Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
16 april 2007
Nr. 07/031
Bijna helft Nederlanders slaapt slecht door geldproblemen, campagne
`Blijf positief` van start
Bijna de helft van de Nederlanders slaapt slecht door financiële
problemen. Dit heeft staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid vandaag gezegd bij de start van de
voorlichtingscampagne `Blijf Positief'. De campagne wijst de komende
drie jaar op de risico's van onverantwoord leengedrag.
Uit een representatieve steekproef onder duizend mensen blijkt dat 48
procent van de Nederlanders slecht slaapt doordat zij schulden hebben.
Verder schaft 45 procent wel eens iets aan zonder daar goed bij na te
denken. Onlangs bleek uit onderzoek dat ongeveer honderd- tot
honderdzestigduizend mensen achterlopen met het betalen van de
hypotheek, het gas, water en licht. De voorlichtingscampagne `Blijf
Positief' gaat mensen wijzen op de risico's van het aangaan van
onverantwoorde leningen.
`Blijf Positief' richt zich op een breed publiek. Niet alleen mensen
met een laag inkomen, maar ook bijvoorbeeld jongeren of tweeverdieners
kunnen in financiële problemen komen. Vaak komt dit doordat zij hun
inkomsten en uitgaven onvoldoende op elkaar afstemmen of door een
onverwachte gebeurtenis zoals echtscheiding of werkloosheid. Ook te
veel kopen, lenen en niet sparen kunnen leiden tot financiële
problemen. `Blijf Positief' verwijst niet alleen naar een positief
banksaldo, maar is ook bedoeld als hart onder de riem voor mensen met
probleemschulden. Er is namelijk altijd hulp te krijgen en de campagne
wijst daarvoor de weg.
Spil in de campagne is de website www.blijfpositief.nl. Die geeft
onder meer tips om financieel `in vorm' te komen en te blijven. Met de
`Financieel Fit Test' op de website kunnen mensen zichzelf trainen in
het beheersbaar maken en houden van hun uitgaven. De financiële coach
Bud gaat daarbij helpen. Ook zijn er links naar andere websites voor
meer informatie en persoonlijke hulp.
In de komende maanden worden steeds nieuwe middelen ingezet om het
onderwerp onder de aandacht te brengen. Hierbij gaat het onder meer om
posters in abri's, banners die op internet verwijzen naar
www.blijfpositief.nl en advertenties.
Ook gaan onder meer gemeenten, woningbouwcorporaties, scholen en
hulpverleners als onderdeel van deze campagne meer aandacht besteden
aan het vroegtijdig signaleren van financiële problemen. Zij zullen
mensen met probleemschulden ook de weg wijzen naar
www.blijfpositief.nl. De campagne loopt tot eind 2009.
2007
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid