Vragen van de PvdA over de behandeling van burgerbrieven door de
gemeente Hilversum
13 april 2007
Geachte College,
Op 30 januari 2007 publiceerde de Nationale ombudsman het rapport
Burgerbrieven gemeenten. Hebt u even?
In dit rapport concludeert onze Nationale ombudsman dat de
beantwoording van burgerbrieven in veel gemeenten te wensen overlaat.
Vaak worden brieven helemaal niet beantwoord en zeer vaak duurt het te
lang voordat burgers antwoord krijgen.
Het onderzoek van de ombudsman vond plaats onder een derde van alle
gemeenten in Nederland, waaronder de gemeente Hilversum.
Het snel en adequaat beantwoorden van brieven en e-mails van burgers,
in woord (bijvoorbeeld telefonisch) en geschrift (brief of e-mail) is
wat ons betreft een belangrijk aspect van Samenlevingsgericht Werken.
Hieronder valt ook het tijdig versturen van tussentijdse berichten
over de voortgang van de afhandeling van de brief. Indien iemand na
het versturen van een brief of e-mail, maar ook na het ontvangen van
een ontvangstbevestiging, lange tijd niets hoort van de gemeente,
ontstaat onzekerheid en vermindert het vertrouwen in het openbaar
bestuur. De PvdA vindt het met de Nationale ombudsman van belang dat
burgers serieus genomen worden.
Daarom stelt de PvdA u de volgende vragen:
1. Heeft de gemeente kennisgenomen van het bovengenoemde rapport?
2. Heeft de gemeente inzicht in de beoordeling van de gemeente
Hilversum door de Nationale ombudsman en zo ja, hoe luidt deze
beoordeling?
3. Kent de gemeente de Correspondentiewijzer van de Nationale
ombudsman?
4. Hanteert de gemeente de richtlijnen uit de Correspondentiewijzer
van de Nationale ombudsman voor:
a. Aanvragen
b. Bezwaarschriften
c. Klaagschriften
d. Andere brieven
e. Faxen
f. E-mails
5. Indien in vraag 4 voor een subrubriek een negatief antwoord is
gegeven, zijn er voor die subrubriek dan andere richtlijnen en
normen?
6. Beschikt de gemeente over instrumenten om de kwaliteit van de
beantwoording van de correspondentie te borgen voor alle
subrubrieken in vraag 4? Zo ja, welke, en zo niet, waarom niet?
7. Informeert de gemeente de Hilversumse burgers duidelijk over wat
ze van de gemeente mogen verwachten op dit gebied? Zo ja, hoe dan,
en zo niet, waarom niet?
8. Op welke manier motiveert en stimuleert de gemeente haar
medewerkers tot Samenlevingsgericht Werken bij de beantwoording
van brieven en e-mails?
9. Mocht de afhandeling van brieven en e-mails op sommige gebieden
niet voldoen aan de normen van de Nationale ombudsman, welke
maatregelen gaat de gemeente dan treffen om hier in de toekomst
wel aan te kunnen voldoen?
Met vriendelijke groet,
Willem Hendrikx,
Fractielid PvdA Hilversum
Gemeente Hilversum