Ingezonden persbericht

Persbericht - 15 april 2007

Kennislink vijf jaar!

Kennislink (www.kennislink.nl), de website die wetenschappelijke informatie toegankelijk maakt voor zowel middelbare scholieren als een breed publiek, vierde zondag 15 april haar vijfjarig bestaan.

Sinds de website op 15 april 2002 online ging, is Kennislink uitgegroeid tot één van de meest bezochte populair-wetenschappelijke websites in het Nederlandse taalgebied. In maart 2007 ontving de website meer dan 500.000 bezoeken, terwijl een speciale live webcast van de totale maansverduistering op 3-4 maart nog eens een extra 440.000 bezoeken trok.

Tot 2005 beperkte Kennislink zich voornamelijk nog tot de bètawetenschappen. Maar vanaf 2005 kwamen daar ook de taal-, gedrag- en maatschappijwetenschappen bij. Daarmee biedt Kennislink op het gebied van de taalwetenschap, antropologie, sociologie, bestuurskunde, politicologie, psychologie en pedagogie eveneens een goed en toegankelijk beeld van het wetenschappelijk onderzoek in deze vakgebieden. Op 1 juni 2007 komt er een speciale pagina over economie en bedrijfskunde bij, in het najaar 2007 gevolgd door een pagina over geografie en planologie. Daarna hoopt de redactie geschiedenis, filosofie, rechtsgeleerdheid, literatuur- en cultuurwetenschappen te laten aanhaken. Zo zal Kennislink betrouwbare informatie gaan verschaffen op het gebied van álle wetenschappen.

Kennislink is meer dan een portal-site alleen. Kennislink heeft ook eigen inhoud, zoals artikelen die zijn geschreven door correspondenten uit de wetenschap zelf. Een deskundige redactie rapporteert over het laatste nieuws uit de wetenschap en illustreert dat ook aan de hand van beeld en multimediafragmenten. Daarnaast bevat Kennislink een grote hoeveelheid artikelen uit populair wetenschappelijke bladen, tijdschriften en webpublicaties. Sinds 2 maart 2007 verleent Kennislink ook medewerking aan een wekelijkse, populair-wetenschappelijke pagina in het gratis dagblad Sp!ts, de tweede krant van Nederland met 1,7 miljoen lezers per dag.

Kennislink maakt nieuwsgierig!

Waarom doet Kennislink dit allemaal? Leerlingen op het voortgezet onderwijs moeten informatie verzamelen voor het maken van werkstukken. Leraren gebruiken Kennislink bij de lesvoorbereiding maar ook algemeen geïnteresseerden, journalisten en beleidsmakers zijn frequente bezoekers van Kennislink uit interesse of om professionele redenen. Zoeken met gewone zoekmachines levert weliswaar een groot, maar lang niet altijd betrouwbaar aanbod op. Op Kennislink is uitsluitend betrouwbare informatie te vinden. Alle informatie is al inhoudelijk gecontroleerd, terwijl ook al zoveel mogelijk links naar andere, betrouwbare sites zijn gelegd. Als in internationaal verband wordt gerapporteerd over het broeikaseffect, rapporteert Kennislink niet alleen over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, maar schenkt ook aandacht aan sceptische geluiden van sterrenkundigen en klimaatdeskundigen. Daardoor biedt Kennislink méér. Kennislink geeft niet alleen informatie die de gebruiker op dat moment wil weten, maar nodigt deze ook uit tot verder zoeken. Vandaar het motto: "Kennislink maakt nieuwsgierig!"

Meer informatie:

Vijf jaar Kennislink

http://www.kennislink.nl/web/show?id=168237

Kennislink wordt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgevoerd door Stichting Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie (www.e-nemo.nl).