Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
16 april 2007

Nationale Providertest wijst uit

Snelheid ADSL schiet nog vaak te kort

Unieke, grootschalige samenwerking tussen Computer Idee, PCM, iPing en Internetten.nl

Snelle ADSL-abonnementen halen de beloofde snelheid nog vaak niet. Dat blijkt uit een onderzoek naar de 15 grootste internetaanbieders van Nederland. Computer Idee en PCM hebben bij dit onderzoek samengewerkt met internetonderzoekers iPing en Internetten.nl. Ook blijken veel abonnementsvormen snel te veranderen, waardoor de keuze voor een abonnement niet eenvoudig is voor de consument.

In Nederland is breedbandinternet populair. Meer dan vijf miljoen huishoudens beschikken over dit type internetaansluiting. Daarbij nemen de aangeboden diensten via deze aansluiting toe. Naast toegang tot het wereldwijde web en e-mail bieden de providers ook diensten als telefonie en televisie via de breedbandaansluiting. In dit onderzoek is onder andere gekeken naar de verschillende aangeboden abonnementsvormen, de prijzen en de kwaliteit van de verbindingen en de helpdesk van de vijftien grootste internetproviders in Nederland.

Lezers van Computer Idee en PCM vormden een kritisch panel en vulden in totaal 3500 enquêteformulieren in. iPing verrichtte in januari en februari zo'n 870.000 metingen dankzij meer dan 10.000 gebruikers om de downloadsnelheid in een objectief cijfer uit te drukken. Internetten.nl beschikt over actuele gegevens van zo'n 200 kabel- en ADSL-abonnementen en zorgde voor de providergegevens.

Een paar opvallende conclusies uit de test:


- Vooral bij de snellere ADSL-varianten worden de beloofde ADSL-snelheden bij lange na niet gehaald. Orange en Tele2 scoren hier het slechtst. Kabelaar Casema scoort daarentegen voorbeeldig.


- Op het gebied van functionaliteit van het internetabonnement laat Casema het echter afweten: weinig mailboxen en de grootte van de mailbox en de website is beperkt.


- De hoge helpdeskscore van Xs4all verbloemt dat de provider in het weekend dagelijks slechts 5 uur en op werkdagen slechts 11 uur open is. Het panel waardeert de helpdesk van KPN met slechts een 5,7.


- Het lezerspanel heeft ook cijfers gegeven voor de prijs/kwaliteit van de eigen provider. Speedlinq scoort daar erg hoog. Op de vraag 'welk rapportcijfer geeft u uw provider' krijgen Multikabel en Xs4all de hoogste cijfers, respectievelijk een 8,1 en 8,5.

Met betrekking tot de keuze van abonnementsvormen blijkt dat ondanks de veelheid aan abonnementsvormen maar liefst 83 procent van de ondervraagden helemaal niet overweegt om over te stappen op een ander abonnement.



Ingezonden persbericht