en Kant over de Nationale Apotheek.nl
Antwoorden op kamervragen van Gerkens en Kant over de Nationale Apotheek.nl
Kamerstuk, 17 april 2007
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
GMT-K-U 2757711
17 april 2007
Antwoorden van minister Klink op vragen van de Kamerleden Gerkens en
Kant (SP) over de Nationale Apotheek.nl (2060709570).
Vraag 1
Is het waar dat u recentelijk opdracht heeft gegeven aan TNT Post voor
een onderzoek naar alternatieve distributiemethoden in het kader van
de geneesmiddelenvoorziening? Zo ja, is TNT Post daar door het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor betaald?
Antwoord 1
Nee. Wel is een aantal jaren geleden in het kader van het programma
"Sneller Beter" door vier grote bedrijven gekeken naar de zorg vanuit
hun specifieke kennis op verzoek van de toenmalige Minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Eén van die bedrijven was TPG (nu
TNT). TPG/TNT heeft gekeken naar de logistiek in de zorg waaronder de
geneesmiddelendistributie. TPG/TNT is niet betaald voor haar
activiteiten.
Vraag 2
Wat is uw reactie op het feit dat TNT Post onlangs, samen met andere
commerciële marktpartijen, een Internet initiatief is gestart onder de
naam De Nationale Apotheek? Sluit u uit dat hier sprake is van
belangverstrengeling? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 3
Wat is uw mening over dit initiatief?
Antwoord 2 en 3
De Nationale Apotheek is een samenwerkingsverband tussen Sierra Nova
B.V. (ICT), Ceva Logistics (de logistiek), de Nationale apotheek B.V.
(de apotheek) en TNT Post (distributie).
Op zich zelf juich ik initiatieven, waarmee de patiënten meer
keuzemogelijkheden krijgen en die tot meer service en lagere uitgaven
voor de zorg kunnen leiden toe, er van uitgaande dat de kwaliteit van
de geneesmiddelenvoorziening is gegarandeerd.
Voor apotheken die gebruik maken van de mogelijkheden van internet,
gelden dezelfde kwaliteiteisen als voor apotheken die dat niet doen.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt toezicht op alle apotheken
om de veiligheid en de kwaliteit van de geneesmiddelen-voorziening te
bewaken.
Gezien het antwoord op vraag 1 is er geen sprake van
belangenverstengeling.
Vraag 4
Wat is uw mening over het feit dat De Nationale Apotheek 2 euro per
receptregel terugbetaalt aan de patiënt? Is een dergelijke
terugbetaling niet in strijd met de regels? Zo neen, waarom niet?
Vraag 5
Is het waar dat patiënten met deze terugbetalingsregeling voordeel
hebben bij het ontvangen van recepten voor maandhoeveelheden in plaats
van de gebruikelijke kwartaalhoeveelheden? Zo ja, deelt u de mening
dat deze terugbetalingsregeling derhalve kostenverhogend werkt, omdat
door de voorschrijvers op deze manier drie keer een voorschrijftarief
in rekening moet worden gebracht en De Nationale Apotheek drie keer
een aflevertarief ontvangt. Zo ja, hoe denkt u dit tegen te gaan? Zo
neen, waarom niet?
Vraag 6
Klopt het dat De Nationale Apotheek een administratieve vergoeding
vraagt indien de waarde van het bestelde onder een bepaalde prijs
ligt? Zo ja, is het vragen van een dergelijke vergoeding niet in
strijd met de regels? Zo ja, wat gaat u hier aan doen? Zo neen, waarom
niet?
Antwoord 4,5 en 6
De apothekerstarieven voor het verstrekken van en adviseren over het
gebruik van geneesmiddelen zijn maximumtarieven waarvan kan worden
afgeweken. Bij een "terugbetaling" van EUR 2,= aan de patiënt betekent
dit dat hij niet EUR 6,10 per receptregel betaalt, maar EUR 4,10.
Hiervan gaat als zodanig geen stimulans uit voor meergebruik ook al
omdat de "terugbetaling" niet is gekoppeld aan een specifiek
geneesmiddel of de afgeleverde hoeveelheid daarvan. Daarnaast is het
niet de patiënt maar de (huis-)arts die bepaalt of en zo ja welk
receptgeneesmiddel er in welke hoeveelheid wordt voorgeschreven.
