Onze droom: een BredeSchool die één geheel is
maandag 16 april 2007
In Deventer droomt de stichting Brede School van een organisatie die niet
meer uit losse onderdelen bestaat. Hoe dat zit legt stedelijk coördinator
Gea Jansen uit.
Het bestuur van de jonge stichting Brede School in Deventer heeft een
droom. We hebben gebrainstormd over de ideale BredeSchool. Als er een
nieuw voorzieningencentrum komt in een herstructureringswijk met een
BredeSchool, willen we daar één organisatie van maken waar iedereen
onder valt. Wanneer alle deelnemende organisaties afstand doen van hun
bevoegdheden bestaat de BredeSchool niet meer uit losse onderdelen die
samenwerken, maar is zij één geheel, zegt Gea Jansen, stedelijk
BS-coördinator in Deventer.
Een dergelijke opzet ben ik nog nergens tegengekomen. Tijdens
bestuursvergaderingen is het een steeds weerkerend thema. We hebben de
basislijnen uitgezet en werken aan verfijningen. Binnenkort gaan we
onze ideeën herschrijven. Je kunt zeggen dat we bezig zijn met het
zetten van de eerste stappen, maar de inrichting van de BredeSchool
als één organisatie ligt bijvoorbeeld bij het bijzonder onderwijs
gevoelig. Toch is Jansen optimistisch over het uitkomen van de droom.
De ideale BredeSchool is er niet vandaag of morgen is, maar zal er
uiteindelijk wel komen.
Niet alleen de stichting Brede School in Deventer is nieuw, ook de
coördinerende functie van Gea Jansen bestaat pas sinds 1 januari 2006.
Ik leg verantwoording af aan de stichting, die onder meer bestaat uit
de bovenschoolse directeuren van het openbaar en het bijzonder
onderwijs (Quo Vadis), de welzijnsorganisatie Carinova en de GGD. De
stichting jaagt ontwikkelingen binnen de BredeSchool aan en zorgt
ervoor dat dingen tot stand komen. Dat lukt goed, aldus Jansen.
Deventer heeft op dit moment vier BredeScholen, die zijn gevestigd in
de Rivierenwijk, het Rode Dorp, Zwaluwenburg en Keizerslanden. Een
vijfde BS komt eraan. BredeScholen hebben het imago dat ze alleen in
achterstandswijken gevestigd zijn. Zeker in de grote steden, maar veel
minder op het platteland. BredeScholen zijn ook in nieuwbouwwijken te
vinden. Dan hebben ze vaak een afwijkend profiel, waarbij bijvoorbeeld
het stimuleren van talenten centraal staat en er een andere manier van
opvang is.
Jansen houdt zich op dit moment ook bezig met de coördinatie van de
opleiding van maximaal twintig mensen die combinatiefuncties moeten
gaan vervullen binnen de BredeSchool. Daardoor kunnen scholen
dagarrangementen op professionele wijze aanbieden. We moeten veel
activiteiten organiseren om kinderen binnen te houden. Denk aan kunst-
en cultuur en sport. Daarnaast moeten we de beste zorg aanbieden,
waaronder schoolmaatschappelijk werk.