Date : 13 April 2007
Sender Name: VLAAMS INSTITUUT VOOR DE ZEE (VLIZ)
Limburgse klas verovert de zee
Op 16 april schepen 21 vijfdejaarsleerlingen van het Pius-X College uit Tessenderlo in te Oostende, aan boord van het onderzoeksschip Zeeleeuw. Als winnaars van de prestigieuze wedstrijd 'Expeditie Zeeleeuw' mogen ze - begeleid door een expertenteam van het Vlaams Instituut voor de Zee en van DAB Vloot - een week lang nu ook écht wetenschappelijk onderzoek verrichten op de Noordzee. Ze gaan navigeren als vakkundige zeelui en een waardevol onderzees gebied exploreren tussen Oostende en de IJzermonding. Als toemaatje zal worden getracht een vlag te planten op een zandbank in zee, die slechts bij uitzonderlijk laag tij droog komt te liggen. Het team wordt op vrijdag 20 april feestelijk onthaald om hun bevindingen in woord en beeld te demonstreren aan de verzamelde pers. Op zondag 22 april kan ook het grote publiek deze uitzonderlijke bevindingen smaken, wanneer deze jongeren tekst en uitleg verzorgen aan boord van de Zeeleeuw ter gelegenheid van het publieksevenement Vlaanderendag (www.vlaanderendag.be; 'West-laanderen', 'Post Foxtrot').
Wat voorafging
Twintig scholen van over gans Vlaanderen wedijverden de voorbije maanden om deze prijs binnen te halen. De klas uit Tessenderlo overtuigde de jury van dit educatieve project 'Expeditie Zeeleeuw' (http://www.expeditiezeeleeuw.be) door een veelzijdige en creatieve campagne op te zetten ter bescherming van de schelpkokerworm, een diertje dat in onze ondiepe kustwateren leeft. Met o.a. een wervende affiche, een website met petitie, een dossier en een heus lied "red de schelpkokerworm" bleken ze finaal te sterk voor de concurrentie. Het vijfde jaar van het St-Franciscus Instituut uit Melle kaapte de tweede prijs weg, en won hiermee een initiatiecursus bij duikschool Duikpunt uit Oostende.
Binnen deze wedstrijd worden 16-18 jarigen uit gans Vlaanderen uitgedaagd om creatieve oplossingen te vinden voor tien zeeproblemen (klimaat, scheepvaart, visserij, biodiversiteit, vervuiling, erfgoed, zeelucht, strandafval, ruimtelijke planning, oorlogsmunitie), daarbij geholpen door een netwerk aan zeewetenschappers. Dit educatieve e-learning project voor de derde graad secundair onderwijs (ASO, TSO, BSO) is een iniatief van het Vlaams Instituut voor de Zee in een partnerschap met SHE Consultancy en de IVA Maritieme Dienstverlening & Kust, DAB Vloot. Het kadert in het actieplan Wetenschapsinformatie en Innovatie van de Vlaamse overheid en wil 16-18 jarigen aanzetten om een studierichting te kiezen die betrekking heeft op wetenschappelijk onderzoek en maritieme technologie. Ook vorige twee jaar vond deze wedstrijd plaats en mocht respectievelijk een klas uit het Edugo Instituut te Lochristi en het Barnum Instituut te Roeselare een week lang zelf ontdekken wat de Noordzee te bieden heeft. De drie edities samen bereikten zo'n 3000 leerlingen uit meer dan honderd klassen van over gans Vlaanderen.
Persconferentie op vrijdag 20 april
Vrijdag 20 april meert de Zeeleeuw, na een week onderzoekswerk op zee, aan te Oostende. Aan boord bevindt zich het jeugdige expeditieteam. U krijgt er vervolgens uit eerste hand verslag van de belevenissen en wetenschappelijke bevindingen van deze 'verse' zeebonken. U wordt tevens vriendelijk uitgenodigd op de receptie die ter gelegenheid van dit persmoment wordt aangeboden.
Plaats: 'Zeewezengebouw' van DAB Vloot, Sir Winston Churchillkaai 2, Oostende
Datum, uur: vrijdag 20 april, 10u30-12u
met vooraf (vanaf 10u00): fotomoment bij aanmeren schip
* 10u30: verwelkoming door kpt. Yves Goossens (DAB Vloot)
* 10u35: toelichting 'Expeditie Zeeleeuw' door dr. Jan Mees (VLIZ)
* 10u40: geanimeerd expeditieverslag door winnende klas
* 11u10: receptie
Mogen we u vragen uw aanwezigheid te willen bevestigen via onderstaand perscontact.
De projectpartners
Het Vlaams Instituut voor de Zee
DAB Vloot - IVA Maritieme Dienstverlening en Kust
SHE Consultancy
Perscontact
Jan Seys, communicatieverantwoordelijke VLIZ
GSM: 0478 37 64 13
Tel: 059 34 21 30
info@vliz.be
http://www.vliz.be
URL:
Picture: (None)
Attachments: (None)
Translations: (None)