Ministerie van Buitenlandse Zaken

Voorstel betreffende gewasbeschermingsmiddelen

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende statistieken over gewasbeschermingsmiddelenDatum Raadsdocument: 13 december 2006
Nr. Raadsdocument: 16738/06
Nr. Commissiedocument: COM(2006) 778 definitief Eerstverantwoordelijk ministerie: CBS/EZ in nauwe samenwerking met LNVBehandelingstraject in Brussel:
Raadswerkgroep Statistiek RAZEB (eerste behandeling raadswerkgroep nog niet bekend).

* Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit

* Consequenties

* Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Bij de vaststelling van het zesde milieuactieprogramma (6e MAP) hebben het Europees Parlement en de Raad onderkend dat het effect van pesticiden, met name gewasbeschermingsmiddelen, op de volksgezondheid en het milieu verder moet worden teruggedrongen. De verzameling van gegevens over pesticidenverkoop en - verbruik maakt onderdeel uit van de thematische strategie van de Europese Commissie voor een duurzaam gebruik van pesticiden. In deze mededeling heeft de Europese Commissie reeds aangekondigd, met een initiatief te zullen komen voor een juridisch kader inzake statistieken over gewasbeschermingmiddelen. In de algemene context van het zesde milieuactieprogramma en de thematische strategie, zijn op Europees niveau geharmoniseerde en vergelijkbare actuele en betrouwbare statistische gegevens, alsmede indicatoren essentieel om de beleidsdoelstellingen - het verminderen van de risico's van het gebruik van pesticiden (biociden en gewasbeschermingsmiddelen)- te evalueren en de vooruitgang te monitoren.
Het onderhavige voorstel heeft tot doel het scheppen van een rechtskader en het vaststellen van geharmoniseerde regels voor de verzameling, de productie en de verspreiding van gegevens over het in de handel brengen en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen op basis van een geharmoniseerde indeling van stoffen. Daarnaast geeft de verordening een aantal definities en onderdelen aan voor de verzameling van de gegevens. Deze onderdelen hebben betrekking op de productie van statistieken over gewasbeschermingsmiddelen zoals omschreven in de bijlagen.
Ø Bijlage I: Statistieken over het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen;
Ø Bijlage II: Statistieken over agrarisch gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

Het onderhavige voorstel is een kaderverordening, de maatregelen die nodig zijn voor het verzamelen, toezenden en verwerken van de statistische werkzaamheden zullen worden vastgelegd volgens de comitologieprocedure.

Rechtsbasis van het voorstel:
Artikel 285, lid 1 EG Verdrag,

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Medebeslissing EP, gekwalificeerde meerderheid Raad

Instelling nieuw Comitologie-comité: geen

Subsidiariteit en proportionaliteit

Subsidiariteit: positief, het doel van de verordening is het uitwerken en vaststellen van gemeenschappelijke standaarden voor de productie en systematische indiening van geharmoniseerde en vergelijkbare statistieken op het terrein van het op de markt brengen en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Dit kan niet op een afdoende wijze door de lidstaten afzonderlijk worden uitgevoerd, en kan daarom beter door de Gemeenschap worden verwezenlijkt. Nederland is er een voorstander van dat het effect van pesticiden, met name gewasbeschermingsmiddelen, op de volksgezondheid en het milieu verder moet worden teruggedrongen en ondersteunt het in dat kader het op EU-niveau verzamelen van gegevens en vaststellen van indicatoren.
Proportionaliteit: positief, naar de mening van Nederland gaat de verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken. In de verordening zijn alleen geharmoniseerde statistische definities opgenomen. De lidstaten mogen zelf beslissen welke nationale gegevensbronnen zij voor de opstelling van de statistieken gebruiken. Daarbij kan Nederland rekening houden met zijn eigen statistische systemen, technieken en praktijken.

Consequenties

Consequenties voor de EU-begroting: geen

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger. Het merendeel van de werkzaamheden die voortkomen uit deze verordening worden reeds verricht door CBS en LNV en kunnen worden opvangen binnen de bestaande capaciteit. Voor het efficiënt kunnen verzamelen en integreren van statistieken en vervolgens te rapporteren aan de Commissie (Eurostat) is in 2010 eenmalig additionele ontwikkelcapaciteit en vanaf 2011 structurele additionele capaciteit nodig.
2010 2011 2012 2013 e.v
vte kosten vte kosten vte kosten vte kosten
P-kosten(11) 0,4 EUR 44.280 0,2 EUR 22.140 0,2 EUR 22.140 0,2 EUR 22.140
Totaal 0,4 EUR 44.280 0,2 EUR 22.140 0,2 EUR 22.140 0,2 EUR 22.140

Ook de consequenties voor het bedrijfsleven (zoals de leveranciers van gewasbeschermingsmiddelen, de land- en tuinbouwbedrijven en andere professionele gebruikers van gewasbeschermingsmiddelen) zijn zeer beperkt, aangezien de gebruiks- en afzetgegevens al worden geregistreerd. De vertegenwoordiger van de industrie moet nu alleen additionele afzetgegeven leveren voor wat betreft synergisten en beschermingstoffen.

