Lommerplein in Amsterdam
6 september 2006
Antwoord van minister Dekker (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer), mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties op vragen van de leden Van Heteren, Depla en
Kruijsen (allen PvdA) over de ontruiming van het Bos en Lommerplein in
Amsterdam.
1
Hebt u kennis genomen van de uitlatingen van de hoogleraar
ingenieur Leo Wagemans van de TU Delft naar aanleiding van de
ontruiming van het Bos en Lommerplein in Amsterdam? (1)
Antwoord
Ja.
2
Deelt u zijn visie dat de kwaliteit van de bouw in Nederland de
laatste
jaren drastisch is gedaald met nadelige consequenties voor de
veiligheid en dat dit deels wordt veroorzaakt door te grote
versnippering van verantwoordelijkheden op bouwplaatsen?
Antwoord
Nee, ik ben van mening dat de bouw in Nederland in zijn algemeenheid
van goede kwaliteit is. Wel deel ik zijn zorg dat de toenemende mate
waarin bij de bouw gebruik wordt gemaakt van onderaannemers en
toeleveranciers van bouwdelen een risico inhoudt voor de constructieve
samenhang van het bouwwerk. In principe zijn de verantwoordelijkheden
op de bouwplaats duidelijk. Wettelijk is vastgelegd waar aanvragen om
een bouwvergunning aan worden getoetst, onder meer aan de eisen van
het Bouwbesluit 2003. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager
om ervoor te zorgen dat dit ook daadwerkelijk het geval is. De
verantwoordelijkheid voor de constructieve veiligheid en een juiste
realisatie daarvan ligt primair bij de private partijen. Zij zijn
immers verantwoordelijk voor het bouwproces van opdrachtverlening tot
en met realisatie.
3
Wat zijn destijds de redenen geweest voor u om eerder advies van
professor Wagemans, om bij bouwprojecten een hoofdconstructeur aan te
stellen die ook alle veiligheid controleert, naast u neer te leggen?
Antwoord
Bij een bouwproces zijn vaak veel partijen betrokken en vaak voor
slechts een klein onderdeel van het proces. Het gevolg kan zijn dat er
bij de uitvoering onvoldoende zicht is op het totale project. Door
verschillende partijen is voorgesteld om een hoofdconstructeur
verplicht te stellen opdat de verantwoordelijkheid voor constructie en
realisatie bij één en dezelfde persoon kan worden gelegd. Vanuit
publiekrechtelijk oogpunt worden echter slechts normen gesteld aan de
kwaliteit van bouwwerken. Ik denk dat het ook uit oogpunt van
deregulering een goede zaak is om dit uitgangspunt te blijven volgen
en geen kwalitatieve eisen te stellen aan de aanvrager van een
vergunning of de betrokkenen met wie hij een bouwontwerp tot stand
brengt. De verantwoordelijkheid voor het bouwproces is naar mijn
mening geen publiekrechtelijke taak, maar ligt primair bij private
partijen. In het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning
(Biab) zijn echter wel eisen gesteld aan het zodanig aanleveren van
gegevens aan de gemeente, dat de constructieve samenhang
aangetoond is. In een briefwisseling met de Vereniging Bouw- en
Woningtoezicht Nederland (VBWTN) van vorig jaar heb ik bevestigd dat
gemeenten op grond van het Biab aanvragen om een bouwvergunning
niet ontvankelijk kunnen verklaren (of bij in uitvoering zijnde
projecten de bouw kunnen stilleggen), indien de samenhang van de
constructieve gegevens niet duidelijk is. Dit geldt voor de gegevens
die ingediend
moeten worden bij de aanvraag om bouwvergunning, maar ook voor de
later in te dienen gegevens, zoals constructieve berekeningen en
werktekeningen. Het is aan de aanvrager om te bepalen op welke
wijze hij aan deze eis voldoet. Het aanstellen van een
hoofdconstructeur is hiervoor een goede oplossing. In de hierboven
aangehaalde correspondentie heeft de VBWTN ook aangegeven, een Plan
van Aanpak Constructieve Veiligheid op te zullen stellen in overleg
met de betrokken (koepel)organisaties. Dit Plan van Aanpak zal
binnenkort gepubliceerd worden en richt zich tot de belangrijkste bij
het bouwproces betrokken partijen met oplossingen voor de
gesignaleerde risicofactoren in het huidige bouwproces. Ook de functie
van de hoofdconstructeur wordt hierbij betrokken. Mijn ministerie
heeft de totstandkoming van dit Plan van Aanpak actief ondersteund.
4
Zijn de ontwikkelingen rond het Bos en Lommerplein in Amsterdam
aanleiding om de mening over het aanstellen van een hoofdconstructeur
per bouwproject, die met name ook de veiligheid en brandveiligheid
controleert, in heroverweging te nemen?
Antwoord
Nee. Ik wijs hierbij ook op het antwoord op de vorige vraag.
1 Het Parool, 12 juli 2006, 'Hoogleraar TU waarschuwde al voor
risico's'
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties