Kwaliteit, veiligheid en het milieu: al tachtig jaar kernwaarden bij Volvo
(4/18/2007)
Kwaliteit was de absolute grondslag van Volvo, want auto's en trucks
die van Zweeds ijzer waren gemaakt, waren beter dan anderen. De
voertuigen van het bedrijf doorstonden het ruige Zweedse klimaat en
waren bestand tegen de slechte wegen van het land. De klanten waren
zeer veeleisend, dus de kwaliteit ontwikkelde zich als een natuurlijk
onderdeel van de bedrijfscultuur.
De veiligheid en zorg die Volvo zowel haar werknemers als haar klanten
bood, breidde zich ook uit naar het milieu, en deze drie parameters
werden belangrijke sociale kwesties. Volvo's kernwaarden, kwaliteit,
veiligheid en de zorg voor het milieu, blijven stevig overeind als de
speerpunten van Volvo's activiteiten.
Kwaliteit is altijd een sterke eigenschap geweest van alle
Volvo-producten en de activiteiten en het gedrag van het bedrijf. Voor
Volvo Trucks betekent het begrip 'kwaliteit' tevreden klanten die
voertuigen rijden met lage onderhoudskosten en een hoge
productiviteit, voertuigen die geen ongeplande stilstand kennen.
Kwaliteit is ook een leiderschapskwestie, een bedrijf met duidelijk
uitgesproken lange termijn doelstellingen in een bedrijfsvoering die
voortdurend wordt verbeterd. Een aantrekkelijk ontwerp en een
ergonomische, comfortabele en veilige werkplek voor de truckchauffeur
zijn andere aspecten van kwaliteit.
Vanaf de kinderjaren van Volvo betekende kwaliteit automatisch meer
veiligheid. Omdat de componenten waaruit de auto's en trucks van het
bedrijf bestonden robuuster waren gebouwd, waren ze beter bestand
tegen de slechte wegen van die tijd en konden ze ook de gevolgen van
een botsing beter opvangen.
In 1936 produceerde Volvo's directeur, Assar Gabrielsson, een
verkoophandleiding voor dealers in Zweden. In een technisch hoofdstuk
schrijft medeoprichter Gustaf Larson over veiligheid: 'Auto's
vervoeren mensen en worden gereden door mensen. Veiligheid is en
blijft altijd het uitgangspunt bij al onze ontwerpen'.
Onderzoek naar ongevallen
Al in de jaren zestig begon Volvo met botsproeven voor de
truckcabines, volgens normen die lange tijd veel strenger waren dan
die van de transportautoriteiten. In 1969 werd het
Volvo-onderzoeksteam voor ongevallen (een 'commissie onderzoek
ongevallen' voor trucks en bussen) opgericht, dat in de afgelopen
jaren 1.500 ongevallen waarbij Volvo-voertuigen waren betrokken, ter
plekke heeft onderzocht.
In 1977 werd de Volvo F10/F12 onthuld, die een groot aantal
innovatieve veiligheidsoplossingen kende, zoals een veiligheidscabine,
een energie absorberend dashboard, brandvertragende stoffen en een
lage bumper. In 1985 kwam de FL op de markt, met Z-Camremmen en
antiblokkeerremsysteem.
De volgende belangrijke stap voorwaarts voor de veiligheid werd in
1993 genomen met de lancering van de FH-serie. Deze truck was onder
andere voorzien van een driepuntsveiligheidsgordel. Wellicht het
belangrijkst op het gebied van de veiligheid was de unieke VEB, Volvo
Engine Brake, die was ontwikkeld voor de nieuwe 12-litermotor.
De Volvo FH- en FM-series zijn gedurende hun levensduur voortdurend
ontwikkeld en telkens kwam er weer een steeds langere lijst met nieuwe
veiligheidsvoorzieningen. Volvo doet nooit concessies aan de
veiligheid en loopt in de branche steeds voorop wanneer het gaat om de
bescherming van zowel de inzittenden als de andere weggebruikers. Dit
geldt zowel voor actieve systemen om ongelukken te voorkomen als voor
het steeds groter wordende aantal passieve systemen, ontwikkeld om de
kans op letsel bij eventuele ongevallen zo klein mogelijk te maken.
Toonaangevend
Volvo is al heel lang toonaangevend op het gebied van HMI (Human
Machine Interaction, dat wil zeggen de interactie tussen voertuig en
chauffeur). Een goed voorbeeld hiervan was de presentatie van de
geïntegreerde veiligheidstruck in het najaar van 2006. Deze
concepttruck is uitgerust met een reeks sensoren (camera's,
laserscanner en radar) om mensen, dieren, en andere objecten buiten de
truck te observeren. In de truck worden een aantal functies
geïntegreerd die de chauffeur helpen om de juiste koers en snelheid
te handhaven, om correct van rijbaan te wisselen en diverse obstakels
te vermijden. De meeste van deze oplossingen worden op termijn
waarschijnlijk geïntroduceerd in standaard geproduceerde trucks.
Volvo Trucks loopt ook voorop wanneer het gaat om het vrijwillig
aanbrengen van alcolocks en voert uitgebreide onderzoeken op dit
gebied uit. In Brazilië werkt Volvo Trucks al jaren samen met de
overheid in een verkeersveiligheidsprogramma dat al vele prijzen heeft
gewonnen en dat het aantal ongevallen aanzienlijk heeft verlaagd.
Samen met Volvo Cars is Volvo Trucks actief binnen ETSC (Europese
Verkeersveiligheidsraad) dit is een onafhankelijke groep nationale
verkeersveiligheids-organisaties zonder winstoogmerk. ETSC richt zich
op kwesties als het beïnvloeden van de EU bij zaken die te maken
hebben met verkeers- en transportwetgeving, nuchterheid in het
verkeer, het gebruik van veiligheidsgordels en surveillance door de
politie bij verkeersovertredingen. Het doel hiervan is het verminderen
van het aantal verkeersongevallen en van de ernst ervan.
Sinds 1972 gericht op het milieu
In de jaren zestig werden milieukwesties al snel steeds belangrijker.
De gevolgen van de branche voor het milieu werden steeds vaker
onderstreept en de top van Volvo had al snel de implicaties van het
voortdurende debat in de gaten en absorbeerde deze in haar beleid.
Volvo's kernwaarde milieu dateert al uit 1972. Dat was het jaar waarin
een VN-milieuconferentie in Stockholm werd gehouden Met deze
conferentie als achtergrond, nam de nieuwe CEO van het bedrijf Pehr G.
Gyllenhammar, de gelegenheid om Volvo's eerste milieuverklaring te
formuleren. Daarin stond onder meer: 'Volvo vindt dat zij niet alleen
verantwoordelijk is voor de garantie dat haar producten een
functioneel transportmiddel zijn, maar ook voor de garantie dat deze
functioneren in een bredere context, in ons milieu.'
Volvo-motoren zijn in de loop der jaren steeds schoner geworden
betreft emissies en Volvo liep feitelijk vaak een stap vooruit op de
wetgeving op dit gebied. Vandaag de dag zijn de emissies van een
moderne grote truck nog maar een fractie van wat ze een jaar of tien
geleden waren.
In 1989 heeft Volvo een interne milieucontroleur aangesteld die alle
faciliteiten van het bedrijf in de hele wereld controleert. Het
bedrijf streeft ernaar om te voldoen aan alle Ecowetgeving en het
liefst nog verder te gaan.
In 1991 presenteerde Volvo een unieke database voor het toepassen van
materialen en chemicaliën, Motiv. Deze database bevatte 4.000
chemicaliën op volgorde van hun mate van gevaar. Een groot aantal
hiervan is op de zwarte lijst gezet en vervangen door
milieuvriendelijkere alternatieven. In veel landen wordt nu een
soortgelijke classificatie besproken.
In 1995 presenteerde Volvo haar milieuvriendelijke ECT (Environmental
Concept Truck) die in de hele wereld enorm veel aandacht trok. De
truck had een hybride motor voor uitstootvrije werking in kwetsbare
gebieden, op basis van een gasturbine met een gecombineerde
generator/elektromotor en werd bekrachtigd door
nikkel-cadmiumbatterijen (NiCd). Andere geavanceerde
milieutechnologieën hebben een zeer aërodynamische vorm en
materialen zijn geoptimaliseerd voor recycling.
Inspirerende uitdagingen
Tien jaar later, in het voorjaar van 2006, presenteert Volvo een
nieuwe generatie hybride voertuigen, nu met een elektrische motor die
is gekoppeld aan een dieselmotor. En opnieuw haalt Volvo positieve
krantenkoppen. De Volvo Group investeert aanzienlijke middelen in de
ontwikkeling van alternatieve brandstof- en aandrijfsystemen, om
uiteindelijk een duurzame ontwikkeling te garanderen. Elk volgend
nieuw motormodel integreert nog verfijndere technologieën die het
brandstofverbruik en de emissies verlagen.
Een belangrijk doel van Volvo's inzet voor het milieu is om de
productielocaties van Volvo Trucks volledig kooldioxideneutraal te
maken. De eerste fabriek was die in Gent, België, gevolgd door de
Tuve-fabriek in Göteborg, Zweden. Uiteindelijk moet de volledige
productie kooldioxideneutraal zijn en de grote fabrieken zullen dit
doel vóór 2008 halen.
Volvo Trucks is vastberaden om de gevolgen van steeds groter wordende
bottle necks in de transportinfrastructuur, met name op Europese
wegen, te verlagen, en wil daarom graag een wijdverbreide introductie
van EMS (het Europees modulair systeem). Als het systeem volledig zou
worden geïmplementeerd, zouden twee trucks in staat zijn om dezelfde
hoeveelheid vracht te vervoeren als drie huidige trekkers met
opleggers.
Steeds zwaardere emissievereisten, schaarse olievoorraden,
klimaatveranderingen en enorm zware concurrentie zijn de wereldwijde
en inspirerende uitdagingen waar alle werknemers van Volvo Trucks de
volgende tachtig succesvolle bedrijfsjaren mee te maken krijgen.
BedrijfsautoRAI