Gemeente Deurne
05-04-2007
Lekker fris in Deurne
Campagne Alcoholmatiging Deurne start 15 april
Tijdens de koopzondag op 15 april wordt
de alcoholbewustwording campagne in Deurne op spetterende muzikale
wijze afgetrapt op de Markt. Om 14.45 uur geeft wethouder Joke Hubert
het startsignaal voor de campagne Lekker fris in Deurne. Onder deze
titel wordt het alcohol- en drugsbeleid de komende twee jaar
uitgevoerd.
In 2007 ligt de nadruk op het bevorderen van bewustwording over
alcoholeffecten en het voorkomen van verkeerd alcholgebruik. Kortom;
geen alcohol onder de 16 jaar en vanaf de 16 met mate. Het programma
voor 15 april komt tot stand in samenwerking met de jongeren zelf via
de Jongerenraad Deurne en de Ondernemersvereniging Deurne.
Nadat de wethouder het logo Lekker fris in Deurne onthult, leidt
Hester Dadema het publiek door het programma. De kiosk is ingericht
als podium voor de dj-wedstrijd. Van de drie jonge djs uit Deurne
wordt de meest frisse dj verkozen. Daarnaast geeft dansschool Manders
demonstraties in moderne dansen voor de jeugd. Naast entertainment
bevat dit programma ook een educatief element. Frisse jongeren lopen
rond en sporen andere jongeren en hun ouders aan om naar de JIP-bus te
gaan. Hier wordt voorlichting gegeven over de effecten van
alcoholgebruik.
Risicos van alcohol
Uit onderzoek blijkt dat de jeugd in Zuidoost-Brabant ongeveer twee
keer zo veel drinkt dan in de rest van Nederland. Alcoholgebruik op
jonge leeftijd vormt een groot risico voor de gezondheid. Voorbeelden
hiervan zijn alcoholvergiftiging, black-out, seksueel geweld,
hersenschade en verslaving. Momenteel probeert de overheid via
landelijke en regionale campagnes het alcoholgebruik onder de jongeren
terug te dringen. De gemeente Deurne haakt hierop aan, net als de
gemeenten Asten en Someren.
Alle verantwoordelijke partijen
Met het alcohol- en drugsbeleid wil de gemeente Deurne risicos en
problemen op het gebied van gezondheid, relaties, openbare orde en
veiligheid verminderen. Door een integrale aanpak onder regie van de
gemeente Deurne, wordt hieraan gewerkt samen met GGD Zuid-Oost
Brabant, Stichting Welzijn Deurne, Novadic Kentron, de Jongerenraad,
horeca-ondernemers en Politie. Later worden ook andere partijen
opgeroepen om hun bijdrage te leveren aan Lekker fris in Deurne.
Met speciale educatie- en theaterprogrammas, voorlichtingsmateriaal en
gesprekken worden jongeren en hun ouders benaderd. Dit gebeurt via de
scholen, maar ook in vrije tijd. De horecaondernemers ondersteunen de
campagne en denken mee over het stimuleren van het gebruik van
frisdrank. De ondernemingsvereniging past haar activiteiten aan op het
programma van de aftrap op 15 april. Verder zullen ook de
sportverenigingen, overige alcoholverkooppunten en de dorps- en
wijkraden bij de campagne betrokken worden.
Brief voor ouders
Vooral de bijdrage van ouders aan deze campagne is onmisbaar. Zij
bepalen immers op welke leeftijd hun kinderen alcohol mogen drinken.
Onderzoek laat zien dat de meeste kinderen voor het eerst drinken
tussen hun 11e en 13e levensjaar. Ouders blijken daarbij een grote rol
te spelen. De gemeente stuurt daarom alle ouders van kinderen van 11
en 12 jaar over twee weken een brief met informatiemateriaal. Hierin
wordt gewezen op de gevaren van alcoholgebruik op jonge leeftijd en de
mogelijkheden om als ouder invloed uit te oefenen op het gedrag van
het kind.