Rechtbank Haarlem


Vonnis OR gemeente Haarlemmermeer tegen gemeente Haarlemmermeer

Aanleiding voor het geding
Op grond van het huidige Arbeidstijdenbesluit mag een werknemer hoogstens 48 uur per week werken. De werknemer kan kiezen voor een "opt out", op basis waarvan dan (uiteraard tegen betaling van de extra uren) gemiddeld maximaal 60 uur per week mag worden gewerkt. Het op dit moment nog door de Brandweer gebruikte dienstrooster, dat gebaseerd is op een 54-urige werkweek, is in strijd met dit regime. De OR heeft op die grond de instemming aan dat rooster onthouden.

De standpunten
De OR stelt dat toepassing van het dienstrooster in strijd is met de wet en heeft gevorderd om de gemeente te verbieden het huidige rooster nog langer toe te passen.

De Gemeente heeft erkend dat het huidige rooster in strijd is met de wet. Een 48-uursrooster wordt voorbereid maar kan op zijn vroegst op 1 oktober 2007 worden ingevoerd. Volgens de gemeente brengt het terugbrengen van de arbeidsuren nu het niveau van de brandweerzorg in gevaar.

De OR heeft dit bestreden en aangevoerd dat het brandweerpersoneel bereid is "opt out" verklaringen te tekenen waardoor de voor een 48-uursrooster nodige extra uren direct beschikbaar zijn.

De gemeente heeft aangevoerd dat de zaak daarmee gaat over de primaire arbeidsvoorwaarden van het brandweerpersoneel, met betrekking waartoe de OR geen gesprekspartner is.

De gemeente acht het verder van belang dat op dit punt landelijke afspraken worden gemaakt en wil het daartoe al lopende overleg niet doorkruisen met een regeling met het eigen personeel.

Oordeel van de voorzieningenrechter
De voorzieningenrechter heeft vastgesteld dat de gemeente tot de invoering van het nieuwe rooster zonder in strijd met de huidige regels te handelen een 54-uursrooster zou kunnen handhaven, wanneer zij gebruik zou maken van het aanbod van het brandweerpersoneel om met ieder van hen individueel een opt out regeling te treffen. Dat zal echter niet gaan zonder dat de gemeente de te maken overuren beloont.

De voorzieningenrechter oordeelt dat de mogelijkheid bestaat dat op korte termijn een uniforme landelijke regeling wordt bereikt. Het belang van de gemeente bij een dergelijke regeling krijgt dan ook in zoverre voorrang dat de OR (op dit moment) niet kan verlangen dat verdere uitvoering van het 54-uursrooster achterwege blijft totdat met het betrokken personeel overeenstemming over opt out is bereikt. Wel moet de gemeente de zekerheid bieden dat de gemaakte overuren in de periode dat het overleg loopt, zullen worden gecompenseerd voor het geval daarover landelijk geen overeenstemming zal worden bereikt. Waar gewerkt wordt, moet immers ook betaald worden. De vordering wordt gedeeltelijk en onder voorwaarden toegewezen.

LJ Nummer

BA2930

Bron: Rechtbank Haarlem
Datum actualiteit: 13 april 2007 Naar boven