| |
|Datum: 08-03-'07 | | | | | |Symposium Projectmanagementbureau "Hoe organiseer je een mooie stad?" |
|Op maandagmiddag 16 april 2007 organiseert het Projectmanagementbureau| |(PMB) van de gemeente Utrecht het symposium "Hoe organiseer je een | |mooie stad?". Ik heb het genoegen u voor dit symposium uit te nodigen.| | | | | |Het Projectmanagementbureau is betrokken bij een groot aantal | |bouwprojecten in de gemeente Utrecht. Daarbij gaat het natuurlijk niet| |alleen om het goed organiseren van het project, maar ook het | |realiseren van wijken en gebouwen die door de bewoners als mooi | |ervaren kunnen worden. De discussie over schoonheid in architectuur en| |stedenbouw is lange tijd beheerst door het modernisme. Het afgelopen | |decennium wordt weer steeds meer in traditionele en historiserende | |stijl gebouwd. Dit roept veel discussie op. | | | |Het PMB heeft voor het symposium zeven deskundigen uitgedaagd om in | |woord en beeld de deelnemers mee te nemen in hun gevoel voor | |schoonheid. Er zijn geen objectieve criteria voor wat mooi en lelijk | |is, maar het is wel mogelijk om je gevoel hiervoor te cultiveren. Dit | |symposium is een unieke bijeenkomst waarin onderzocht wordt hoe een | |gesprek over mooi en lelijk gevoerd kan worden op een ander niveau dan| |de gebruikelijke deskundigentaal. | | | |Het symposium zal plaatsvinden in het Spoorwegmuseum te Utrecht, in de| |theaterzaal. De volgende personen zullen een inleiding houden: Ashok | |Bhalotra (onder voorbehoud!) (architect, directeur Kuiper Compagnons),| |Kees Rijnboutt (architect, directeur Rijnboutt Van der Vossen | |Rijnboutt bv), Hans Mulder (ex hoofdredacteur Bouw), Lodewijk Baljon | |(landschapsarchitect, directeur bureau Baljon), Anco Schut (gemeente | |Utrecht, hoofd afdeling Stedenbouw en Monumenten van de dienst | |Stadsontwikkeling), Adri Dorrestein (Heijmans Vastgoedontwikkeling, | |directeur stafafdeling Design & Development) en Jan den Boer | |(publicist, senior projectmanager gemeente Utrecht | |Projectmanagementbureau). De voorzitter van het symposium is Madeleine| |Lenagh (senior projectmanager gemeente Utrecht | |Projectmanagementbureau). | | | |Het symposium wordt mede georganiseerd naar aanleiding van het boek | |van Jan den Boer, "Passie voor de stad, naar de nieuwe betovering van | |de gebouwde omgeving." Dit boek is een pleidooi voor een nieuwe visie | |op schoonheid in architectuur en stedenbouw. Een samenvatting van deze| |visie is te vinden in bijgaand interview uit Trouw van 5 december | |2006. | |Het programma van het symposium en extra achtergronden over het | |onderwerp 'schoonheid in de architectuur' kunt u lezen in de bijlagen.| | | |Ik hoop u te mogen verwelkomen op dit symposium. | | | |Met vriendelijke groet, | | | |Petrien Uniken Venema | |Hoofd Projectmanagementbureau gemeente Utrecht | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u terecht bij Jan den Boer, via | |j.den.boer@utrecht.nl of 06-246 947 04. Deelname aan het symposium is | |kosteloos. Wel vragen wij u zich vooraf aan te melden bij Martje | |Keetman via m.keetman@utrecht.nl of 030-286 8531. |---- --
Uitnodiging voor het symposium "Hoe organiseer je een mooie stad"
16 april 2007, Spoorwegmuseum, Utrecht
Datum:
16 april 2007
Locatie:
Spoorwegmuseum Utrecht, theaterzaal
Maliebaanstation
3581 XW Utrecht
Programma:
13.30 Aankomst, koffie/thee
14.00 Opening door dagvoorzitter Madeleine Lenagh 14.05 Inleiding door Jan den Boer
14.25 Presentaties door Ashok Bhalotra (onder voorbehoud!), Kees Rijnboutt, Hans Mulder, Lodewijk Baljon, Anco Schut en Adri Dorrestein 15.30 Pauze
15.50 Discussie
17.00 Afsluiting en borrel
Over smaak valt niet te twisten?
In Nederland is het modernisme lange tijd overheersend geweest. Dit dogmatisch modernisme richtte zich vooral op functionaliteit en de rationaliteit, wat door vele consumenten ervaren wordt als het bouwen van kale, lelijke vierkante dozen. Schoonheid en versiering mocht geen doel op zich zijn. Het afgelopen decennium is een tegenreactie ontwikkelt met historiserende bebouwing zoals Brandenvoort in Helmond. Dit wordt door vele deskundigen afgedaan als kitsch, maar het is bij consumenten erg populair en wordt ervaren als mooi.
De discussie onder 'deskundigen' gaat echter zelden over schoonheid, over wat nu mooi en lelijk is. In de meeste gesprekken en geschriften van de architectuur elite komen de woorden schoonheid en de woorden mooi en lelijk niet voor. De architect Ashok Bhalotra zegt hierover in een interview in het boek 'Passie voor de stad': "Het woord mooi wordt zelden gebruikt, uit angst, net als gelovigen die God niet ter discussie stellen. Het woord mooi mag niet gebruikt worden vanuit dogmatisch denken."
Het is tijd om te ontdekken hoe het gevoel voor schoonheid weer vorm kan krijgen in onze gebouwde omgeving. Gevoel en schoonheid zijn lange tijd onbegrepen delen van de menselijke geest geweest. Maar volgens de beroemde neuroloog Antonio Damasio is ons gevoel juist de belangrijkste menselijke functie om keuzes over schoonheid te kunnen maken. Ontwerpers zullen opnieuw de tijd moeten nemen om een gevoel voor schoonheid te ontwikkelen, en opleidingen zullen daar opnieuw aandacht aan moeten geven.
Hoe organiseer je een mooie stad, hoe creëer je een gevoel voor schoonheid?
Het symposium "Hoe organiseer je een mooie stad" zal geen traditionele conclusies en antwoorden geven. De uitdaging is om op deze middag zelf een gevoel voor schoonheid te ontwikkelen, te vertellen over wat schoonheid in een stad kan zijn en elkaar te inspireren om dit ook daadwerkelijk tot stand te gaan brengen.
Voor de pauze zullen de zeven inleiders in woord en beeld de deelnemers meenemen in hun gevoel voor schoonheid. Na de pauze zullen de inleiders in gesprek met elkaar en het publiek onderzoeken hoe het gevoel voor schoonheid georganiseerd kan worden. De volgende vragen kunnen aan de orde komen: Hoe kunnen we de kwaliteit van schoonheid herkennen in elke stroming of stijl? Hoe komen we tot een gesprek over deze schoonheid in plaats van over welke stroming of stijl het beste is? Hoe ontwikkelen we ons gevoel voor schoonheid? Deze vragen helpen een gevoel te krijgen voor alle verschillen en nuanceringen die de discussie over schoonheid juist zo interessant maken.
Uitgangspunt van het gesprek is dat smaken, stromingen en stijlen elk hun eigen waarde hebben, maar dat in elke smaak en stijl de kwaliteit wel herkenbaar is. Het gaat dan niet meer om een keuze voor een bepaalde stijl, maar om het leren herkennen van de beste kwaliteit die zich manifesteert als pure schoonheid, in elke stijl.
---- --