Ingezonden persbericht


Persbericht

Resultaten Grote Marketing Enquête 2007:
differentiatie, klantentrouw en innovatie zijn uitdagingen voor 2007

Employer Branding is marketing aangelegenheid

Mechelen, 16 april 2007 - Hoewel meer dan de helft van de marketeers ervan overtuigd is dat Employer Branding een marketing aangelegenheid is, ligt deze taak in de meeste bedrijven bij Human Resources. Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van The House of Marketing, een Belgisch marketing adviesbureau dat sinds 2006 ook actief is op de Nederlandse markt. De enquête werd eind vorig jaar door meer dan 500 marketing professionals ingevuld. Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart van de marketeers verwacht binnen een jaar elders te werken. De helft verwacht een promotie. Krijgen ze die niet, dan zullen ze van baan veranderen. Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat marketeers in 2007 een toename van het marketingbudget én van de werkdruk verwachten. Het aantal projecten zal opmerkelijk stijgen. Deze stijging gaat gepaard met een verhoging van de marketingbudgetten, maar niet met een toename van het team. Een hogere werkdruk en outsourcing blijven dus de trends, aldus het onderzoek.

De grootste uitdagingen voor marketing in 2007 zijn volgens de enquête: differentiatie, klantentrouw en innovatie. Fundamentele aandachtsgebieden die het succes en het voortbestaan van een onderneming rechtstreeks beïnvloeden. "Marketeers vinden over het algemeen dat zij een behoorlijke invloed hebben in de directiekamer," zegt Michèle Mees, partner bij The House of Marketing, "twee derde van de respondenten stelt dat commerciële functies sales en marketing het meest doorslaggevend zijn bij managementbeslissingen," aldus Mees.

Traditionele massamedia blijven onder druk staan. Direct Marketing, E-mail Marketing en Online Interactieve Marketing zijn de drie media die in het marketingbudget aan belang winnen. Dit gaat ten koste van de klassieke media waar de effectiviteit van de campagne veel moeilijker meetbaar is. De helft van de CEO's in het onderzoek vindt dat marketing betere meetinstrumenten moet ontwikkelen, en het resultaat van marketingactiviteiten moet demonstreren. Een constante factor is de toenemende aandacht voor het meten van de Return on Marketing Investment (RoMI). Deze aandacht blijft bij de CEO sterk leven, maar het belang ervan schijnt bij marketeers juist af te nemen.

Over de Grote Marketing Enquête
The House of Marketing startte in 2003 met de Grote Marketing Enquête. Het onderzoek is uitgegroeid tot een jaarlijkse marketingbarometer voor België. Meer dan 500 hoogopgeleide marketingspecialisten gaven hun idee over de verwachtingen en vooruitzichten voor de Belgische marketingwereld. Van de respondenten in het onderzoek bestaat 18,3% uit CEO's. Andere professionals zijn bijvoorbeeld marketing manager, sales manager, product manager of business unit manager. Het onderzoek kreeg de medewerking van o.a. Stichting Marketing, iVox en E-mailbrokers.

(Einde persbericht)


* * *
Noot aan de redactie:

Over The House of Marketing
The House of Marketing is het grootste Marketing Expertise en Excellence Center in België. Al meer dan tien jaar biedt het bedrijf haar klanten strategisch marketingadvies, marketingprojectmanagement en interim management in marketing. The House of Marketing is in Mechelen gevestigd en telt meer dan 70 medewerkers. Het bedrijf is sinds 2006 ook werkzaam voor Nederlandse opdrachtgevers.

Voor meer informatie kunt u contact op nemen met: ACA/JES Communicatie, Marianne de Bruijn, tel. 020 - 4711511, www.thom.be


* * *


---- --