Gemeente Haaksbergen
Nieuwe regels voor inkopen en aanbesteden
Aandacht voor Haaksbergse bedrijven
Nieuwe regels voor aanbesteden en inkopen
HAAKSBERGEN Voor het doen van aanbestedingen of het inkopen van
goederen en diensten door de gemeente gaan per 1 juli 2007 nieuwe
regels gelden. Nu de resultaten van de inspraak zijn verwerkt sturen
B&W een gewijzigde Nota inkoop en aanbesteding om commentaar naar de
gemeenteraad. De nieuwe regels zijn er op gericht dat de gemeente zo
transparant mogelijk te werk gaat zodat bedrijven gelijke kansen en
gelijke behandeling krijgen. Met de Haaksbergse Ondernemersvereniging
en de
Industriële kring Twente, afdeling Haaksbergen is een
intentieverklaring overeengekomen waarin de gemeente zich vastlegt om
waar mogelijk meer dan voorheen rekening te houden met Haaksbergse
bedrijven.
De nieuwe regels zorgen voor vereenvoudiging. Zo kan een bedrijf
voortaan volstaan met een verklaring dat het bedrijf aan bepaalde
eisen voldoet zonder verdere bewijsmiddelen te hoeven leveren. Als de
gemeente bewust één bedrijf offerte vraagt (toegestaan voor
dienstverlening tot 40.000,-- en voor werken tot 75.000,--) is
prijsvergelijking voortaan ook niet langer meer vereist. Dit was
voorheen wel het geval en nodeloos omslachtig maar in feite ook een
verkapte vorm van onderhandse aanbesteding.
Burgemeester en wethouders willen dat de organisatie voortaan actiever
kijkt naar het Haaksbergse bedrijfsleven en bij het opstellen van
selectiecriteria voor Haaksbergse bedrijven geen blokkades opwerpt
door onnodig hoge eisen te stellen. Ook moeten Haaksbergse bedrijven
die voor een opdracht in aanmerking zouden kunnen komen actief
uitgenodigd worden om mee te doen. Zelf zal het College zich daar ook
nadrukkelijker mee bezighouden. Onder meer zal aan het begin van elk
jaar een inkoop- en aanbestedingsplan voor het college leidraad zijn
om aan de organisatie aanwijzingen te geven over de selectiecriteria
die bij bepaalde inkopen respectievelijk aanbestedingen gehanteerd
moeten worden.
Opdrachten met een waarde van 40.000,-- of hoger (waarop meerdere
bedrijven kunnen inschrijven) zal de gemeente voortaan bovendien op
haar website vermelden.
HOV, IKH en gemeente hebben tenslotte afgesproken tweemaal per jaar de
ervaringen van het afgelopen jaar uit te wisselen.