AutoRai

Kunnen achteraf ingebouwde roetfilters ook schadelijk voor de gezondheid zijn?

(4/18/2007)
Volgens een onderzoeker van de TU Delft kunnen achteraf ingebouwde roetfilters, naast het bedoelde effect van een substantiële reductie van de hoeveelheid roet, ook leiden tot een toename tot ultra fijne roetdeeltjes en verandering van de samenstelling van die zeer fijne roetdeeltjes.

Hij veronderstelt dat deze roetdeeltjes daardoor kankerverwekkende eigenschappen kunnen krijgen en eigenschappen die genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Dit signaal is bij het ministerie van VROM bekend. VROM heeft TNO in januari 2007 opdracht gegeven om dit te onderzoeken. Waarom dan retrofit roetfilters stimuleren?:

Nederland heeft retrofit-filters nodig om de
luchtkwaliteitproblematiek op te lossen.
Om de luchtkwaliteitsproblemen (gezondheidsschade) op te lossen, zijn roetfilters nodig op zowel nieuwe als bestaande dieselvoertuigen. Zij zijn een essentieel onderdeel uit het maatregelenpakket van de rijksoverheid om aan de luchtkwaliteitsnormen te voldoen. Uit alle bekende onderzoeken blijkt dat retrofit-roetfilters effectief zijn om fijn stof te reduceren.

De negatieve effecten zijn vermoedens, verschijnselen die in theorie kunnen plaatsvinden, en zijn niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Op basis van zo veel onzekerheid kunnen geen beslissingen worden genomen.
Uit het vooronderzoek dat is uitgevoerd door TNO, blijkt dat de door de onderzoeker van TU Delft naar voren gebrachte risicoâs op de vorming van zeer fijne deeltjes en nitro-Pak en oxi-PAK vooral gebaseerd zijn op vermoedens, verschijnselen die in theorie kunnen plaatsvinden, en niet zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

De verwachte positieve effecten van roetreductie voor de gezondheid zijn aanzienlijk.

* TNO verwacht bij het gebruik van retrofit-roetfilters een afname van toxische componenten en is van mening dat er vooralsnog geen reden is tot het nemen van draconische maatregelen zoals het stopzetten van het retrofit-programma;

* Het RIVM trekt dezelfde conclusie: roetfilters zijn naar verwachting per saldo positief voor de gezondheid. Hoewel de uitworp van deze schadelijke uitlaatgascomponenten door retrofit- roetfilters mogelijk kan toenemen zal de gezondheidsbalans toch positief zijn en de hoeveelheid fijnstof uitgedrukt in massa afnemen. Bij de huidige inzichten van de WHO wordt de reductie van de massaconcentratie van fijn stof nog steeds als een âno regretâ benadering gezien.

Conclusie
Op basis van de conclusies van het RIVM en TNO vindt VROM het wijs om de subsidieregeling door te zetten. VROM doet waar nodig verder onderzoek naar mogelijke negatieve en positieve effecten. Zo ook naar dit mogelijke risico. Bij het onderzoek zal worden gemeten welke deeltjes er precies uit het filter komen en wat voor invloed deze deeltjes op de gezondheid hebben. Het onderzoek dient om het mogelijke effect te kwantificeren en, indien daar toch aanleiding toe blijkt te zijn, eisen te formuleren aan de uitstoot van deze uitlaatgascomponenten. Daar is nu echter nog geen reden toe. Het onderzoek zal rond 1 september afgerond zijn.

Mocht op wetenschappelijk gefundeerde wijze, in plaats van op vermoedens, onverhoopt toch blijken dat deze filters per saldo een negatief effect zouden hebben, dan zal VROM haar beleid uiteraard aanpassen (extra eisen stellen of stoppen met de regeling). Op basis van de huidige gegevens is daar nu echter geen aanleiding voor. _______________________

Dit informatieblad is opgeschreven door VROM in samenwerking met TNO en het RIVM. Zowel het RIVM en TNO staan achter de inhoud van het informatieblad.