Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

16 april 2007

Nr. 07/031

Bijna helft Nederlanders slaapt slecht door geldproblemen, campagne `Blijf positief` van start

Bijna de helft van de Nederlanders slaapt slecht door financiële
problemen. Dit heeft staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag gezegd bij de start van de
voorlichtingscampagne `Blijf Positief'. De campagne wijst de komende drie jaar op de risico's van onverantwoord leengedrag.

Uit een representatieve steekproef onder duizend mensen blijkt dat 48 procent van de Nederlanders slecht slaapt doordat zij schulden hebben. Verder schaft 45 procent wel eens iets aan zonder daar goed bij na te denken. Onlangs bleek uit onderzoek dat ongeveer honderd- tot
honderdzestigduizend mensen achterlopen met het betalen van de
hypotheek, het gas, water en licht. De voorlichtingscampagne `Blijf Positief' gaat mensen wijzen op de risico's van het aangaan van
onverantwoorde leningen.

`Blijf Positief' richt zich op een breed publiek. Niet alleen mensen met een laag inkomen, maar ook bijvoorbeeld jongeren of tweeverdieners kunnen in financiële problemen komen. Vaak komt dit doordat zij hun inkomsten en uitgaven onvoldoende op elkaar afstemmen of door een
onverwachte gebeurtenis zoals echtscheiding of werkloosheid. Ook te veel kopen, lenen en niet sparen kunnen leiden tot financiële
problemen. `Blijf Positief' verwijst niet alleen naar een positief
banksaldo, maar is ook bedoeld als hart onder de riem voor mensen met probleemschulden. Er is namelijk altijd hulp te krijgen en de campagne wijst daarvoor de weg.

Spil in de campagne is de website www.blijfpositief.nl. Die geeft
onder meer tips om financieel `in vorm' te komen en te blijven. Met de `Financieel Fit Test' op de website kunnen mensen zichzelf trainen in het beheersbaar maken en houden van hun uitgaven. De financiële coach Bud gaat daarbij helpen. Ook zijn er links naar andere websites voor meer informatie en persoonlijke hulp.

In de komende maanden worden steeds nieuwe middelen ingezet om het
onderwerp onder de aandacht te brengen. Hierbij gaat het onder meer om posters in abri's, banners die op internet verwijzen naar
www.blijfpositief.nl en advertenties.

Ook gaan onder meer gemeenten, woningbouwcorporaties, scholen en
hulpverleners als onderdeel van deze campagne meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren van financiële problemen. Zij zullen mensen met probleemschulden ook de weg wijzen naar
www.blijfpositief.nl. De campagne loopt tot eind 2009.

2007