Gemeente Brunssum

Wijkschouw in centrum Brunssum

Op maandag 16 april vond in het centrum van Brunssum een wijkschouw plaats. Gemeente, politie, welzijnswerk en woningcorporatie Weller lieten zich door het wijkteam Centrum en inwoners informeren over de grotere en kleinere knelpunten in de openbare ruimte.

In een wijkschouw gaan de wijkpartners gezamenlijk de straat op om met eigen ogen te zien waar zich problemen voordoen met, bijvoorbeeld, graffiti, zwerfvuil, diverse vormen van overlast, en onveilige situaties. Sinds 2005 worden in Brunssum regelmatig wijkschouwen gehouden, onder meer (in september en oktober 2006) in Brunssum-Oost.

wijkschouw centrum

Wethouders Eric Geurts (links) en Richard de Boer (midden) laten zich informeren over de kwaliteit van de speelvoorzieningen op het speelveld bij de Dr. Poelsstraat. Bewoners willen hier graag een extra goal en ballenvanger. Uiterst rechts Carel van de Bunt, voorzitter van het wijkteam Centrum.

Tijdens de schouw in het centrum van Brunssum werden gemeente, politie, welzijnswerk en Weller door bewoners gewezen op verloedering van de openbare ruimte (zwerfvuil, hondenpoep, gestort puin), onveilige parkeer- en verkeerssituaties (in het gebied rondom basisschool De Opstap en de Gregoriuskerk), achterstallig onderhoud (keermuren van de voortuinen in de Kruisberg) en ontbrekende of beschadigde speelvoorzieningen (skatebaan Kerkeveld, speelveld Dr. Poelsstraat).

Wijkteam Centrum zal in de komende periode de geconstateerde knelpunten inventariseren en in overleg treden met de gemeente en de overige wijkpartners over de aanpak hiervan.

Wijkgericht werken

De gemeente Brunssum introduceerde in 2005 het principe van `wijkgericht werken', waarvan de wijkschouwen onderdeel zijn. Eric Geurts: "De gedachte achter `wijkgericht werken' is dat bewoners van een straat of buurt zélf in staat zijn om aan te geven wat wenselijk of nodig is voor een leefbare woonomgeving. Wijkgericht werken betekent dat wij, als gemeente samen met het wijkteam, klachten van bewoners over de leefbaarheid van hun straat en buurt zeer serieus nemen, dat wij de klachten inventariseren, en dat wij harde afspraken maken over de oplossing van die klachten. Die oplossing kan in de handen liggen van de gemeente, maar ook van een andere partij. De politie, bijvoorbeeld, of een woningcorporatie. Of, zeker niet in de laatste plaats, van de bewoners zelf. Belangrijk is dat wij als gemeente daarin de regie voeren en faciliteren. En belangrijk is dat de bewoners het gevoel krijgen dat er iets gebéurt in hun wijk."


---