FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: mislukken cao-overleg aanleiding tot sturen brief aan Minister Donner

FNV bestuurder Jan Heilig heeft in een brief minister Donner op de hoogte gesteld van het mislukken van het cao-overleg voor vrachtwagenchauffeurs.

Belangrijk onderdeel van het conflict is de onwil van de werkgevers om afspraken in de cao te maken over het tegengaan van de oneigenlijke inzet van chauffeurs uit de Midden- en Oost-Europese landen (MOE-landen). Zij worden nu vaak ingezet ver onder het niveau van de geldende cao's in het beroepsgoederenvervoer. Ook afspraken over naleving van de cao willen werkgevers niet maken. Heilig dringt er daarom bij de minister op aan, voor hij de grenzen per 1 mei volledig opent, om duidelijke wetgeving op te stellen over hoofdelijke aansprakelijkheid voor de inlenende werkgever.

Tot nu toe weigeren de werkgevers in de meest internationaal georiënteerde sector in Nederland om in de cao de verplichting op zich te nemen om zich ervan te vergewissen dat werknemers uit de MOE-landen die op inleenbasis bij hen worden tewerkgesteld, conform cao worden betaald. Het ontbreken van een dergelijke afspraak leidt er keer op keer toe dat Oost Europese werknemers onder het Cao-loon betaald worden. Door een wettelijke afspraak over inlenersaansprakelijkheid komen de verantwoordelijkheden te liggen waar ze behoren: bij de werkgever/inlener die mensen voor zich laat werken.

Volgens de vakbond is sinds de toetreding van de MOE-landen tot de EU het aantal tewerkstellingsvergunningen voor chauffeurs uit die landen niet of nauwelijks gestegen, terwijl het aantal vacatures in die periode wel is gestegen van 1500 tot 5500. Het aantal chauffeurs uit MOE-landen dat werkt bij Nederlandse transportbedrijven is in de praktijk ook meer dan verdubbeld. Dat gebeurt via tal van constructies zonder tewerkstellingsvergunningen en ver onder de van toepassing zijnde arbeidsvoorwaarden.

Donderdag wordt in de Tweede Kamer gesproken over de brief die Minister Donner onlangs aan de kamer stuurde over het openstellen van de grenzen per 1 mei. FNV Bondgenoten dringt er bij de politieke partijen op aan de inlenersaansprakelijkheid wettelijk te regelen. Ook in andere sectoren weigeren werkgevers in de cao goede afspraken te maken, die Oost Europese werknemers beschermen tegen onderbetaling.

Bijlagen :

Brief Donner iz openstellen grenzen en het beroepsgoederenvervoer 170407.pdf

---