Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Frits Wester krijgt duikles van Marco Borsato op Dag van de Watersport
Nationale Sportweek regelt een spetterende sportdate
Westerhoven, 17 april ¬ Marco Borsato had vanmiddag, op de Dag van de
Watersport in de Nationale Sportweek, een sportdate met Frits Wester en
Erica Terpstra. Nationale Sportweek-ambassadeur Marco Borsato gaf Frits
Wester ook ambassadeur van de Nationale Sportweek - op Center Parcs De
Kempervennen in het Brabantse Westerhoven zijn eerste duikles. Onder
aanmoediging van Erica Terpstra dook Wester vervolgens het water in.
Naast Frits Wester konden vandaag ook scholieren uit Eindhoven, Dommelen en
Valkenswaard bij De Kempervennen kennismaken met duiken en andere
watersporten, zoals kanoën, roeien, surfen, zwemmen, wakeboarden en
waterskiën. Ze konden bovendien een waterskikabelbaan uitproberen. Een groot
aantal topsporters liet zien hoe het moet, onder anderen zwemster Ranomi
Kromowidjojo, roeier Nico Rienks, zeiler Gert-Jan Poortman, wakeboarder Mike
Ketellapper, roeister Renske van de Gaag en roeister Katie Steenman. Ook op
andere plaatsen in het land werden de watersporten in de schijnwerpers
gezet.
Regel een sportdate!
De Nationale Sportweek is dit jaar van 13 tot en met 21 april. Na de Dag van
de Watersport volgen nog de Dag van School en Sport, Spring- en Swingsport
en Loop- en Wandelsport. In het hele land vinden ruim 1800 activiteiten
plaats. Daarnaast wordt elke dag een verrassend evenement georganiseerd door
de betrokken sportbonden. Iedereen wordt daarbij opgeroepen om samen te
sporten. Gebleken is namelijk dat Nederlanders meer gemotiveerd zijn en het
gezelliger vinden als ze met een bekende sporten. Het thema is daarom in
2007: 'Regel een sportdate!'
Sporten voor het Jeugdsportfonds
Dit jaar heeft de Nationale Sportweek zich verbonden aan een goed doel: het
Jeugdsportfonds. Dit fonds zamelt geld in om alle jongeren de kans te bieden
om een sport te beoefenen, dus ook die kinderen die om financiële redenen
niet in staat zijn om aan sport te doen. Verenigingen en scholen die
deelnemen aan de Nationale Sportweek kunnen een kind sponsoren. Bij de
opening van de Nationale Sportweek op de Dam in Amsterdam op 13 april
onthulde het Jeugdsportfonds een thermometer die aangeeft hoeveel kinderen
worden gesponsord tijdens de Nationale Sportweek. Aan het eind van de
Nationale Sportweek wordt de slotstand bekendgemaakt.
Initiatiefnemers
De Nationale Sportweek is in 2004 in het leven geroepen om meer mensen aan
het sporten te krijgen. De sportbonden, verenigingen, gemeenten en scholen
organiseren in deze week honderden activiteiten om iedereen te laten ervaren
hoe leuk het is om te sporten en dat er altijd een sport dichtbij is die bij
je past. De week is een initiatief van de georganiseerde sport (NOC*NSF), de
sportdetailhandel (Mitex), het sportonderwijs (KVLO), de sportleveranciers
(FGHS) en de Vereniging Sport en Gemeenten. De Nationale Sportweek krijgt
onder meer steun van BN'ers die als ambassadeur optreden, zoals Jochem van
Gelder, Bas Muijs en Hans Dijkstal, en van de sponsors: McDonald's, het
Ministerie van VWS en de Alliantie School & Sport. Daarnaast zet ook de
stichting Sporttop, van Jochem Uytdehaage zijn topsporters in om nog meer
Nederlanders aan het sporten te krijgen.
---
----------------------------------