Den Haag, 13-04-2007
KPN brengt financiële rapportage in lijn met nieuwe
organisatiestructuur
Met de bekendmaking op 2 januari 2007 dat KPN in Nederland was gestart
met een nieuwe organisatiestructuur bevestigde het bedrijf dat de
klant centraal staat. De organisatie is nu ingericht aan de hand van
klantsegmenten in plaats van producten, waardoor een klantgerichtere
organisatie is ontstaan. KPN's voormalige divisies Vast (hierna
`Vast') en KPN Mobile The Netherlands (`Mobiel') hebben plaatsgemaakt
voor de nieuwe segmenten Consumentenmarkt, Zakelijke Markt en
Wholesale & Operations. Om aan te sluiten bij de nieuwe
organisatiestructuur is ook KPN's financiële-verslaggevingsstructuur
aangepast. Dit persbericht omvat nogmaals de achtergronden bij het
genomen besluit en geeft de daaruit voortvloeiende vergelijkende
cijfers voor de jaren 2005 en 2006. De aanpassing heeft geen gevolgen
voor de kerncijfers zoals gerapporteerd in het jaarverslag en Form
20-F voor 2006, noch voor de trends of de gepubliceerde verwachtingen.
De organisatorische integratie van Vast en Mobiel is een van de
eersten in Europa en betekent een verdere stap binnen KPN's strategie
om de klantgerichtheid te verbeteren in een telecommunicatiewereld
waar het onderscheid tussen de verschillende technologieën steeds
verder vervaagt en klanten steeds vaker geïntegreerde oplossingen
willen. De integratie van Vast en Mobiel is gebaseerd op de
klantsegmentatie binnen de voormalige divisie Vast, de sterke vraag
binnen de zakelijke markt en succesvolle pilotprojecten in de
consumentenmarkt. Naar verwachting zal de integratie leiden tot
diverse financiële voordelen, zoals hogere opbrengsten als gevolg van
cross- en upselling en lagere bedrijfslasten door een efficiënt
gebruik van de infrastructuur.
Nieuwe organisatie
KPN's nieuwe geïntegreerde organisatie in Nederland bestaat uit vier
segmenten: de retailunits Consumentenmarkt en Zakelijke Markt,
Wholesale & Operations (W&O) en IT Nederland (zie bijlage A). De
retailsegmenten opereren sterk markt- en klantgericht, terwijl
Wholesale & Operations netwerkdiensten levert aan interne
KPN-segmenten en externe wholesaleklanten met een sterke nadruk op
operational excellence.
Buiten Nederland omvat de divisie Mobile International
dochterondernemingen E-Plus in Duitsland en BASE in België en
daarnaast - gezien de vergelijkbaarheid van de diensten - de
Nederlandse mobiele wholesaleactiviteiten.
Financiële verslaggeving
De nieuwe segmentatiebasis heeft geen gevolgen voor de algemene
financiële resultaten over 2005 en 2006 noch op de gepubliceerde
verwachtingen (zie bijlage B). Aangezien de voormalige divisies Vast
en Mobiel niet langer bestaan, zijn de cijfers op divisieniveau echter
wel gewijzigd. De nieuwe segmentatiebasis is gebaseerd op de
onderliggende strategie en de bedrijfsactiviteiten van elke divisie.
Opgemerkt dient te worden dat KPN in de overgangsfase pro forma tevens
een aanvullende toelichting op grond van de oude segmentatiebasis zal
verstrekken om vergelijkingen met andere bedrijven mogelijk te maken.
Op deze toelichting wordt geen accountantscontrole toegepast.
Door de nieuwe segmentatiebasis zal de marge van de voormalige Vaste
segmenten worden versterkt met mobiele diensten, hetgeen leidt tot
hogere marges. Gewijzigde intercompany-stromen en een andere
administratieve verwerking van mobiele gespreksafgifte bij Wholesale &
Operations leiden tot lagere interne opbrengsten en een hogere
EBITDA-marge. De afschrijvingen binnen Wholesale & Operations zijn
gestegen doordat activa centraal worden verwerkt.
KPN zal de resultaten over het eerste kwartaal van 2007 (eindigend op
31 maart 2007) op 8 mei 2007 bekendmaken.
Consumentenmarkt
De opbrengsten van het segment Consumentenmarkt bedroegen in 2006 EUR
4,2 miljard, 5% meer dan in 2005 (zie bijlage C). Deze toename werd
voornamelijk veroorzaakt door de groei van de mobiele diensten na de
overname van Telfort in oktober 2005. De traditionele vaste
spraakopbrengsten blijven dalen als gevolg van een proactieve migratie
naar VoIP-diensten. Deze migratie heeft geleid tot een sterke groei
van de opbrengsten uit breedbanddiensten, die echter tegen lagere
marges worden geleverd. Vanuit kostenoogpunt worden de investeringen
in het klantenbestand voor VoIP en televisie gedeeltelijk
gecompenseerd door lagere wervingskosten voor mobiele klanten.
