Gemeente Amersfoort

Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente Amersfoort, Regiopolitie Utrecht, Openbaar Ministerie en Belastingdienst.

Afdeling Communicatie

nummer: 092

datum: 16 april 2007

Gemeente, politie, OM en Belastingdienst slaan handen ineen

Net rond vrijplaatsen Amersfoort sluit zich

Het net rond vrijplaatsen in Amersfoort sluit zich. Gemeente Amersfoort, de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst gaan de samenwerking versterken in de aanpak van mensen die regels en wetten niet zo nauw nemen of overheidsoptreden belemmeren. Met de ondertekening van een convenant is de start gemaakt voor een intensievere samenwerking.

Vrijplaatsen kunnen zich bijvoorbeeld voordoen bij belwinkels, coffeeshops, growshops, bordelen en huisjesmelkers en in achterstandswijken en woonwagencentra. De vier organisaties hebben in een convenant afspraken gemaakt over intensieve samenwerking, uitwisseling van informatie en de veiligheid van de organisaties bij het nemen van maatregelen.

Ondertekening

Burgemeester A. van Vliet-Kuiper, officier van justitie A. Dam, voorzitter E. de Jager van het managementteam van Belastingdienst Utrecht Gooi en directeur ondersteuning A.D. Heil van de politie Utrecht hebben het convenant op maandag 16 april 2007 ondertekend in het stadhuis van Amersfoort. Na Utrecht en Zeist is Amersfoort de derde gemeente in de provincie Utrecht die een dergelijk convenant ondertekent.

Een gezamenlijke aanpak van overtredingen van bestuurlijke, fiscale en strafrechtelijke regels is nodig om een einde te maken aan bedreigingen aan het adres van handhavers, aan ongelijkheid en onveiligheid van bewoners en omwonenden en aan maatschappelijk ongewenste situaties.

De komende periode worden concrete plannen gemaakt, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van controles naar misstanden. Bij de gezamenlijke aanpak wordt rekening gehouden met alle privacywetgeving.

Ondernemers
De samenwerking leidt niet alleen tot een effectievere inzet van de instanties. Ook voor ondernemers is het convenant nuttig: door gezamenlijke controles is er minder verstoring van de ondernemings-activiteiten. Ondertussen wordt al gewerkt aan het verbeteren van de informatievoorziening aan bijvoorbeeld ondernemers. Bij de Kamer van Koophandel kunnen die allerlei handelingen in één keer uitvoeren, inclusief aanmelding bij de Belastingdiensten. Het aantal digitale loketten neemt ook snel toe.

Informatie:
. Gemeente Amersfoort, H.M. Wiersema, (033) 469 43 63 of 06 52 53 55 41 . Belastingdienst, G. van Weenum, (030) 275 61 91 of 06 53 22 30 89 . Politie Utrecht, C. Hogeveen-Roelofse, (033) 468 951 4 of 06 51 16 80 30 . Openbaar Ministerie, M. Hallebeek, 06 51 26 44 75


---- --