Kunnen achteraf ingebouwde roetfilters ook schadelijk voor de gezondheid
zijn?
(4/18/2007)
Volgens een onderzoeker van de TU Delft kunnen achteraf ingebouwde
roetfilters, naast het bedoelde effect van een substantiële reductie
van de hoeveelheid roet, ook leiden tot een toename tot ultra fijne
roetdeeltjes en verandering van de samenstelling van die zeer fijne
roetdeeltjes.
Hij veronderstelt dat deze roetdeeltjes daardoor kankerverwekkende
eigenschappen kunnen krijgen en eigenschappen die genetische
beschadigingen kunnen veroorzaken. Dit signaal is bij het ministerie
van VROM bekend. VROM heeft TNO in januari 2007 opdracht gegeven om
dit te onderzoeken. Waarom dan retrofit roetfilters stimuleren?:
Nederland heeft retrofit-filters nodig om de
luchtkwaliteitproblematiek op te lossen.
Om de luchtkwaliteitsproblemen (gezondheidsschade) op te lossen, zijn
roetfilters nodig op zowel nieuwe als bestaande dieselvoertuigen. Zij
zijn een essentieel onderdeel uit het maatregelenpakket van de
rijksoverheid om aan de luchtkwaliteitsnormen te voldoen. Uit alle
bekende onderzoeken blijkt dat retrofit-roetfilters effectief zijn om
fijn stof te reduceren.
De negatieve effecten zijn vermoedens, verschijnselen die in theorie
kunnen plaatsvinden, en zijn niet op wetenschappelijk onderzoek
gebaseerd. Op basis van zo veel onzekerheid kunnen geen beslissingen
worden genomen.
Uit het vooronderzoek dat is uitgevoerd door TNO, blijkt dat de door
de onderzoeker van TU Delft naar voren gebrachte risicoâs op de
vorming van zeer fijne deeltjes en nitro-Pak en oxi-PAK vooral
gebaseerd zijn op vermoedens, verschijnselen die in theorie kunnen
plaatsvinden, en niet zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
De verwachte positieve effecten van roetreductie voor de gezondheid
zijn aanzienlijk.
* TNO verwacht bij het gebruik van retrofit-roetfilters een afname
van toxische componenten en is van mening dat er vooralsnog geen
reden is tot het nemen van draconische maatregelen zoals het
stopzetten van het retrofit-programma;
* Het RIVM trekt dezelfde conclusie: roetfilters zijn naar
verwachting per saldo positief voor de gezondheid. Hoewel de
uitworp van deze schadelijke uitlaatgascomponenten door
retrofit- roetfilters mogelijk kan toenemen zal de
gezondheidsbalans toch positief zijn en de hoeveelheid fijnstof
uitgedrukt in massa afnemen. Bij de huidige inzichten van de WHO
wordt de reductie van de massaconcentratie van fijn stof nog
steeds als een âno regretâ benadering gezien.
Conclusie
Op basis van de conclusies van het RIVM en TNO vindt VROM het wijs om
de subsidieregeling door te zetten. VROM doet waar nodig verder
onderzoek naar mogelijke negatieve en positieve effecten. Zo ook naar
dit mogelijke risico. Bij het onderzoek zal worden gemeten welke
deeltjes er precies uit het filter komen en wat voor invloed deze
deeltjes op de gezondheid hebben. Het onderzoek dient om het mogelijke
effect te kwantificeren en, indien daar toch aanleiding toe blijkt te
zijn, eisen te formuleren aan de uitstoot van deze
uitlaatgascomponenten. Daar is nu echter nog geen reden toe. Het
onderzoek zal rond 1 september afgerond zijn.
Mocht op wetenschappelijk gefundeerde wijze, in plaats van op
vermoedens, onverhoopt toch blijken dat deze filters per saldo een
negatief effect zouden hebben, dan zal VROM haar beleid uiteraard
aanpassen (extra eisen stellen of stoppen met de regeling). Op basis
van de huidige gegevens is daar nu echter geen aanleiding voor.
_______________________
Dit informatieblad is opgeschreven door VROM in samenwerking met
TNO en het RIVM. Zowel het RIVM en TNO staan achter de inhoud van het
informatieblad.
AutoRai