Overigens hebben zorgverzekeraars veelal afspraken met (huis-)artsen
en apotheek-houdenden over het doelmatig voorschrijven en het
afleveren van geneesmiddelen, waaronder over voorschrift- en
afleverhoeveelheden.
Op zich zelf is hier geen verschil tussen de Nationale apotheek of
andere internetapotheken en apotheken die geen gebruik maken van
internet.
Voor de verstrekking van receptgeneesmiddelen die worden vergoed
vraagt de Nationale Apotheek geen aparte administratievergoeding. Dat
mag en kan ook niet op grond van de tariefbeschikking voor apothekers
van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bij het afleveren van
zelfzorggeneesmiddelen en drogisterijartikelen kan de Nationale
Apotheek wel een dergelijke vergoeding in rekening brengen.
Vraag 7
Op welke wijze wordt de bestelling bij De Nationale Apotheek op
dosering, interacties en contra-indicaties gecontroleerd? Is het waar
dat De Nationale Apotheek niet is gekoppeld aan de reguliere
huisapotheek van potentiële cliënten? Zo ja, op welke wijze verkrijgt
De Nationale Apotheek op dit moment inzage in de volledige
medicatiegegevens van de cliënt? Hoe wordt de veiligheid van medicatie
gegarandeerd? Acht u deze werkwijze verantwoord? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 8
Op welke wijze wordt de reguliere huisapotheek op de hoogte gebracht
van de nieuwe medicatie? Acht u dit toereikend? Zo neen, wat gaat u
doen om ervoor te zorgen dat de reguliere huisapotheek, en daarmee de
huisartsen rondom deze apotheek, een accurate medicatiehistorie hebben
en daarmee hun beroep volgens geldende beroepsnormen kunnen
uitoefenen?
Vraag 10
Is het u bekend dat bepaalde geneesmiddeldistributiekanalen, anders
dan de reguliere huisapotheken, (poliklinische apotheken,
internetapotheken, fabrikanten middels rechtstreekse leveringen aan
patiënten) op dit moment niet altijd de beschikking hebben over de
volledige medicatiehistorie van patiënten, deze ook niet altijd
consequent bij de reguliere huisapotheken opvragen en tevens niet
altijd consequent de reguliere huisapotheken van afleveringen op de
hoogte brengen? Sluit u in dit kader medicatiefouten vanwege
onvolledige controle op overige medicatie uit?
Vraag 11
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat De Nationale Apotheek en
andere aanbieders dan de reguliere huisapotheken, net als de reguliere
apotheek, garant staan voor veilige medicatie?
Antwoord 7,8,10 en 11
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) inspecteert elke nieuwe
apotheek. Zo is de apotheek van de Nationale Apotheek in Oss ook door
de IGZ geïnspecteerd en in orde bevonden. Daarnaast heeft de IGZ op
verzoek van de Nationale Apotheek haar werkwijze en protocollen
doorgelicht. Daarbij is specifieke aandacht besteed aan de
medicatieveiligheid en de uitwisseling van de medicatiehistorie.
Het opvragen van medicatie-informatie bij andere apotheken en bij
huisartsen gebeurt op dezelfde wijze als bij andere apotheken. De
Nationale Apotheek hanteert dezelfde richtlijnen voor
medicatiecontrole als andere apotheken. Ook houdt de Nationale
Apotheek zelf een medicatiehistorie en gegevens bij van de patiënt die
zijn geneesmiddelen van de Nationale Apotheek wil betrekken.
In antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Arib (PvdA) over
landelijk werkende apotheken heeft mijn ambtsvoorganger aangegeven dat
het uitgangspunt is dat de afleverende apotheek op het moment van
afleveren altijd de beschikking heeft over de meest actuele
medicatiegegevens van de patiënt. Dit is ook het uitgangspunt van de
Nederlandse Apotheek Norm (NAN) van de Koninklijke Maatschappij der
Pharmacie (KNMP). De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft specifiek
gekeken naar de gegevensverstrekking van landelijk werkende apotheken
aan de "vaste" apotheek. In het antwoord op de Kamervragen is
aangegeven dat dit over het algemeen in orde is (Vragen d.d. 14
september 2006 over de geneesmiddelendistributie; Handelingen Tweede
Kamer, 2006-2007, Aanhangsel blz. 213 e.v.)
