Nederlandse Spoorwegen

10 april 2007

Elf dagen lang anders reizen tussen Amsterdam en Utrecht, Schiphol en Utrecht, Amsterdam en Woerden.

ProRail sluit verdubbelde spoorlijn aan op het spoorwegnet.

Vervangend vervoer per bus en metro; Intercity's Amsterdam-Utrecht omgeleid

Station Abcoude vernieuwd en verplaatst

Vanaf 25 april betere reismogelijkheden

Van 14 tot en met 24 april legt ProRail de laatste hand aan de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht. Dit betekent dat NS gedurende deze periode een aangepaste dienstregeling rijdt op de trajecten Amsterdam Centraal ­ Utrecht Centraal, Schiphol ­ Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal ­ Woerden. NS doet er alles aan om de overlast van deze werkzaamheden zo klein mogelijk te houden. De extra reistijd voor reizigers die van 14 tot en met 24 april via deze trajecten reizen, blijft meestal beperkt tot maximaal een half uur.

Wijzigingen in de dienstregeling in de weekeinden van 14/15 en 21/22 april In de weekeinden van 14/15 april en 21/22 april rijden de Intercity's tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal via een andere route en stoppen onderweg niet op station Amsterdam Amstel. Tussen Schiphol en Utrecht Centraal rijden elk uur vier tot zes rechtstreekse NS-snelbussen in plaats van Intercity's. De stoptreinen van Amsterdam Centraal via Breukelen naar Woerden en naar Utrecht Centraal komen te vervallen. Tussen Amsterdam Centraal en station Amsterdam Bijlmer ArenA is het treinkaartje geldig in de metro van het GVB. Tussen de stations Amsterdam Bijlmer ArenA , Abcoude, Breukelen, Maarssen en Utrecht Centraal rijden NS-bussen in plaats van treinen.

Wijzigingen in de dienstregeling van 16 t/m 20 april en op 23 en 24 april Van maandag16 t/m vrijdag 20 april én op maandag 23 en dinsdag 24 april rijden van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal vier Intercity's per uur. Twee daarvan worden omgeleid en stoppen niet op station Amsterdam Amstel. Op deze dagen rijden er bovendien minder stoptreinen tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal (via Breukelen) en rijden de stoptreinen met aangepaste vertrektijden.

Amsterdam ­ Breukelen ­ Woerden ­ Gouda ­ Rotterdam

Van 14 t/m 24 april rijden er geen treinen tussen Breukelen en Woerden. Reizigers wordt geadviseerd via Utrecht Centraal te reizen.

Reizigersinformatie
Over bovengenoemde aanpassingen in de dienstregeling is een speciale folder uitgebracht door NS. Deze folder is verkrijgbaar bij de NS-verkooppunten en is te downloaden via www.ns.nl. Informatie is ook beschikbaar op Teletekstpagina 754 of via 0900 - 1475 ( 0,35 per minuut). Een reisadvies op maat wordt gegeven via 0900 - 9292 ( 0,70 per minuut) en is ook te vinden in de planner op www.ns.nl .

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum 10 april 2007
Pagina 2/2

Dienstregeling vanaf 25 april
Vanaf 25 april gaat tussen Amsterdam en Utrecht de nieuwe dienstregeling in, zoals NS deze voor de vier sporen al ontworpen had, maar nog niet kon uitvoeren bij de start van de nieuwe dienstregeling op 10 december 2006. Het aantal reismogelijkheden tussen Rotterdam en Amsterdam Centraal via Gouda ­ Woerden ­ Breukelen verdubbelt; er rijden hier voortaan twee Sprinters per uur. Tussen Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid rijden dan twee stoptreinen per uur. De stoptreinen uit Utrecht en Maarssen naar Amsterdam Zuid sluiten in Breukelen aan op de Sprinters naar Amsterdam Centraal, en omgekeerd.
Reizigers in Abcoude maken vanaf 25 april gebruik van een nieuw station, op een andere locatie dan het oude.
De Intercity's en Sprinters/stoptreinen rijden vanaf 25 april over hun eigen spoor en zitten elkaar niet meer op de hielen. Hierdoor worden verbindingen sneller en betrouwbaarder. Het nog steeds groeiende goederenvervoer (niet van NS, maar wel gebruik makend van dezelfde rails) profiteert flink van de extra capaciteit. Ook komt er ruimte om een nieuw station in de dienstregeling op te nemen: Utrecht Zuilen. Dit station wordt in juni geopend. De spoorverdubbeling brengt niet alleen `lucht' in de bestaande dienstregeling op een van de drukste spoorlijnen van Nederland, maar biedt ook ruimte om toekomstige groei goed te verwerken. Het is de bedoeling in 2009 een kwartierdienst met Intercity's tussen Utrecht en Schiphol in te voeren. Ook gaan dan de Sprinters tussen Utrecht en Breukelen ieder kwartier rijden.

NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 377 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

Noot aan de redactie
Voor informatie over de NS-dienstregeling: NS Persvoorlichting, Kees Nieuwenbroek, via 06-29598747 Voor informatie over de werkzaamheden van ProRail: ProRail Projectvoorlichting, Elisa Redeker, via 06- 52001570


---- --