De strategie van het segment Consumentenmarkt is gestoeld op KPN's
sterke positie in de Nederlandse markt voor vaste en mobiele
telefonie, breedband en televisie, evenals op zijn
multibrand-strategie en uitgebreide distributiemogelijkheden. In de
toekomst zal deze positie nog verder worden uitgebouwd via cross- en
upselling, ontwikkeling van multiplay-oplossingen en geïntegreerde
vast-mobiele pakketten. Voorbeelden hiervan zijn de recente
marktintroducties van MobielThuis, flatfees bij Telfort en een nieuw
klantenbindingsprogramma.
Zakelijke Markt
Het segment Zakelijke Markt genereerde in 2006 opbrengsten van EUR 3,3
miljard, een afname van 3% ten opzichte van 2005 (zie bijlage C). Een
deel van de daling kan worden verklaard door de afname van het aantal
traditionele vaste spraakminuten en de migratie van klanten met
huurlijnen naar goedkopere oplossingen als E-VPN en IP-VPN. De druk op
het traditionele portfolio wordt enigszins verlicht door minder kosten
voor Wholesale & Operations. De opbrengsten uit nieuwe activiteiten
stijgen, zoals het geval is bij (managed) applicaties en de
outsourcing van netwerken. KPN is marktleider op het gebied van
mobiele diensten, met als resultaat een stabiele groei van de
opbrengsten en minder kosten voor werving en behoud van klanten.
In de zakelijke markt is er duidelijk behoefte aan geïntegreerde
diensten. In het segment Zakelijke Markt heeft KPN zijn marketing-,
sales- en klantenservice-activiteiten voor vaste en mobiele diensten
dan ook volledig geïntegreerd. Ook het vast-mobiele portfolio wordt in
hoog tempo uitgebreid. In deze markt transformeert KPN zich van een
leverancier van connectiviteitsdiensten tot een provider van
geïntegreerde IT-oplossingen.
Wholesale & Operations
De opbrengsten van Wholesale & Operations bedroegen in 2006 EUR 3,9
miljard en lagen daarmee 3% lager dan vorig jaar (zie bijlage C).
Circa 70% van deze opbrengsten betreft interne opbrengsten afkomstig
van de retailsegmenten; de overige 30% wordt gegenereerd bij externe
partijen. De daling van zowel het aantal aansluitingen als de
traditionele vaste verkeersvolumes binnen de segmenten
Consumentenmarkt en Zakelijke Markt wordt slechts gedeeltelijk
gecompenseerd door hogere mobiele verkeersvolumes. De externe
opbrengsten zijn redelijk stabiel, met enerzijds lagere opbrengsten
uit originating- en terminatingminuten en anderzijds hogere volumes
internationaal en transitverkeer. Er is een duidelijke verschuiving te
zien van diensten met hogere marges naar diensten met lagere marges.
Bovendien worden kostenbesparingen in het traditionele portfolio
gedeeltelijk tenietgedaan door de introductiekosten voor nieuwe
IP-diensten.
KPN is bezig met de volledige integratie van het vaste en mobiele
netwerk, die moet leiden tot een stroomlijning van het
dienstenportfolio en extra efficiency-voordelen. In de wholesalemarkt
breidt KPN zijn serviceportfolio voor interne en externe klanten uit,
onder meer met wholesalehuurlijnen (Wholesal Line Rental - WLR) en
wholesalebreedbandtoegang (Wholesale Broadband Access - WBA).
Daarnaast rolt KPN een All IP-platform uit, waardoor IP-diensten tegen
structureel lagere kosten kunnen worden geleverd.
Mobile Wholesale NL
Binnen de divisie Mobile International bedroegen de opbrengsten van
Mobile Wholesale NL EUR 0,3 miljard, een toename van 50% ten opzichte
van 2005 als gevolg van de sterke marktgroei in het wholesalesegment.
Na de versterking met Telfort vertoonde dit segment een sterke
winstgevende autonome groei, aangezien KPN de samenwerking aanging met
zeer interessante wholesalepartners en het businessmodel heeft gezorgd
voor lagere klantenwervingskosten. KPN's mobiele wholesalestrategie is
gericht op het versterken van de relatie met wholesalepartners, van
zijn merken en van de platforms in alle gebieden waarin het actief is.