Voor zover de uitwisseling van de medicatiegegevens desondanks niet of
in onvoldoende mate plaatsvindt zal de afleverende apotheek die
informatie over het gebruik van geneesmiddelen zelf moeten vergaren
bij de patiënt. Uit een onderzoek van het Pharmaceutisch Weekblad naar
een drietal internetapotheken blijkt dat de Nationale Apotheek meer
gegevens aan de patiënt vraagt dan de twee andere internetapotheken en
dan gebruikelijk is bij de "reguliere" apotheek. Bij de Nationale
Apotheek kan de bestelling pas worden geplaatst als alle vragen naar
andere aandoeningen, geneesmiddelengebruik en allergieën en ook
specifieke vragen bij specifieke geneesmiddelen (zoals: "bent u
zwanger?" en "wordt borstvoeding gegeven?") zijn ingevuld. In de
"reguliere" apotheek bestaat het risico dat bepaalde vragen niet aan
de orde komen (Pharmaceutisch weekblad, jaargang 142 van 16 maart jl.
blz. 16 e.v.).
De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt toezicht op alle apotheken,
dus ook de apotheken die gebruik maken van internet. Mijn
ambtsvoorganger heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg verzocht in
voorkomend geval de apotheek (apotheker) die weigert (op verzoek van
de patiënt diens) medicatiegegevens aan de afleverende apotheek te
verstrekken, onmiddellijk te manen deze gegevens alsnog te verstrekken
en zonodig gepaste maatregelen te nemen. Daarbij kan uiteindelijk
worden gedacht aan het sluiten van de apotheek, zoals de Inspectie
voor de Gezondheidszorg onlangs (weliswaar op andere gronden) heeft
gedaan bij een apotheek in Veghel.
Vraag 9
Is het waar dat de werkzaamheden van de reguliere huisapotheken worden
vergoed aan de hand van een wettelijk vastgestelde
receptregelvergoeding voor elk geneesmiddel, met daarbij inbegrepen
een vergoedingscomponent voor het bijhouden van patiëntgegevens en het
up-to-date houden van het medicatiedossier? Is het voorts waar dat
door levering van De Nationale Apotheek of andere aanbieders die
gebruik moeten maken van de bestanden van de huisapotheek, de
reguliere huisapotheek dus niet meer aflevert, derhalve geen
vergoeding meer krijgt voor bestandsonderhoud, terwijl wel nog steeds
door de reguliere huisapotheken dezelfde werkzaamheden moeten worden
verricht om alle patiëntenbestanden up-to-date te houden? Zo ja, vindt
u het dan niet redelijk en billijk, dat de reguliere huisapotheek
kosten in rekening mag brengen aan afleverende derden voor het
bijwerken van patiëntgegevens naar aanleiding van papieren
afleverberichten of voor het raadplegen van medicatiebestanden? Zo ja,
op welke wijze gaat u dit bevorderen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 9
In beginsel worden alle kosten die voorvloeien uit de werkzaamheden
van de apotheek thans inderdaad vergoed aan de hand van de vergoeding
per afgeleverd geneesmiddel (de recept-regelvergoeding). Ook apotheken
die gebruik maken van internet houden patiëntgegevens up-to-date en
verstrekken die aan de overige apotheken waar hun patiënten
geneesmiddelen betrekken. Onlangs heeft de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) een onderzoek afgerond naar de praktijkkosten van
apotheekhoudenden over het jaar 2004 ten behoeve van de introductie
van een nieuw modulair tarief voor apotheekhoudenden per 1-01- 2008.
De praktijkkosten 2004 zullen door de NZa moeten worden omgezet naar
het jaar 2008. Belanghebbenden kunnen in dit kader aangeven welke
ontwikkelingen in de uitoefening van het apothekersberoep zich hebben
voorgedaan en welke consequenties dat heeft voor de praktijkkosten en
de hoogte van de receptregelvergoeding.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport