Solvency II van groot belang voor Europa
Doe mee aan 'QIS 3' (Quantitative Impact Study), zodat u weet wat u te
wachten staat én u uw invloed nog kunt laten gelden: dat was de
belangrijkste oproep tijdens een themabijeenkomst die het Verbond op
27 maart samen met De Nederlandsche Bank (DNB) organiseerde over de
Europese richtlijn Solvency II. DNB gaat tussen begin april en eind
juni de derde QIS-studie uitvoeren, om helder te krijgen wat de
consequenties zijn van de nieuwe richtlijn én om te bepalen wat
verzekeraars (nog) moeten doen om 'Solvency-proof' te zijn.
Wie niet thuis is in de wereld van solvabiliteit, zal de bijeenkomst
van vorige week al snel als een soort 'abracadabra' hebben ervaren.
Vakkundige termen als MCR, SCR en CEIOPS vlogen veelvuldig over tafel
en lieten al snel een beeld achter dat Solvency II vooral een
technisch dossier is.
Niets is echter minder waar, zo wisten de aanwezige verzekeraars.
"Omdat de 'oude' regels (het huidige Solvency I-regime) veel
tekortkomingen bevatten, weinig ruimte bieden voor
marktontwikkelingen, goed risicobeheer niet belonen en slecht
risicobeheer geen prijs heeft, is de mate van consumentenbescherming
onduidelijk en ongelijk", zegt Nico Obolonsky van het Verbond. "Vanuit
Europa is dan ook geconcludeerd dat de solvabiliteitseisen aan
herziening én harmonisatie toe zijn, om de consument nog beter te
beschermen tegen het risico dat maatschappijen in gebreke blijven. Het
Europese belang van Solvency is vanuit die optiek groot. Als alle
verzekeraars en toezichthouders straks dezelfde criteria hanteren,
wordt bovendien een gelijk speelveld gecreëerd, waardoor een betere
product- en prijsvergelijking mogelijk is. Dat zorgt voor meer
inzichtelijkheid en concurrentie. Solvency II past dus perfect in een
tijd waarin trends als transparantie en consumentenbescherming
centraal staan."
SCR en MCR
Solvency II bevat twee drempels die een maatschappij moet aanhouden om
als 'solvabel' te worden beschouwd: de Solvency Capital Requirement
(SCR), die het streefniveau van de financiële middelen toont die nodig
zijn om eventuele financiële moeilijkheden te kunnen opvangen, en de
Minimum Capital Requirement (MCR), die het niveau bepaalt waaronder
het écht niet meer mogelijk is de uitoefening van een
verzekeringsactiviteit toe te staan. Als een maatschappij onder het
SCR-niveau komt, komt de toezichthouder in actie, waarbij een
glijdende schaal ('interventieladder') van maatregelen kan worden
gehanteerd. Zit een bedrijf onder het MCR-niveau, dan geldt een soort
alarmfase en zal de toezichthoudende instantie ingrijpende maatregelen
nemen, zoals een verbod om nieuwe polisovereenkomsten te sluiten.
Impact
Om de gevolgen van de nieuwe richtlijn in kaart te brengen, worden
door de toezichthouders in alle landen zogenaamde QIS-studies
uitgevoerd. Aan de tweede QIS-studie, die tussen mei en eind juli
vorig jaar is uitgevoerd, hebben in totaal 514 verzekeraars uit 23
landen meegedaan. Uit QIS 2 is onder meer geconcludeerd dat de SCR een
belangrijk doel moet zijn, maar dat eventuele sancties bij het scoren
onder SCR-niveau wel afhankelijk moeten zijn van de mate waarin wordt
'gebroken' met de solvabiliteitsvereiste.
Tijdens de themabijeenkomst gaf DNB aan dat in de derde QIS-studie,
die tussen april en eind juni wordt uitgevoerd, vooral duidelijk moet
worden wat de (kapitaal)consequenties voor de verzekeringssector zijn
én wat er nog moet gebeuren om 'Solvency II-proof' te zijn. "Met name
voor de middelgrote en kleine verzekeraars heeft Solvency II een
behoorlijke impact. Juist daarom is het - in hun eigen belang - zeer
belangrijk dat zij meedoen aan QIS 3. Als ze tegen zaken aanlopen die
problemen opleveren, kan dat in dit stadium nog worden meegenomen",
meent Obolonsky.
Meer informatie over QIS 3 is te vinden op de website van DNB
(www.dnb.nl). Voor vragen is het speciale e-mailadres QIS3@dnb.nl
opengesteld.
Wanneer nieuwe richtlijn?
De Europese Commissie heeft vorig jaar een eerste voorzet voor
Solvency II gedaan, die het raamwerk van de nieuwe richtlijn bevat. De
bedoeling is dat dit raamwerk, als het aan het Europees Parlement (EP)
wordt aangeboden, op 15 juli definitief is. Vervolgens worden de
hoofdprincipes uitgewerkt. De planning is dat het EP hiervoor medio
2009 zijn goedkeuring verleent. In de derde fase tot slot moeten zowel
het raamwerk als de uitwerking in de lidstaten zijn geïmplementeerd.
Verwacht wordt dat het nieuwe Solvency-raamwerk rond 2011 in nationale
wetgeving is opgenomen.
Verzekerd!, april 2007
Verbond van Verzekeraars