De inspanningen van ondernemingen om het milieu te beschermen: lippendienst of harde actie?
In het kader van de publicatie van haar Verslag Duurzaam Ondernemen heeft Fortis het onderzoeksbureau Ipsos gevraagd een onderzoek te doen naar de beleving rondom de inspanningen van ondernemingen ten gunste van het milieu. Fortis nodigde ook een aantal experts uit hierover met elkaar in debat te treden. Uit dit onderzoek blijkt dat één op de twee Nederlanders nog steeds vindt dat de klimaatverandering geen bedreiging vormt voor het milieu. Degenen die als eerste verantwoordelijk worden gehouden voor de klimaatverandering is het bedrijfsleven. Volgens Serge de Gheldere, ambassadeur van Al Gore in de Benelux, moeten we met zijn allen dringend in actie schieten. Fortis, dat zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt, heeft al verschillende maatregelen genomen. Volgens Céline Louche, professor CSR aan de Vlerick School, liggen de verwachtingen van de maatschappij hoger dan het niveau waaraan de ondernemingen kunnen beantwoorden.
Uit het onderzoek dat Ipsos voor Fortis uitvoerde, blijkt dat klimaatverandering de Nederlanders niet echt angst inboezemt : maar één op de twee (51%) respondenten vindt dat ze een ernstige bedreiging vormt voor onze maatschappij. Wie houden de respondenten verantwoordelijk voor de klimaatverandering? Drie op de vier Nederlanders (65%) wijzen in de eerste plaats met een beschuldigende vinger naar het bedrijfsleven. Op de tweede plaats volgt de bevolking (47%) en pas daarna, de transportsector (46%). Voorts vinden 2 Nederlanders op 3 (70%) de inspanningen om het milieu te beschermen onvoldoende.
En als de Nederlandse burger nu eens uit eigen zak zou moeten betalen voor producten die minder schadelijk zijn voor het milieu en voor zijn gezondheid, zou hij daartoe bereid zijn? 48% van de ondervraagden verklaarden dat ze bereid zijn tot 10% meer te betalen voor dergelijke producten, en 14% verklaarden dat ze zelfs tot 20% meer zouden willen betalen. Uit het onderzoek blijkt voorts nog dat geld beleggen in ecologische fondsen de Nederlanders niet echt interesseert. 14% van de ondervraagden zijn bereid om er minder dan 30% van hun spaargeld in te beleggen, en slechts 5% zouden er tussen 30% en 59% aan willen besteden.
'De verwachtingen van de maatschappij liggen hoger dan de mate waarin de ondernemingen aan die verwachtingen kunnen beantwoorden'
« De klimaatverandering is in alle kranten voorpaginanieuws. Het is dan ook evident dat meer dan 50% van de ondervraagden die klimaatverandering als een risico beschouwen. De vraag is echter hoe lang die bewustwording gaat duren », zegt Céline Louche, CSR-specialiste van de Vlerick Leuven Gent Management School. Ten aanzien van de inspanningen die de ondernemingen leveren om het milieu te beschermen, stelt zij een algemeen klimaat van scepticisme vast: « Er is sprake van een toenemende kloof tussen de maatschappelijke verwachtingen en de sociale realiteit, maar ook tussen de verwachtingen van de maatschappij rond de maatschappelijke prestaties van de ondernemingen en hun werkelijke prestaties. Ook als de ondernemingen op maatschappelijk en milieuvlak beter presteren, en ik ben ervan overtuigd dat dit het geval is, wordt nog niet voldaan aan de verwachtingen en eisen van de maatschappij. Dit heeft een positieve impact, want het zorgt voor een bepaalde druk bij de ondernemingen om hun prestaties te verbeteren. Maar als die kloof te groot wordt, is er een risico: de positieve druk kan omslaan in negatieve druk en dus de inspanningen afremmen in plaats van ze te stimuleren. »
Wachten is echt geen goed idee
Serge de Gheldere, die als enige Vlaming door Al Gore tot 'Klimaatambassadeur' werd opgeleid, is van zijn kant verrast dat 31% van de Belgen nog altijd hun twijfels hebben bij de bedreiging die uitgaat van de klimaatverandering. « In 15 jaar heeft de hele wetenschappelijke wereld al vier keer in zeer duidelijke termen gewaarschuwd voor de gevaren die verbonden zijn aan de klimaatverandering. (.) Het is ook frappant om te zien hoezeer de ondernemingen met de vinger worden gewezen. Voorts is het de eerste keer in de geschiedenis dat we een dergelijke crisis meemaken - een beetje te vergelijken met de periode voor de oorlog - zonder dat iemand zich echt verantwoordelijk voelt. Alleen samen zullen we erin slagen om resultaten te bereiken: door onze gewoonten te veranderen, door overheidsinitiatieven, door nieuwe kansen te benutten in het zakenleven. Het goede nieuws is dat we, zodra we deze crisis als een echte opportuniteit zullen zien, heel wat garen zullen kunnen spinnen bij een efficiënter en rationeler energieverbruik. En dit zowel in het transport, in de gebouwen als bij de voedselproductie . (.) Uiteraard zal aan dit alles nu of later ook een prijskaartje hangen. Het is in ieder geval verstandiger om vanaf nu te investeren in het milieu, want dat zal ertoe leiden dat 'CO² winstgevend wordt'. Het is echt geen goed idee om daar nog langer mee te wachten».
