en Van der Veen over de overschrijding van het budgettair kader zorg
met 523 miljoen euro
Antwoorden op kamervragen van Heerts en Van der Veen over de overschrijding
van het budgettair kader zorg met 523 miljoen euro
Kamerstuk, 18 april 2007
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2759976
18 april 2007
Antwoorden van minister Klink op vragen van de Kamerleden Heerts en
Van der Veen (beiden PvdA) over de overschrijding van het budgettair
kader zorg met 523 miljoen euro (2060710520).
Vraag 1
Kunt u aangeven wat de oorzaak is van de overschrijding van het
Budgettair Kader Zorg met 523 miljoen euro, bijna twee keer hoger dan
de overschrijding van vorig jaar? 1)
Antwoord 1
Medio 2006, ten tijde van het opstellen van de begroting 2007, werd de
overschrijding bij de ziekenhuizen op basis van de voorlopige
realisatiecijfers 2005 en de doorwerking daarvan geraamd op EUR 291
miljoen in 2007. Begin 2007 werd de overschrijding 2007 op basis van
de realisatiecijfers 2005 en de doorwerking daarvan geraamd op EUR 523
miljoen, dus EUR 232 miljoen hoger.
De oorzaak hiervan ligt in een hogere productie 2005 en de daarmee
samenhangende kosten. Ziekenhuizen en verzekeraars zijn overeengekomen
dat de geconstateerde hogere productie mag worden verwerkt in het
budget van de ziekenhuizen en hebben deze budgetmutatie ter verwerking
bij de NZa neergelegd. Deze aanlevering komt nu in de NZa rapportage
naar voren. De doorwerking van de bijstellingen op 2005 leidt tot de
hogere geraamde overschrijding in 2007.
Vraag 2
Klopt het door uw ambtsvoorganger geschetste beeld dat de extra
productie van de ziekenhuizen in 2006 een effect van 145 miljoen euro
heeft op de begroting voor 2007? Klopt dit beeld?
Antwoord 2
Ja. Op basis van de in 2006 bekende gegevens bedroeg het voorlopig
totaal van de begrotingsoverschrijding 2007 nog EUR 291 miljoen. De
Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), Zorgverzekeraars
Nederland (ZN) en VWS hebben afgesproken dat als gevolg van een
uitspraak van de voorzieningenrechter de ziekenhuizen vanaf 2007 de
helft van deze overschrijding voor hun rekening nemen. De resterende
overschrijding heeft derhalve een effect van EUR 145 miljoen vanaf
2007 op de begroting.
Zoals onder punt 1 gemeld, is er op basis van de NZa rapportage van
januari jongstleden een additionele problematiek van EUR 232 miljoen
vanaf 2007 ontstaan.
Vraag 3
Welke budgettaire gevolgen heeft deze extra overschrijding voor 2008
en 2009?
Antwoord 3
De overschrijding in 2007 heeft naar verwachting een structurele
doorwerking in 2008 en 2009.
Vraag 4
Welke concrete gevolgen heeft deze extra overschrijding voor de
ziekenhuizen in 2008 en 2009?
Antwoord 4
In het coalitieakkoord van 7 februari 2007 is een beleidsmatig en
financieel kader gegeven waarbinnen zal worden bezien welke
maatregelen vanaf 2008 in samenhang genomen dienen te worden. Een en
ander is zoals gebruikelijk, onderdeel van de begrotingsvoorbereiding
van het Kabinet.
Vraag 5
Wat is volgens u de oorzaak van het feit dat de Nederlandse
Zorgautoriteit een groei van 3.75% over de afgelopen twee jaar
aangeeft, terwijl het Centraal Planbureau (CPB) uitgaat van een groei
van 2.5%? Van welke groei gaat u uit voor de komende jaren?
Antwoord 5
Het CPB baseert zijn raming voor de curatieve zorg op internationaal
vergelijkend onderzoek naar de groei van de zorguitgaven in
OECD-landen in de periode 1972-2003. Dit betekent dat de recente
sterke stijging van het zorgvolume minder hard doorwerkt in de
groeicijfers die het CPB berekent. Voor de vaststelling van het voor
de ziekenhuizen beschikbare groeipercentage voor de komende jaren zal
onder meer gebruik gemaakt worden van een geactualiseerde
middellangetermijnverkenning van het CPB.
Vraag 6
Wat betekent de te lage raming van de afgelopen jaren voor de
startpositie van het kabinet?
Antwoord 6
Naar mijn mening is er in de afgelopen periode niet per se sprake
geweest van een te lage raming. In het prestatiecontract dat in 2004
is opgesteld met de NVZ en de verzekeraars is aangegeven welke
financiële kaders beschikbaar waren voor de jaren 2005 tot en met 2007
en welke uitgangspunten gehanteerd konden worden om binnen deze kaders
te blijven. Dit prestatiecontract is door de NVZ, ZN en mijn
ambtsvoorganger ondertekend. Daaruit leid ik af dat alle partijen op
dat moment dachten dat er mogelijkheden waren om binnen de raming te
blijven en er dus een adequate raming was. Pas in een later stadium is
geconstateerd dat de raming door de realisatie is overtroffen. Deze
overschrijding heeft op zichzelf niet noodzakelijk gevolgen voor de
(budgettaire) startpositie van het kabinet. Wanneer besloten zou
worden om geen maatregelen te nemen, heeft de overschrijding inderdaad
invloed op de (budgettaire) startpositie van het kabinet.
1) Zorgvisie, 21 maart 2007
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport