Amsterdam zorgt voor betere doorstroming van het verkeer
18 april 2007
-
Bestuursdienst
Amsterdam gaat de bestaande capaciteit van het wegennet beter
gebruiken om de doorstroming op de steeds vollere wegen in en om de
stad te verbeteren. Dit staat in het Actieplan Verkeersmanagement
2007, waarmee het college van B&W heeft ingestemd. Onder
verkeersmanagement vallen allerlei maatregelen om de weggebruikers een
zo betrouwbaar en zo kort mogelijke reistijd te bieden. Een van deze
maatregelen is het op grote schaal verschaffen van reistijdinformatie
op de belangrijkste toegangswegen. Amsterdam is een van de eerste
gemeenten van Nederland die hiermee begint.
Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer en Vervoer: "Door de ontwikkelingen
in de techniek wordt het steeds makkelijker de reizigers beter te
informeren. Slimmere verkeerslichten helpen de doorstroming en dragen
bij aan een schone stad!"
Reistijdinformatie
In de zomer van 2007 start een proef om weggebruikers informatie te
geven over hun reistijd op de Nieuwe Leeuwarderweg (s116). Amsterdam
is een van de eerste gemeenten die op grote schaal start met
reistijdinformatie in de stad. Het doel van de reistijdinformatie is
het verkeer beter te verdelen over de stedelijke wegen en de
weggebruikers zekerheid te geven over hun reistijd.
Doorstroming op toegangswegen naar de stad en de A10
In het Actieplan Verkeersmanagement 2007 staat een aantal maatregelen
dat snel uitvoerbaar is, zoals aanpassingen van de
verkeersregelinstallaties op de belangrijkste doorgaande wegen. In de
tweede helft van 2007 worden de verkeerslichten op de Piet Heinkade en
een deel van de Haarlemmerweg zo ingesteld dat het verkeer dat met een
constante snelheid rijdt steeds groen licht heeft. Een ander voorbeeld
is de zogenaamde `green logic' op de Australiëhavenweg/Haarlemmerweg.
Door het gebruik van actuele informatie over het verkeersaanbod kan
het verkeer op deze weg door middel van de verkeerslichten vanaf eind
april efficiënter worden geregeld. Daarnaast worden er verkeerslichten
bij de opritten van de A10 geplaatst, die het verkeer doseren dat de
rijksweg opgaat. Dit gebeurt in het kader van het project `Verbetering
doorstroming A10', dat in samenwerking met Rijkswaterstaat wordt
uitgevoerd.
Wachttijdvoorspellers voor fietsers
Bij veel verkeerslichten in de stad - onder andere bij het Vondelpark
- registreren detectielussen in de weg de nadering van een fietser,
waarna het fietsverkeerslicht snel op groen springt. Ook nieuwe
technieken worden onderzocht. In Amsterdam staat een aantal
wachttijdvoorspellers voor fietsers en voetgangers. Deze aftellende
verkeerslichten geven de seconden aan die een fietser nog moet wachten
voordat het licht op groen springt. De huidige wachttijdvoorspellers
kunnen alleen op kruispunten worden gebruikt waar de wachttijd altijd
hetzelfde is. Daarom wordt nu een dynamische wachttijdvoorspeller
ontwikkeld. Naar verwachting wordt het eerste proefexemplaar eind 2007
op de kruising Mr. Visserplein/Valkenburgerstraat geïnstalleerd.
Luchtkwaliteit
Sinds 2002 wordt de automobilist vanaf de ring naar de
dichtstbijzijnde parkeervoorzieningen geleid. Hierdoor is het aantal
kilometers dat het verkeer moet zoeken al met zestien procent
teruggenomen, wat gunstig is voor de luchtkwaliteit. Ook de al
gerealiseerde groene golven brengen de schadelijke gevolgen van het
verkeer voor de luchtkwaliteit terug. Momenteel wordt onderzocht op
welke manieren verkeersmanagement nog meer kan bijdragen aan het
tegengaan van luchtverontreiniging.
Gemeente Amsterdam