Het Ei van Columbus: de prijs voor innovatie en duurzaamheid
18.04.2007 / 12:49 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senternovem
Senternovem
Win het Ei van Columbus: de prijs voor innovatie en duurzaamheid
Met de slogan 'Win het Ei van Columbus' worden iedere twee jaar de 'Prijzen voor Innovatie
en Duurzaamheid' uitgeschreven. Industriële bedrijven, dienstverlenende organisaties,
hoger onderwijsinstellingen, kennisinstituten en het midden- en kleinbedrijf worden door
de rijksoverheid uitgedaagd mee te dingen naar de Prijzen, met producten en projecten die
innovatief en duurzaam zijn. Ruim vijftien jaar geleden begon de minister van VROM met het
uitschrijven van deze wedstrijd. Die heette toen nog de 'Milieuprijzen voor de Industrie'
en richtte zich met name op de categorie industriële bedrijven. Inmiddels wordt de
wedstrijd door VROM gezamenlijk met de ministeries van EZ, LNV, OCW, BZ/OS, VenW, SZW en
VWS georganiseerd. Deze brede steun vloeit logischerwijs voort uit het feit dat het
kabinet innovatie van groot belang vindt voor de ontwikkeling van Nederland, of het nu om
het economische, sociale of het milieubeleid gaat. Innovatie en duurzaamheid dus.
Inzendingen
Deelnemers aan de wedstrijd om het Ei van Columbus zenden een product, dienst,
technologie, onderzoeks- of onderwijsprogramma in dat nieuw of vernieuwd is en dat voor
het eerst wordt toegepast. Uit de inzending moet bovendien blijken dat er evenwichtig
wordt omgegaan met sociaal culturele (people), ecologische (planet) en economische
(profit) voorraadgrootheden. Niet alleen door rekening te houden met wat dit voor 'hier
en nu' betekent, maar ook met het oog op 'daar' (internationaal, met bijzondere aandacht
voor ontwikkelingslanden) en 'later' (voor komende generaties).
Stimuleren van innovatie en duurzaamheid
De reden om iedere twee jaar een wedstrijd uit te schrijven is dat de betrokken
ministeries het belangrijk vinden om organisaties te stimuleren om aan producten en
projecten te werken die innovatief en duurzaam zijn. Uit het feit dat de afgelopen jaren
vele grote en kleine bedrijven meededen, net als gemeenten, multinationals, banken,
ziekenhuizen, kampeerterreinen, pretparken, dierentuinen, onderzoeksinstituten,
tuincentra, universiteiten en hogescholen blijkt dat innovatie en duurzaamheid breed in
de maatschappij ondersteund worden.
Het wedstrijdelement centraal
Het winnen van het Ei van Columbus is een kwestie van prestige. De uitdaging is om, nadat
de wedstrijd is uitgeschreven, in korte tijd relevante informatie over het project of
product dat ingezonden wordt aan te leveren waaruit blijkt dat de inzending voldoet aan
de belangrijkste criteria voor innovatie en duurzaamheid. In een later stadium is het
voor genomineerden een nek-aan-nek race om daadwerkelijk 'het Ei' te winnen. Zij maken
kans op een wisseltrofee, het inmiddels felbegeerde kunstwerk dat is ontworpen door
glaskunstenaar Frank Richert. Daarnaast valt er ook een geldbedrag te winnen. Wie de
gelukkigen zijn wordt bepaald door de vakjury, bestaande uit deskundigen op het terrein
van innovatie en duurzaamheid. Alle genomineerde inzendingen worden ook door een
Jeugdjury, bestaande uit schoolkinderen uit groep 8 van een basisschool uit iedere
provincie, bekeken. Een van de genomineerde inzendingen wordt bekroond met het Jeugd Ei
van Columbus.
KansRijke prijzen
Het Ei van Columbus is aanwezig op KansRijk 2007, het evenement voor duurzaamheid en
innovatie dat plaatsvindt op dinsdag 24 april in het Business Center Nieuwegein.
In het paviljoen Duurzaam Ondernemen is de stand van het Ei van Columbus aanwezig met:
- de winnaar van het Ei van Columbus 2006 in de categorie internationale samenwerking
én tevens winnaar van het Jeugd Ei de heer S. Haffmans met zijn winnende product
de Ragbag(r). Dit modieuze nieuwe tassenmerk wordt ontworpen door Europese en Indiase
ontwerpers en geproduceerd in de sloppenwijken van Delhi
- Informatie over de prijs en prijzencategorieën
- Online aanmelden voor het Ei van Columbus
- Smakelijke voorproefjes
- Meedingen naar de KansRijk-prijs
Noot voor de redactie (