ChristenUnie


Wetenschappelijk Instituut
Christenen moeten tweede stem leren zingen

Christenen moeten tweede stem leren zingen

maandag 16 april 2007 10:37 Amersfoort. De tweede stem zingen, hoger moet je als christenen niet inzetten in de politiek. Op het zonovergoten congres Macht en overtuiging zaterdag 14 april, daagde Stefan Paas niet alleen PvdA-kamerlid Paul Kalma en jurist Afshin Ellian uit, maar ook de ChristenUnie-achterban. In een overwegend niet-christelijk land blijft een christelijk geluid beperkt; wees reëel. Ook Ad de Bruijne, s middags, speelde de missionaire bal terug naar de kerken: harten van mensen bereiken is niet een taak van de politiek. Govert Buijs vulde in zijn reaktie aan dat de staat zich niet eens kan bekeren: de staat eet ook geen boterham; mensen doen dat. Eimert van Middelkoop sloot het congres af met zijn afscheidswoorden als curatoriumlid voor het Wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie.

Het goede nieuws is, aldus Paas, dat het christelijk geloof macht ook helemaal niet nodig heeft om goed te functioneren. Integendeel, eerder. Het christendom was sinds Constantijn verslaafd aan macht als een alcoholist aan de fles. Maar die positie heeft het niet meer, al is het aardig wanneer christenen in een kabinet de vrijzinnige vriendjes scherp houden.

Het christendom is sinds Constantijn verslaafd aan macht als een alcoholist aan de fles.

Niet dat religie privé blijft: dan zie je Martin Luther King en Dietrich Bonhoeffer over het hoofd. Een taboe op religieuze argumenten is bovendien discriminerend. Wie zich op publieke bronnen zoals de bijbel beroept, argumenteert nog steeds begrijpelijk - ook voor wie de status van de bijbel of getrokken conclusies niet aanvaardt. Immers, het heilige en agressief verdedigde huisje van de persoonlijke zelfbeschikking aanvaardt ook niet iedereen. En tenslotte, het publieke debat zelf is al een bijdrage van het christendom aan de publieke ruimte. In een Germaanse samenleving moest men leren met woorden te vechten, in plaats van met wapens.

Niet alleen christenen in de politiek, ook de politiek zelf moet leren dat ze slechts een tweede stem zingt. Kwaad laat zich niet wegorganiseren. Augustinus maakte al duidelijk: in de kerk mag het over de ware vrede gaan, in de politiek streef je hoogstens een aardse vrede na. De wereld simpel indelen in goed en kwaad, zoals een `as van het kwaad' of een `rijk van het licht', dat is een nieuw manicheïsme, dan gaan er slachtoffers vallen. Juist de Verlichting heeft als uitlopers gevaarlijk radicale utopieën vertoont. Met haar optimistisch en veeleisend mensbeeld staat de Verlichting immers dicht bij de Islam.

Islam en Verlichting delen een optimistisch en veeleisend mensbeeld.

Paul Kalma waardeerde in zijn reaktie het christelijk geloof als inspiratiebron voor de sociaaldemocratie. Maar niet als politieke grondslag. Je kunt er immers nog verschillende kanten mee uit. Bovendien leidden andere bronnen tot eenzelfde politiek program, en om dat program gaat het. Zo zag hij ook bij kosmopolitisch-libertairen als Femke Halsema hetzelfde besef van het menselijk tekort als bij Paas: huiver voor maakbaarheidsdenken deelt zij, zowel in liberaal marktdenken als in socialistische zin.

`Ik wantrouw jullie', begon Afshin Ellian. `Als staatsjurist', verduidelijkte hij. Want ook nazisme en stalinisme zag hij als religieuze politieke bewegingen, zij het `veraardsd' (geïmmanentiseerd). Wat gaat een politiek doen die vanuit een openbaring denkt, waneeer deze een meerderheid verovert? Bovendien, waarschuwde Ellian, debat komt niet door dialoog verder, maar door polemiek. Wie religie inbrengt in de politieke arena, stelt haar bloot aan spot en kleinering. Hou religie hoog, en dus erbuiten.

Wie religie inbrengt in de politieke arena, stelt haar bloot aan spot en kleinering.

Het ochtendgedeelte sloot af met een panel van Paas, Kalma en Ellian. Kalma verweet Paas arrogantie in het claimen van christelijkheid voor allerlei goeds. Dat stoort juist de dialoog. Ellian verwees onder meer naar orthodoxe Joden in Antwerpen die zich volstrekt van politiek onthouden uit respect voor hun religie. Om vooroordelen te voorkomen, concludeerde Paas, kunnen we beter met dan over elkaar praten.

Naar aanleiding van het congres hoopt het Wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie een bundel uit te geven.