Fortis is CO2-neutraal sinds begin 2007
Fortis is er zich van bewust dat de verantwoordelijkheid van de ondernemingen zich niet beperkt tot beter doen dan wat de markt van hen verwacht. De Europese bankverzekeraar heeft er dan ook volop voor gekozen om verder te kijken en meer verantwoordelijkheden op te nemen. Op die manier wil Fortis een bijdrage leveren om de uitdagingen aan te gaan die vandaag heel de maatschappij aanbelangen. Corporate Social Responsability (CSR) is zo sterk verankerd in de organisatie. General Manager Eric Bouwmeester: « Het Executive Committee heeft in december besloten tot wereldwijde CO2-neutraliteit vanaf begin 2007. Met een verstrekkend programma wordt bespaard op energie, wordt groene elektriciteit ingekocht en wordt het resterende deel van de CO2-uitstoot gecompenseerd. Fortis heeft zich tevens geëngageerd om haar activiteiten in het domein van carbon banking, waarin de bankverzekeraar al een leiderspositie inneemt, en in de financiering van projecten rond hernieuwbare energie nog uit te breiden. Bovendien is Fortis bezig met de ontwikkeling van een beleid dat gericht is op de strijd tegen de klimaatverandering. Voorts bestudeert de onderneming haar globale impact in termen van CO2-uitstoot, evenals de risico's en kansen die verband houden met haar krediet-, verzekerings- en investeringsactiviteiten . Voor wat betreft specifieke duurzame producten biedt Fortis een breed scala, variërend van voordeligere leningen voor minder vervuilende voertuigen en woningen, een "clean car" verzekering tot duurzame beleggingsfondsen ». Fortis Investments heeft ook een internetsite ontwikkeld die gewijd is aan duurzame ontwikkeling. Op deze site is het onder meer mogelijk om uw eigen ecologische voetafdruk te berekenen. Meer informatie daarover vindt u op
Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het verzekeringsintermediair en via andere distributiepartners. Met een marktkapitalisatie van EUR 44,6 miljard (31/03/2007), behoort Fortis tot de twintig grootste financiële instellingen van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 60.000 medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening. Meer informatie is beschikbaar op
Perscontacten:
Brussel:
+32 (0)2 565 35 84
Utrecht:
+31 (0)30 226 32 19
Investor Relations:
Brussel:
+32 (0)2 565 53 78
Utrecht:
+31 (0)30 226 32 20
De drie groepen die volgens het Journal of Industrial Ecology verantwoordelijk zijn voor 70 tot 80% van de CO2 uitstoot en van de milieuschade
Een overkoepelend beleid waarin CO2-neutraliteit, de Fortis-milieuverklaring en het lidmaatschap van het United Nations' Environment Program Finance Initiative en het United Nations' Global Compact Initiative opgaan. Zowel het beleid als het onderzoek zijn gebaseerd op de realiteit van energievraag en -aanbod, waardoor de energiesector zich blijvend door Fortis gesteund zal weten.
Fortis Bank