Nieuw bestemmingsplan Buitengebied
Vorige week hebben we u geïnformeerd over het nieuwe bestemmingsplan
voor het buitengebied. Dit nieuwe bestemmingsplan vloeit rechtstreeks
voort uit het Reconstructieplan Beerze Reusel. Eén van de eerste
werkzaamheden die we nu gaan verrichten is de inventarisatie. In dit
artikel leggen we u uit wat de inventarisatie precies inhoud en hoe we
dit gaan aanpakken.
De inventarisatie
De inventarisatie heeft zowel betrekking op het relevante beleid dat
we in het bestemmingsplan moeten verwerken, als op het beleid waar we
rekening mee moeten houden. Het gaat dan met name om het beleid van de
provincie en het rijk.
Daarnaast heeft de inventarisatiefase betrekking op de functies in het
buitengebied. Het gaat hier voornamelijk om een inventarisatie van de
agrarische bedrijven, semi- en niet-agrarische bedrijven,
recreatiebedrijven en incidentele recreatiewoningen buiten de
recreatieparken. SAB Eindhoven BV, het bureau waaraan wij de opdracht
voor het nieuwe bestemmingsplan hebben gegund, verricht de
inventarisatie.
Doel inventarisatie
Voor een goed opgezet en handhaafbaar bestemmingsplan is een goede en
gedetailleerde inventarisatie nodig van het huidige gebruik, de
aanwezige functies en waarden in het buitengebied. Deze inventarisatie
dient een breder doel dan alleen het bestemmingsplan. Ook voor een
goed handhavingsbeleid is een uitgebreide inventarisatie onmisbaar.
Op de korte termijn speelt de inventarisatie met name een rol bij het
bepalen van bestemmingen. Op de langere termijn gebruiken we de
gegevens voor het snel in beeld brengen van de uitgangssituaties voor
wijzigingsprocedures, aanlegvergunningen of milieuaanvragen.
Eerder uitgevoerde inventarisaties
Bij de totstandkoming van de huidige bestemmingsplannen voor het
buitengebied hebben wij de laatste jaren meerdere inventarisaties
verricht. Ook heeft in het kader van het opstellen van het
Handhavingsprogramma een uitgebreide inventarisatie van illegale
bouwwerken plaatsgevonden. We gaan voornamelijk van de gegevens van
deze inventarisaties uit. Feit is echter dat met name in de agrarische
sector de laatste jaren veel veranderd is. Enkele tientallen
agrarische bedrijven zijn via de Regeling Beëindiging
Veehouderijtakken gedeeltelijk of helemaal beëindigd of omgeschakeld.
Ook is gebleken dat de inventarisatie die wij hebben laten verrichten
voor het opstellen van het Handhavingsprogramma niet altijd even
betrouwbaar is.
Om de eerdere inventarisaties compleet te maken vragen we de
eigenaren van agrarische bedrijven of ze een enquête willen invullen.
We kiezen bewust voor een enquête binnen deze doelgroep. In 2003 is
onder de semi- en niet-agrarische bedrijven een uitgebreide
inventarisatie verricht. Op basis van deze gegevens en de daarna nog
verleende bouw- en milieuvergunningen beschikken wij op dit moment
over voldoende informatie voor deze bedrijven. Voor de recreatieve
bedrijven starten we nog een apart traject op. Hier informeren we u
later verder over.
Bedrijvenenquête agrarische bedrijven
Het bij elkaar brengen van bestaande informatie over de functies en
waarden in het buitengebied gebeurt via dossieronderzoek. Hierbij gaan
we uit van verleende bouw-, milieu- en aanlegvergunningen,
vrijstellingen, wijzigingen, etc. Om inzicht te krijgen in de exacte
bedrijfsactiviteiten en bebouwing sturen we deze week een
enquêteformulier toe aan de ondernemers van agrarische bedrijven. De
enquête bestaat uit 4 delen, namelijk een algemeen deel, agrarische
bedrijven, bebouwing en toekomstplannen. Het is zowel voor ons als
voor de ondernemers van groot belang om het enquêteformulier tijdig
ingevuld terug te sturen. In de begeleidende brief vermelden wij de
uiterlijke datum hiervoor
Inloopdagen
Voor de ondernemers die een enquête ontvangen, houden we op woensdag
18 en donderdag 19 april inloopdagen voor vragen of toelichtingen op
de gegevens waar we in de enquête om vragen. Omdat het nieuwe
bestemmingsplan nog helemaal opgesteld moet worden, kunnen wij tijdens
de inloopdagen nog geen uitsluitsel geven over met name wijzigingen
ten opzichte van huidige bestemmingen of uitbreidingsmogelijkheden.
Voor ons zijn de inloopdagen belangrijk voor het verkrijgen van
achtergrondinformatie.
Op woensdag 18 april is de inloopdag voor agrarische ondernemers uit
Oirschot en Spoordonk. Op donderdag 19 april is de inloopdag voor
agrarische ondernemers uit de Beerzen. Beide inloopdagen zijn van
09.00 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur. Bij de
inloopdagen zijn medewerkers van de gemeente en SAB aanwezig. De
locaties van deze inloopdagen maken we bekend in de begeleidende brief
bij de enquête.
Brainstormsessies
Op maandag 14 mei, dinsdag 15 mei en maandag 21 mei houden we
brainstormsessies. We hopen door middel van deze sessies input te
krijgen voor de kaderstellende discussienota die we als onderlegger
voor het nieuwe bestemmingsplan opstellen. Op deze brainstormsessies
zijn alle belanghebbenden in het buitengebied (agrariers, ondernemers,
mensen die in het buitengebied wonen of grond hebben) van harte
welkom. Binnenkort krijgt u via het Oirschots Weekjournaal en onze
website meer informatie over de brainstormsessies. Als u hierin
geïnteresseerd bent, kunt u deze avonden nu al vrijhouden in uw
agenda.
Nadere informatie
Voor meer informatie over het nieuwe bestemmingsplan voor het
buitengebied kunt u contact opnemen met Màdy Verkooijen, tel
0499-583333
Gemeente Oirschot