Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

prestaties NS in eerste kwartaal

Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker dan vorig jaar tevreden over NS. Het percentage treinreizigers dat in algemene zin tevreden is over NS steeg van 65% in het eerste kwartaal van 2006 naar 67% in het afgelopen kwartaal. Op bijna alle aspecten nam het aandeel tevreden reizigers enkele procentpunten toe. Wel zijn de afgelopen maanden veel treinen uitgevallen.

Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties Openbaar Vervoer laat uitvoeren. Het aandeel reizigers dat tevreden is over op tijd rijden steeg van 35% naar 39%. 49% was tevreden over de informatie bij ontregelingen, tegen 45% een jaar eerder. Het oordeel over sociale veiligheid steeg van 73% naar 76%, over de reinheid van 52% naar 55% en over de klantgerichtheid van het personeel van 54% naar 57%. Op één van de onderdelen was sprake van stabilisatie, namelijk bij de tevredenheid over de beschikbaarheid van een zitplaats. 74% van de reizigers was hier tevreden over. Bij al deze percentages gaat het om het aandeel reizigers dan een cijfer 7 of hoger geeft.

De stijging van het oordeel kan te maken hebben met de invoering van het vernieuwde spoorboekje, afgelopen december. Behalve tot veranderingen in de dienstregeling en de materieelinzet heeft dat ook geleid tot meer aandacht voor de prestaties van NS. De nieuwe dienstregeling bracht veel veranderingen. Sommige reizigers zijn er op vooruit gegaan, andere er op achteruit. Het blijkt dat over het algemeen de reizigers tevreden zijn, en bij een groeiend aantal reizigers weet NS de tevredenheid over de zitplaatskans op peil te houden. Uit klachten die binnenkomen bij Reizigersvereniging ROVER blijkt echter dat er op enkele trajecten nog steeds problemen zijn met te volle treinen.

De bedoeling was dat de nieuwe opzet van de dienstregeling de punctualiteit zou verbeteren. Dat blijkt nog niet uit de cijfers. In het eerste kwartaal waren er iets minder treinen vertraagd: de aankomstpunctualiteit steeg van 86,4% tot 86,8%. Maar dit effect werd meer dan teniet gedaan door het grote aantal uitgevallen treinen: in het afgelopen kwartaal viel 2,5 % van de treinen uit (in het eerste kwartaal van 2006 was dat 1,3%). Deels is dit veroorzaakt door de zware storm in januari. Er was echter ook sprake van uitval van treinen door voorspelde sneeuwval, een treinbotsing, seinstoringen en uitgelopen werkzaamheden; de consumentenorganisaties hopen dat NS samen met ProRail het optreden van dit soort grote ontregelingen weet te voorkomen, zodat de punctualiteit en het klantoordeel kunnen stijgen.

Pagina geplaatst: 16 april 2007