18-4-2007
VVD wil dóór met aanbesteding Openbaar Vervoer
Het heeft op veel plaatsen geleid tot betere kwaliteit van het OV. Dat
is in het belang van de reiziger. De VVD erkent dat het nog niet
overal tot het gewenste resultaat heeft geleid.
Maar dat ligt aan de aanbestedingsprocedures die zijn gevolgd en niet
aan het aanbesteden zélf. Het is belangrijk dat ervaringen worden
uitgewisseld en daaruit de juiste lessen worden getrokken. De PvdA wil
dat een uitzondering wordt gemaakt voor de vier grote steden. De VVD
wijst dat af. De VVD vindt dat ook de burgers van de grote steden
recht hebben op kwalitatief hoogwaardig vervoer, en ziet daarom geen
reden van de ingeslagen weg af te wijken. Bovendien ziet de VVD niet
in waarom de vier grote steden een andere positie zouden moeten
krijgen dan andere plaatsen in het land. De VVD verwerpt het
randstedelijk voorkeursbeleid van de PvdA.
Hieronder vindt u de bijdrage in het debat van VVD woordvoerder Paul
de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.
De Staatssecretaris heeft in het kennismakings overleg en in antwoord
op schriftelijke vragen van de VVD fractie al gezegd door te willen
met openbare aanbesteding en marktwerking van het decentraal openbaar
vervoer. Die lijn vind ik ook terug in de brieven van 10 april waarin
zij de positieve resultaten nog eens op een rijtje zet en
tegelijkertijd met een open oog ingaat op wat er nog niet goed gaat,
zoals in Brabant. Ik ben het met haar analyse en haar aanbevelingen
eens. Niet aanbesteding en marktwerking, maar het aanbestedingsproces
was het probleem. Ook reizigersorganisatie Rover ziet dit zo. Ook zij
willen, evenals de VVD, het CDA en de Staatssecretaris, dóór met
aanbesteding. Dat is ook niet voor niets. Als we kijken naar de
evaluatie WP 2000, de klantenmonitor OV van maart 2007, en de
monitorraportage 2006 dan zien we dat in aanbestede gebieden:
1. meer wordt geïnvesteerd
2. de kosten dalen en de efficiency stijgt
3. de efficiencywinsten bovendien worden gebruikt om de sociale
functie van het OV in landelijk gebied in stand te houden
4. de emissies dalen door de inzet van nieuw en schoner materieel
5. in sommige regio's zowel het aanbod als het aantal reizigers en het
aantal reizigerskilometers stijgt
6. aanbesteding niet heeft geleid tot substantiële verslechtering van
arbeidsvoorwaarden of het ontslag van chauffeurs. Dat laatste kan ook
moeilijk, want we spreken over zo ongeveer de best beschermde
beroepsgroep van Nederland sinds in de WP een onbeperkte
ontslagbescherming is opgenomen.
Ook de ervaringen in Zweden en Japan zijn positief. Gaat het dan
overal even goed? Nee, er is zeker nog verbetering mogelijk, maar als
er in een klas een paar onwillige kinderen zitten of kinderen die nog
niet goed kunnen meekomen dan laat je ook niet de hele klas zitten. We
moeten dus niet stoppen, maar doorgaan en tegelijkertijd de punten
aanpakken waar het niet goed loopt. Ik kan mij vinden in de aanpak die
de Staatssecretaris schetst.
Omdat deze Staatssecretaris het beleid van het vorige kabinet van
marktwerking en openbare aanbesteding gewoon doorzet en er dus niets
nieuws onder de zon is, laat ik het oppositievoeren op dit punt met
plezier over aan de Partij van de Arbeid, dat met de hete adem van de
SP en de vakbonden in de nek de boel in de grote steden in de
vertraging wil gooien. Ik constateer dat de PvdA daarmee niet alleen
op ramkoers ligt met deze Staatssecretaris, maar ook met
reizigersorganisatie Rover en met de burgers van de grote steden die
al jarenlang te veel betalen voor het OV en te weinig kwaliteit
daarvoor terugkrijgen. Hoe lang zou het nog duren voordat de PvdA er
achter komt dat als je echt wil verdwalen de SP de weg weet? Ik roep
ook op n.a.v. de recente ervaring in Brabant niet terug te vallen in
de oude, welbekende reflex van centraal ingrijpen als aanbestedingen
op decentraal niveau niet goed verlopen. Maar ik constateer dat de
Staatssecretaris op beide punten haar rug keurig recht houd. Zo lang
zij dat blijft doen kan zij op de warme steun van de VVD fractie
rekenen.
Beste Staatssecretaris, u vraagt zich af welke belemmeringen er zijn
voor nieuwe toetreders tot de markt. Ik weet het antwoord. Te veel
regelarij. U wilt dat allemaal in kaart brengen, prima, daar ben ik
zeer voor. Maar houd dan op tegelijkertijd nieuwe barrières op te
werpen. Je kunt niet harder willen zeilen en tegelijk de zeilen
strijken. Het is het een of het ander. Hoe meer partijen op de markt
zijn die concurreren om aanbiedingen, hoe beter. Maar meer partijen
komen er zeker niet als u nu alweer begint om nieuwe regeltjes aan de
al bestaande rijstebrij toe te voegen. Graag een reactie. Wanneer
kunnen wij de resultaten van dat onderzoek trouwens tegemoet zien?
VVD