FNV Bondgenoten: mislukken cao-overleg aanleiding tot sturen brief aan
Minister Donner
FNV bestuurder Jan Heilig heeft in een brief minister Donner op de
hoogte gesteld van het mislukken van het cao-overleg voor
vrachtwagenchauffeurs.
Belangrijk onderdeel van het conflict is de onwil van de werkgevers om
afspraken in de cao te maken over het tegengaan van de oneigenlijke
inzet van chauffeurs uit de Midden- en Oost-Europese landen
(MOE-landen). Zij worden nu vaak ingezet ver onder het niveau van de
geldende cao's in het beroepsgoederenvervoer. Ook afspraken over
naleving van de cao willen werkgevers niet maken. Heilig dringt er
daarom bij de minister op aan, voor hij de grenzen per 1 mei volledig
opent, om duidelijke wetgeving op te stellen over hoofdelijke
aansprakelijkheid voor de inlenende werkgever.
Tot nu toe weigeren de werkgevers in de meest internationaal
georiënteerde sector in Nederland om in de cao de verplichting op zich
te nemen om zich ervan te vergewissen dat werknemers uit de MOE-landen
die op inleenbasis bij hen worden tewerkgesteld, conform cao worden
betaald. Het ontbreken van een dergelijke afspraak leidt er keer op
keer toe dat Oost Europese werknemers onder het Cao-loon betaald
worden. Door een wettelijke afspraak over inlenersaansprakelijkheid
komen de verantwoordelijkheden te liggen waar ze behoren: bij de
werkgever/inlener die mensen voor zich laat werken.
Volgens de vakbond is sinds de toetreding van de MOE-landen tot de EU
het aantal tewerkstellingsvergunningen voor chauffeurs uit die landen
niet of nauwelijks gestegen, terwijl het aantal vacatures in die
periode wel is gestegen van 1500 tot 5500. Het aantal chauffeurs uit
MOE-landen dat werkt bij Nederlandse transportbedrijven is in de
praktijk ook meer dan verdubbeld. Dat gebeurt via tal van constructies
zonder tewerkstellingsvergunningen en ver onder de van toepassing
zijnde arbeidsvoorwaarden.
Donderdag wordt in de Tweede Kamer gesproken over de brief die
Minister Donner onlangs aan de kamer stuurde over het openstellen van
de grenzen per 1 mei. FNV Bondgenoten dringt er bij de politieke
partijen op aan de inlenersaansprakelijkheid wettelijk te regelen. Ook
in andere sectoren weigeren werkgevers in de cao goede afspraken te
maken, die Oost Europese werknemers beschermen tegen onderbetaling.
Bijlagen :
Brief Donner iz openstellen grenzen en het
beroepsgoederenvervoer 170407.pdf
---
FNV Bondgenoten