Project Wenswijk leidt echt tot verbeteringen in Delftse wijk
dinsdag 17 april 2007
Delftse scholieren hebben uitgezocht welke verbeteringen in hun wijk
wenselijk zijn. Nu is het tijd voor actie.
Leerlingen uit de groepen 7 en 8 van vier basisscholen in de Delftse
wijk Buitenhof hebben vorig jaar gewerkt aan het project Wenswijk. Ze
moesten onderzoeken hoe ze hun woonomgeving konden verbeteren. Medio
december 2006 is het project afgesloten, maar nu is het tijd om
concreet een aantal zaken aan te pakken.Het project heeft een vervolg
gekregen. De gemeente, die het project samen met studenten van de
Haagse Hogeschool heeft opgezet, vindt dat we nu aan de slag moeten.
Wat gebeurt er met hangjongeren die overlast veroorzaken of onveilige
plekken op straat? De vier basisscholen hebben elk twee ambassadeurs
benoemd. Deze acht kinderen overleggen geregeld met de wijkcoördinator
en instanties over het realiseren van verbeteringen in de wijk, zegt
Kees Huisman, BredeSchoolcoördinator en lid van het managementteam van
BredeSchool De Horizon. Naast de school ligt een trapveldje. In
samenwerking met de kinderen wordt dat opgeknapt. Aan de hand van de
bevindingen van de kinderen wordt bovendien een veilige
oversteekplaats gerealiseerd. Daarnaast worden de scholieren ook bij
het daadwerkelijke opknappen en verbeteren betrokken. Zo is het de
bedoeling dat ze assisteren bij het stratenmaken. Ik vind het heel
belangrijk dat de ambassadeurs onlangs nog zijn betrokken bij de
lancering van het digitale platform De Virtuele Kindertop door
staatssecretaris Dijksma. Dat evenement had bij ons op school plaats.
Samen met de kinderen heeft ze gekeken naar het project Wenswijk.
Burgemeester Bas Verkerk en wethouder Dick Rensen gaven in oktober
2006 op de Delftse wijkenmarkt het startsein voor Wenswijk. Op elk van
de vier deelnemende scholen werd een wenspunt geplaatst, waarin
kinderen hun wensen konden deponeren. Ouderen werd naar hun ideeën
gevraagd. Een maand later verzamelden de kinderen in dansschool
Wesseling, waar ze de opdracht kregen onveilige plekken in kaart te
brengen. Volgens burgemeester Verkerk was de hulp van de kinderen
nodig, omdat zij vanuit hun perspectief veel beter weten wat onveilig
is en wat daaraan moet worden gedaan dan volwassenen. Na hun
speurtocht door de wijk, die ze volgens Huisman samen met personeel
van de woningbouwverenigingen hebben uitgevoerd, hebben de kinderen op
school communicatieplannen bedacht, waarna ze in gesprek zijn gegaan
met wijkbewoners. Ten slotte hebben ze hun bevindingen omgezet in
leuke presentaties (rappen, dichten en toneelspelen) en hun wensen
tijdens de slotavond van 15 december overhandigd aan de gemeente.
Klik hier voor een reportage over het project Wenswijk.
Klik hier voor het verslag dat het Jeugdjournaal (NOS) 12 april maakte
van de lancering van de Virtuele Kindertop.