Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Milieudefensie: Teleurstellende uitspraak met één lichtpuntje
Raad van State: Den Haag doet genoeg aan lucht op Veerkaden
Amsterdam, 18 april 2007 - De gemeente Den Haag hoeft niet onmiddellijk extra maatregelen te nemen om de slechte luchtkwaliteit op de Haagse Veerkaden te verbeteren. Dat heeft de Raad van State vandaag bepaald in een rechtszaak die Milieudefensie en bewonerscomité Verboden Doorgang twee jaar gelden aanspanden tegen de gemeente. De hoogste bestuursrechter oordeelt dat de gemeente de problemen voldoende onderkent en op haar eigen tempo maatregelen mag nemen. Positief in de uitspraak is, dat overheden wel degelijk rekening moeten houden met luchtkwaliteit als bewoners om een verkeersmaatregel vragen.
Campagneleider verkeer Joris Wijnhoven: 'Met deze rechtszaak hebben we uitgeprobeerd wat de reikwijdte is van het Besluit Luchtkwaliteit. We gingen er vanuit dat schone lucht geen papieren recht is, maar een dat je ook met juridische middelen kunt afdwingen. Het is teleurstellend dat dat niet zonder meer het geval blijkt te zijn.' De Raad van State vindt dat bewoners in hun recht staan als ze om een verkeersmaatregel vragen en dat een gemeente (of de minister) de gevolgen van zo'n maatregel op de luchtkwaliteit serieus moet meewegen. Er mag alleen geen verplaatsing van de probleem plaatsvinden en het verkeer mag niet teveel last hebben van die maatregel.
De bewoners en Milieudefensie eisten dat de op- en afritten tussen de A12 (Utrechtse baan) en de Veerkaden worden afgesloten. Deze op- en afritten zijn er de oorzaak van dat het verkeer zich dwars door de binnenstad wurmt, in plaats van zich beter verdeelt. Een andere eis was om vrachtverkeer te weren na 11.30 uur, als de winkels zijn bevoorraad. De derde eis, het weren van de vele streekbussen, is inmiddels door de gemeente Den Haag ingewilligd.
Volgens het meetpunt van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu komt het gehalte fijnstof langs de Amsterdamse en Stille Veerkade dit jaar nu al 25 dagen boven de Europese limiet uit. Vanaf 2005 mogen er jaarlijks maximaal 35 dagen overschrijdingen zijn. De wettelijk norm zal dit jaar dus wéér ruim overschreden worden. Met dat vooruitzicht voelen de bewoners van de Veerkades zich niet echt beschermd door de Raad van State. Er zijn in Nederland meer dan 400 straten waar net als op de Veerkaden de lucht veel smeriger en ongezonder is dan toegestaan.
De uitspraak van de Raad van State laat wel de mogelijkheid open dat de Amsterdamse bestuursrechter binnenkort positief oordeelt over een andere zaak die Milieudefensie heeft aangespannen, in dit geval tegen de minister van Verkeer en Waterstaat. In deze zaak eist Milieudefensie de verlaging van de maximum snelheid naar 80 kilometer per uur op ruim 200 kilometer stadssnelweg. Wijnhoven: 'Deze maatregel heeft een zeer positief effect op de luchtkwaliteit, terwijl de eventueel nadelige gevolgen voor de automobilist minimaal zijn. De rechter zou kunnen oordelen dat schone lucht belangrijker is dan het feit dat de automobilist (soms) iets langer onderweg is. In elk geval wordt met de uitspraak van de Raad van State duidelijk dat de Minister van Verkeer die afweging had behoren te maken en niet kan volstaan met een vrijwel ongemotiveerde weigering,' aldus Wijnhoven.