18-4-2007
VVD op de bres voor transportsector
Paul de Krom en Fred Teeven hebben bij de Minister van Verkeer en
Waterstaat en de Minister van Justitie aangedrongen op snelle
maatregelen tegen de toenemende criminaliteit op parkeerplaatsen.
De transportsector lijdt daardoor grote schade. De VVD vindt het
bovendien onacceptabel dat veel hardwerkende chauffeurs zich niet
veilig voelen of - erger nog - te maken krijgen met geweld. De VVD wil
dat er meer, en meer beveiligde, parkeerplaatsen komen en een
landelijke recherche team en officier. De Ministers hebben toegezegd
met een plan van aanpak te komen. Omdat dit niet alleen in Nederland
speelt maar ook in Europa, heeft VVD Europarlementariër Jeanine
Hennis-Plasschaert daarover tegelijkertijd schriftelijke vragen
gesteld aan de Europese Commissie.
De mondelinge vragen die de VVD aan de Ministers stelde treft u
hieronder aan. Alleen het gesproken woord geldt.
Steeds vaker krijgen transportondernemers en chauffeurs op
parkeerplaatsen langs Europese én onze wegen te maken met diefstal van
auto's, van brandstof of van lading, zoals ook gisteren uit de
uitzending van NOVA bleek. De cijfers zijn schokkend. Uit een enquete
van Transport en Logistiek Nederland blijkt dat driekwart van de
internationale transportbedrijven te maken heeft met criminaliteit op
een parkeerplaats. De meeste incidenten vinden ook nog eens plaats op
Nederlandse bodem. De totale schade bedraagt honderden miljoenen per
jaar. Nog afgezien van de economische en reputatieschade van Nederland
Transportland vindt de VVD fractie het niet acceptabel dat veel
hardwerkende chauffeurs zich onveilig voelen, of - erger nog - worden
bedreigd, beroofd of verdoofd. Dit moet gewoon stoppen. De sector zelf
moet natuurlijk preventieve maatregelen nemen. Maar ook voor de
overheid is een rol weggelegd. Het gaat tenslotte om veiligheid op en
langs de openbare weg. Als ik dan de brief van de Minister van Verkeer
en Waterstaat lees van 21 maart dan ben ik ronduit teleurgesteld. De
strekking daarvan is grofweg dat de verantwoordelijkheid om
criminaliteit terug te dringen geheel bij het bedrijfsleven ligt. De
VVD fractie neemt daar geen genoegen mee.
Wat ons betreft moeten er drie dingen gebeuren:
1. Er moeten niet alleen meer, maar ook beter beveiligde
parkeerplaatsen komen, om te beginnen bij `hotspots' waar de risico's
het grootst zijn. Dat kunnen ook privaat geëxploiteerde
parkeerplaatsen zijn, zoals er al 1 is in Alblasserdam. De regelgeving
die dit in de weg staat moet snel worden opgeruimd. Is de Minister van
V&W bereid daartoe snel initiatieven te nemen zoals België inmiddels
heeft gedaan en zo ja, welke en wanneer?
2. Er moet meer toezicht komen op parkeerplaatsen door de politie,
betere verlichting en meer cameratoezicht. Welke mogelijkheden ziet
het kabinet? Ik stel deze vraag aan beide bewindslieden
3. Er is meer kennis nodig over de daders, voor driekwart ervaren
criminelen, en hun methoden. We hebben meer gegevens nodig over de
aard en omvang van de criminaliteit. De pakkans moet omhoog. Er is
inmiddels een loket transportcriminaliteit en een Bovenregionaal
Recherche Team Zuid-Nederland (BRZN) inzake ladingdiefstallen. Dat is
hartstikke goed, maar niet genoeg. Criminelen die het hebben gemunt op
lading werken nationaal en die op voertuigen zelfs internationaal. De
VVD wil daarom de volgende stap zetten en een landelijk rechercheteam
opzetten, inclusief verantwoordelijkheid bij een landelijke officier.
Is de Minister van Justitie daartoe bereid?
VVD