Ouderkamers worden populairder
woensdag 18 april 2007
Ouderkamers op school hebben vooral een sociale functie. In Zwijndrecht
maken vooral moeders er dankbaar gebruik van.
In de Ouderkamer praten ouders bij over schoolse zaken, opvoeding en
zaken van alledag. Het zijn in Zwijndrecht vooral allochtone moeders
die van deze mogelijkheid gebruikmaken. Een grotere deelname van
autochtone ouders zou wenselijk zijn, omdat discussies over zaken als
straffen en belonen dan interessanter worden. Dan zal blijken dat er
naast de verschillen, ook veel overeenkomsten zijn en kunnen de ouders
van elkaar leren, zegt Judith de Vries, coördinator van de Ouderkamer
Kort Ambacht. Die is verbonden met Ouderkamers op de andere locatie
van openbare basisschool De Dolfijn en christelijke basisschool De
Bron.
Onze Ouderkamer is nu het vijfde jaar ingegaan. Er zijn twee wekelijks
vaste ochtenden waarop ouders welkom zijn. Gemiddeld zijn er tussen
zes en vijftien bezoekers. Zelf ben ik aanwezig tijdens de
activiteitenochtend. Die is breed van opzet. De ouders kunnen
cursussen volgen of voorlichting krijgen over schoolse zaken.
Bijvoorbeeld over de citotoets en wat erna gebeurt. De Ouderkamer is
een goede manier om ouders achtergronden en een nieuwe kijk op
opvoeden te geven. Kijk ook eens buiten je eigen cultuur is mijn
advies. We vertellen ouders hoe belangrijk het is geregeld bij hun
kind te informeren hoe het gaat op school. Daarnaast laten we ze
kennismaken met de vakken die op school worden gegeven, zodat ze hun
kinderen kunnen helpen, vertelt De Vries, die zelf als leerkracht voor
de klas staat bij groep 3. We nodigen geregeld sprekers uit van de
instanties waar mensen mee te maken kunnen hebben, zoals de Raad voor
de Kinderbescherming, de GGD of het Boumanhuis voor drugs en alcohol.
Ze krijgen op die manier veel informatie over deze organisaties, maar
ook over wat ze kunnen doen en waar ze terecht kunnen in geval van
ziektes of problemen. Dat zijn vaak heel interessante lezingen en we
krijgen altijd positieve reacties op onze gastsprekers. We leggen ook
de nadruk op gezondheidsbevordering en gaan in op onderwerpen die
landelijk een breed draagvlak hebben, zoals gezonde voeding en
bewegen. Dat doen we door het geven van voorlichting, maar ook door
het samen delen van een gezond ontbijt in de Ouderkamer.
De koffieochtend is heel informeel. De Vries: De gesprekken gaan
altijd ergens over. Gastvrouwen houden de boel op gang. Soms wordt
nagepraat over de lezing van de activiteitenochtend, maar het kan ook
gaan over boeken, televisieprogrammas, nieuws, huwelijk en geboorte.
Het is een heel sociaal gebeuren. Ik vind het een pluspunt dat mensen
elkaar op deze manier beter leren kennen. Nog een reden waarom het
jammer is dat er zo weinig autochtone ouders komen. De nadruk ligt
trouwens beide ochtenden niet per se op de allochtone culturen.
Nederlandse gewoonten, normen, waarden en tradities zoals Sinterklaas
en Pasen komen ruimschoots aan de orde. De voertaal is Nederlands, al
zijn onze gastouders die verschillende culturen vertegenwoordigen soms
tolk. Het feit dat uitsluitend moeders de Ouderkamer bezoeken vindt
Judith de Vries in dit geval niet zo erg. Het is een echte
vrouwenaangelegenheid, hoewel we tegenwoordig wel mannelijke sprekers
uitnodigen en dat gaat prima. Wanneer er mannen bijkomen voelen deze
vrouwen, in wier cultuur het gewoon is dingen voor je te houden, zich
niet meer zo vrij om te praten. Hier kijken ze zelf waar hun grens
ligt en hebben ze de gelegenheid allerlei opvoedingszaken te
bespreken. Wij kunnen ze verwijzen naar instanties en tips geven.
Vrouwen gaan daardoor op een andere manier tegen zaken aankijken en
dat werkt door in het gezin.
Lang niet alle scholen hebben Ouderkamers, soms blijft het bij
koffieochtenden. Toch wordt het fenomeen volgens De Vries populairder.
Het gaat om een kleine groep moeders, maar daar zit wel een cirkel
omheen. Het bezoeken van de Ouderkamer helpt hen ook bij hun eigen
ontwikkeling, bijvoorbeeld op creatief vlak. Samen iets maken met je
kind en daardoor ook thuis met je kinderen bezig zijn is heel
belangrijk. Tegelijk is het een bijtankpunt. Ze leren van en lachen
met elkaar en doen veel informatie op. Een gelukkige moeder zorgt voor
een gelukkig gezin.