Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Frits Wester krijgt duikles van Marco Borsato op Dag van de Watersport

Nationale Sportweek regelt een spetterende sportdate

Westerhoven, 17 april ¬­ Marco Borsato had vanmiddag, op de Dag van de Watersport in de Nationale Sportweek, een sportdate met Frits Wester en Erica Terpstra. Nationale Sportweek-ambassadeur Marco Borsato gaf Frits Wester ­ ook ambassadeur van de Nationale Sportweek - op Center Parcs De Kempervennen in het Brabantse Westerhoven zijn eerste duikles. Onder aanmoediging van Erica Terpstra dook Wester vervolgens het water in.

Naast Frits Wester konden vandaag ook scholieren uit Eindhoven, Dommelen en Valkenswaard bij De Kempervennen kennismaken met duiken en andere watersporten, zoals kanoën, roeien, surfen, zwemmen, wakeboarden en waterskiën. Ze konden bovendien een waterskikabelbaan uitproberen. Een groot aantal topsporters liet zien hoe het moet, onder anderen zwemster Ranomi Kromowidjojo, roeier Nico Rienks, zeiler Gert-Jan Poortman, wakeboarder Mike Ketellapper, roeister Renske van de Gaag en roeister Katie Steenman. Ook op andere plaatsen in het land werden de watersporten in de schijnwerpers gezet.

Regel een sportdate!
De Nationale Sportweek is dit jaar van 13 tot en met 21 april. Na de Dag van de Watersport volgen nog de Dag van School en Sport, Spring- en Swingsport en Loop- en Wandelsport. In het hele land vinden ruim 1800 activiteiten plaats. Daarnaast wordt elke dag een verrassend evenement georganiseerd door de betrokken sportbonden. Iedereen wordt daarbij opgeroepen om samen te sporten. Gebleken is namelijk dat Nederlanders meer gemotiveerd zijn en het gezelliger vinden als ze met een bekende sporten. Het thema is daarom in 2007: 'Regel een sportdate!'

Sporten voor het Jeugdsportfonds
Dit jaar heeft de Nationale Sportweek zich verbonden aan een goed doel: het Jeugdsportfonds. Dit fonds zamelt geld in om alle jongeren de kans te bieden om een sport te beoefenen, dus ook die kinderen die om financiële redenen niet in staat zijn om aan sport te doen. Verenigingen en scholen die deelnemen aan de Nationale Sportweek kunnen een kind sponsoren. Bij de opening van de Nationale Sportweek op de Dam in Amsterdam op 13 april onthulde het Jeugdsportfonds een thermometer die aangeeft hoeveel kinderen worden gesponsord tijdens de Nationale Sportweek. Aan het eind van de Nationale Sportweek wordt de slotstand bekendgemaakt.

Initiatiefnemers
De Nationale Sportweek is in 2004 in het leven geroepen om meer mensen aan het sporten te krijgen. De sportbonden, verenigingen, gemeenten en scholen organiseren in deze week honderden activiteiten om iedereen te laten ervaren hoe leuk het is om te sporten en dat er altijd een sport dichtbij is die bij je past. De week is een initiatief van de georganiseerde sport (NOC*NSF), de sportdetailhandel (Mitex), het sportonderwijs (KVLO), de sportleveranciers (FGHS) en de Vereniging Sport en Gemeenten. De Nationale Sportweek krijgt onder meer steun van BN'ers die als ambassadeur optreden, zoals Jochem van Gelder, Bas Muijs en Hans Dijkstal, en van de sponsors: McDonald's, het Ministerie van VWS en de Alliantie School & Sport. Daarnaast zet ook de stichting Sporttop, van Jochem Uytdehaage zijn topsporters in om nog meer Nederlanders aan het sporten te krijgen.


---

----------------------------------