Detailhandelsmonitor Limburg 2006: winkelaanbod in Limburg stabiel
De Detailhandelsmonitor Limburg 2006 die in opdracht van de Provincie
Limburg is opgesteld door E,til toont aan dat het winkelaanbod in
Limburg het afgelopen jaar stabiel is gebleven. De werkgelegenheid in
de detailhandel loopt geleidelijk terug.
De Detailhandelsmonitor Limburg 2006 bevat actuele gegevens over de
ontwikkeling van de detailhandel (aantal winkels, winkeloppervlak en
aantal werknemers) voor heel Limburg. Hij is ook toegespitst per regio
en type vestigingsomgeving. De tabellen en grafieken in de
Detailhandelsmonitor 2006 laten zien dat het aantal winkels in Limburg
en het winkeloppervlak vorig jaar ongeveer gelijk zijn gebleven. Per
omgeving zijn er verschillen te zien. Uit de monitor blijkt bovendien
een sterke regionale variatie.
Winkelaanbod
Het winkelaanbod in wijken, buurten en dorpen is iets teruggelopen (in
2006 zon 2-3%) terwijl het winkelareaal op bedrijventerreinen juist
met 7% is toegenomen. Het winkelaanbod in stadscentra is vrij stabiel.
In Weert is het aanbod (winkels en oppervlak) in het centrum in 2006
gedaald. In de stadscentra van Venlo en Parkstad Limburg is het
winkeloppervlak eveneens iets afgenomen maar hier is het aantal
winkels niet gedaald. Met uitzondering van Venlo en Weert is het
winkelaanbod op stedelijke dienstenterreinen (bijvoorbeeld
meubelboulevards) in Limburg licht toegenomen.
Winkelpanden
In de binnensteden van Venlo, Roermond en Parkstad Limburg is het
aanbod van winkelpanden dat op de onroerend goedmarkt wordt aangeboden
het afgelopen jaar toegenomen tot rond de 10%. In de andere
binnensteden ligt dat cijfer lager (2-7%). Het totaal aanbod
winkelpanden op de bedrijfsonroerend goedmarkt bedraagt 4% van het
totale winkelareaal in Limburg, hetgeen gangbaar is. Dit cijfer is
nadrukkelijk geen leegstandscijfer maar geeft wel een indicatie van de
ontwikkelingen op de winkelmarkt.
De detailhandelsmonitor 2006 laat ook zien dat de werkgelegenheid in
de detailhandel in Limburg geleidelijk terugloopt (1,5% per jaar).
De detailhandelsmonitor kijkt naar de winkelgebieden. Eind april
zullen de Kamers van Koophandel, in samenwerking met de zeven
centrumgemeenten en de Provincie, een monitor naar grensoverschrijdend
koopgedrag presenteren. Die monitor kijkt vooral naar de consument: de
ontwikkeling van het koopgedrag en de koopbeleving. Samen geven deze
twee monitors een goede kennisbasis om te bepalen welke opgaven er per
regio liggen.
16-4-2007 12:13
Provincie Limburg