot reactivering van het historische IJzeren Rijn tracé, voordat de in
het ontwerp tracébesluit omschreven aanpassingen zijn gerealiseerd en
alternatieven zijn meegenomen. Wat de VVD betreft worden sowieso geen
onomkeerbare beslissingen genomen en niet over het tracé gereden - ook
niet tijdelijk - voordat de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen
(COD) al haar onderzoeken heeft afgerond. Voordat überhaupt verdere
stappen worden genomen moet helderheid ontstaan over de
vervoerprognoses, de MKBA over het volledige traject
Antwerpen-Ruhrgebied, de spoor-en inpassingsontwerpen en de
kostenraming.
Wij accepteren dan ook niet dat er onlangs tóch werd gereden over het
spoorbaanvak Budel-Weert. Wij zien dat als een sluipende opening van
de IJzeren Rijn. En dat is ronduit strijdig met onze uitgangspunten
zoals ik die hierboven heb geschetst.
De vraag is ook wat de Belgen nu precies willen. Ze kunnen wel zeggen
dat zij veel vraag naar capaciteit verwachten maar het is maar de
vraag of zij in staat zijn om de noodzakelijke werkzaamheden op
Belgisch grondgebied te financieren. De Belgische spoorwegen hadden
een gigantische schuld. Laat staan dat er geld zou zijn om mee te
betalen aan de spoor- en inpassingsontwerpen. Hoe ziet de Minister
dit?
In Duitsland is de Bundesregierung bevoegd in spoorzaken. Deze heeft
vanouds het standpunt ingenomen dat heropening van de IJzeren Rijn
akkoord is, mits via het bestaande tracé in Duitsland, dus via de
bestaande grensovergang Dalheim. In 2006 heeft Verkeersminister Wittke
van de deelstaatregering van Nord Rhein Westfalen opdracht gegeven om
een alternatievenstudie te doen, ter ontlasting van de dorpen en
steden langs het bestaande tracé in Duitsland. Blijkens mediaberichten
is die studie gereed maar nog niet gepubliceerd. Wordt Duitsland
actief betrokken bij de gesprekken?
o Hoe staat België t.o.v. een nieuw tracé? Dat is relevant omdat elke
wijziging van het tracé alleen mogelijk is met toestemming van de
België. Betekent de aanleg van een nieuw tracé sowieso niet een enorme
vertraging aangezien alle voorbereidende studies en de huidige
actualisatie voor een groot deel opnieuw moeten worden uitgevoerd?
o Wat gebeurt er als Duitsland niet meewerkt aan het heropenen van
het historische tracé?
Ik vat samen. De VVD heeft altijd op het standpunt gestaan dat
reactivering van de IJzeren Rijn geen kosten voor Nederland met zich
mee mocht brengen. De bindende uitspraak van het Arbitragehof heeft
hier echter een streep door getrokken. Dit neemt echter niet weg dat
de VVD nog steeds achter de aangenomen motie Hessels/Hofstra staat
(zie bijlage 2). Strekking hiervan is dat het reactiveren van het
tracé alleen mogelijk is indien het tracé volledig ingepast is.
Aangezien er op dit moment nog allerhande onderzoeken verricht worden
en de tracé-procedure al sinds 2001 stil ligt, kan dit nog een hele
tijd duren. Sterker nog, waarschijnlijk leiden deze onderzoeken tot
het volledig over doen van het tracé-besluit. Tot die tijd mag de
IJzeren Rijn niet worden gereactiveerd, niet definitief en ook niet
tijdelijk.
VVD