Vervolgtraject financiële afspraken:
De aanvragen voor nieuwe Europese statistische verplichtingen worden meegenomen in het kader van de Rijksbegroting. Het Ministerie van Economische Zaken zal dekking aangeven op basis van de regels budgetdiscipline.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering): De onderhavige verordening betekent een additionele EU-verplichting voor het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor het CBS zorgt het onderhavige voorstel voor een extra rapportageverplichting richting de Commissie( Eurostat).

Bijlage I: Statistieken over het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen
Op basis van een richtlijn van de Raad betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen vindt thans registratie hierover plaats. Deze richtlijn heeft tot doel de regelgeving van de lidstaten met betrekking tot de officiële toelating voor het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen, te harmoniseren.

De registratie hiervan vindt op dit moment plaats bij de Dienst Regelingen en de Plantenziektekundige Dienst (PD) van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. In het onderhavige voorstel worden de lidstaten jaarlijks verplicht statistieken samen te stellen die betrekking hebben op stoffen, bestaande uit werkzame stoffen, beschermstoffen en synergistische stoffen, in
gewasbeschermingsmiddelen die in elke lidstaat op de markt worden gebracht. De in de verordening gevraagde informatie is wat betreft werkzame stoffen reeds voorhanden in bestaande registratiesystemen. De registratie van de afzet van beschermstoffen en synergistische stoffen gebeurt nog niet. De additionele administratieve lasten voor het bedrijfsleven zijn naar verwachting zeer beperkt. Daarnaast laat de verordening de mogelijkheid open voor lidstaten om op eigen wijze de verzameling van de gewenste data te organiseren. Het CBS zal dit invullen door met LNV werkafspraken (o.a. over vertrouwelijke behandeling) te maken over aanleveren van afzetgegevens die LNV heeft verzameld. Het CBS zal vervolgens zowel gebruiks- als afzetgevens rapporteren aan de Commissie (Eurostat).

Bijlage II Statistieken over agrarisch gebruik van gewasbeschermingsmiddelen
In het onderhavige voorstel worden de lidstaten verplicht om statistieken samen te stellen met betrekking tot het agrarisch gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. De data voor het samenstellen van de statistieken over agrarisch gebruik van gewasbeschermingsmiddelen worden thans door het CBS verkregen uit de bestaande statistiek gewasbescherming in de land- en tuinbouw.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treden (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Voor Nederland is dit haalbaar.

Consequenties voor ontwikkelingslanden: geen

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling


1. In Nederland worden gebruiks- en afzetgegevens gebruikt ter ondersteuning van het nationale gewasbeschermingbeleid. Hierin is reductie van milieubelasting een van de doelstellingen naast het behoud van de concurrentiekracht van de landbouw. Nederland onderschrijft daarom het belang van registratie van gebruiks- en afzetgegevens van gewasbeschermingsmiddelen.

2. Nederland beschouwt dan ook de voorliggende verordening als een essentiële maatregel ter
a. verbetering van de beschikbaarheid van geharmoniseerde communautaire statistieken over het op de markt brengen en het agrarisch gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Hierdoor worden de inhoud, de kwaliteit alsmede de vergelijkbaarheid van de nationale en communautaire statistieken, verder verbeterd;
b. ondersteuning van de doelstellingen van de Thematische Strategie en bijbehorende richtlijn over duurzaam gebruik van Pesticiden; c. verbetering van het level playing field in de EU.


3. Om te voorkomen dat er een verhoging plaatsvindt van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven, acht Nederland het van essentieel belang dat er niet meer informatie wordt gevraagd dan voor het monitoren en evalueren van het communautaire beleid strikt noodzakelijk is. Verder is het voor Nederland van belang dat bij eventuele toekomstige nieuwe statistische vereisten, deze dienen te worden voorzien van een kosten/baten analyse voordat ze worden uitgevoerd.


4. Verder is met betrekking tot de uitvoering van deze verordening van essentieel belang dat de huidige taakverdeling bij het verzamelen van de gegevens wordt gehandhaafd. Tussen LNV en het CBS zullen goede werkafspraken worden gemaakt over de aanlevering en de vertrouwelijke behandeling van de gegevens Het CBS dient vervolgens de statistische resultaten in bij de Commissie (Eurostat)


5. Tenslotte acht Nederland het van belang dat de cijfers altijd geaggregeerd worden gepubliceerd en niet alleen wanneer nodig wegens redenen van vertrouwelijkheid.

* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl