Wijkschouw in centrum Brunssum
Op maandag 16 april vond in het centrum van Brunssum een wijkschouw
plaats. Gemeente, politie, welzijnswerk en woningcorporatie Weller
lieten zich door het wijkteam Centrum en inwoners informeren over de
grotere en kleinere knelpunten in de openbare ruimte.
In een wijkschouw gaan de wijkpartners gezamenlijk de straat op om met
eigen ogen te zien waar zich problemen voordoen met, bijvoorbeeld,
graffiti, zwerfvuil, diverse vormen van overlast, en onveilige
situaties. Sinds 2005 worden in Brunssum regelmatig wijkschouwen
gehouden, onder meer (in september en oktober 2006) in Brunssum-Oost.
wijkschouw centrum
Wethouders Eric Geurts (links) en Richard de Boer (midden) laten zich
informeren over de kwaliteit van de speelvoorzieningen op het
speelveld bij de Dr. Poelsstraat. Bewoners willen hier graag een extra
goal en ballenvanger. Uiterst rechts Carel van de Bunt, voorzitter van
het wijkteam Centrum.
Tijdens de schouw in het centrum van Brunssum werden gemeente,
politie, welzijnswerk en Weller door bewoners gewezen op verloedering
van de openbare ruimte (zwerfvuil, hondenpoep, gestort puin),
onveilige parkeer- en verkeerssituaties (in het gebied rondom
basisschool De Opstap en de Gregoriuskerk), achterstallig onderhoud
(keermuren van de voortuinen in de Kruisberg) en ontbrekende of
beschadigde speelvoorzieningen (skatebaan Kerkeveld, speelveld Dr.
Poelsstraat).
Wijkteam Centrum zal in de komende periode de geconstateerde
knelpunten inventariseren en in overleg treden met de gemeente en de
overige wijkpartners over de aanpak hiervan.
Wijkgericht werken
De gemeente Brunssum introduceerde in 2005 het principe van
`wijkgericht werken', waarvan de wijkschouwen onderdeel zijn. Eric
Geurts: "De gedachte achter `wijkgericht werken' is dat bewoners van
een straat of buurt zélf in staat zijn om aan te geven wat wenselijk
of nodig is voor een leefbare woonomgeving. Wijkgericht werken
betekent dat wij, als gemeente samen met het wijkteam, klachten van
bewoners over de leefbaarheid van hun straat en buurt zeer serieus
nemen, dat wij de klachten inventariseren, en dat wij harde afspraken
maken over de oplossing van die klachten. Die oplossing kan in de
handen liggen van de gemeente, maar ook van een andere partij. De
politie, bijvoorbeeld, of een woningcorporatie. Of, zeker niet in de
laatste plaats, van de bewoners zelf. Belangrijk is dat wij als
gemeente daarin de regie voeren en faciliteren. En belangrijk is dat
de bewoners het gevoel krijgen dat er iets gebéurt in hun wijk."
---
Gemeente Brunssum