40e hartweek voor Hartstichting
Nieuwe inzichten in de begeleiding van
40e hartweek voor Hartstichting
10-4-2007
Van 15 t/m 21 april 2007 is de hartweek van de Nederlandse
Hartstichting, dit jaar voor de 40e keer! Tijdens deze jaarlijkse
collecte vraagt de Hartstichting financiële steun voor het bestrijden
van hart- en vaatziekten. Laat uw hart spreken en help mee in de
strijd tegen hart- en vaatziekten!
De Hartweek is van groot belang voor de Hartstichting. Zij doet haar
werk geheel zonder financiële steun van de overheid en is dus volledig
afhankelijk van giften van de Nederlandse bevolking. De steun van de
Nederlandse bevolking is daarom van groot belang!
Hart- en vaatziekten hebben een enorme impact op de samenleving, want
het is nog altijd doodsoorzaak nummer 1. Een derde van alle mensen
overlijdt aan een hart- of vaatziekte. Dat zijn in Nederland jaarlijks
zo'n 45.000 slachtoffers!
Collecte 1967 en 2007
In 1967 vond de eerste collecte plaats, georganiseerd door de
Vereniging Vrienden van de Hartstichting. De Vereniging Vrienden van
de Hartstichting werd eveneens in 1967 opgericht, met als doel de
Nederlandse Hartstichting bij haar werk te ondersteunen. De collecte
werd georganiseerd in 31 plaatsen en resulteerde in een opbrengst van
fl. 12.441,-.
Gelukkig zijn deze aantallen enorm gegroeid. Vorig jaar bedroeg de
opbrengst van de collecte EUR4.382.469,- . Dit jaar gaan tijdens de
Hartweek bijna 80.000 collectanten op pad om geld in te zamelen voor
de Hartstichting in meer dan 1.500 plaatsen in Nederland.
De opbrengst van de collecte wordt gebruikt voor wetenschappelijk
onderzoek, voor het verbeteren van de kwaliteit van patiëntenzorg en
voor het geven van voorlichting over een gezonde leefstijl.
Nieuwe voorlichtingscampagne
Op 2 april jl. is de Hartstichting gestart met de 6 Minuten Campagne.
De centrale boodschap van de campagne is: Een leven hoeft niet te
stoppen bij een hartstilstand. Weet wat u moet doen: bel 1-1-2,
reanimeer en defibrilleer". 300 Nederlanders worden wekelijks
getroffen door een hartstilstand. Op dit moment is de overlevingskans
bij een plotselinge hartstilstand buiten het ziekenhuis 5 à 10%. Het
doel van de campagne is om - met hulp van het publiek - deze
overlevingskans binnen 5 jaar te vergroten naar 25%. Adequate hulp van
omstanders is hierbij van het allergrootse belang. Kijk voor meer
informatie op www.6minuten.nl. Tijdens de Hartweek delen collectanten
een campagnekaartje uit aan het publiek, om hen zo in te lichten over
de nieuwe voorlichtingscampagne.
Nederlandse Hartstichting