Ah deels over op weidemelk
(18 april 2007)
De verse melk van Albert Heijn van haar eigen merk 'van Hollandse
weide' komt binnenkort gegarandeerd 100% van koeien die s'zomers in de
wei hebben gelopen. Dit liet zij vorige maand aan Wakker Dier weten en
maakt zij vandaag publiekelijk bekend. De AH is hiermee de eerste
supermarkt die zelf maatregelen neemt om de koe in de wei te houden.
Wakker Dier is blij met deze eerste (over)stap en ziet na 6 jaar
campagnevoeren voor de koe in de wei dat nu goede vooruitgang wordt
geboekt: afgelopen jaar namen ook Friesche Vlag en Campina maatregelen
voor het behoud van de koe in de wei. Cono kaasmakers was enige jaren
geleden de eerste zuivelaar die weidegang ging stimuleren. Het betreft
bij AH de verse melkproducten en karnemelk. De afspraken gelden niet
voor het huismerk 'Zaanse Hoeve' of voor yoghurt, vla of kaas. De
omschakeling is saillant omdat Wakker Dier eerder een procedure bij de
reclame code commissie was gestart omdat Wakker Dier vond dat met de
merknaam 'van Hollandse weide' destijds onterecht de suggestie werd
gewekt dat de koeien ook gegarandeerd in de wei hadden gelopen. Wakker
Dier juicht het dan ook toe dat juist voor dit huismerk als eerste een
weidegarantie geldt. Wakker Dier heeft ook andere supermarkten
gevraagd om een weidegarantie voor hun zuivel.
Stichting Wakker Dier