Gemeente Onderbanken
Inwoners Onderbanken geven gemeente rapportcijfers
De relatie tussen de inwoners van Onderbanken en de gemeente is
relatief goed. Die conclusie kan worden getrokken uit het onderzoek De
Staat van de gemeente, waaraan Onderbanken in het najaar van 2006
heeft deelgenomen. In meer dan de helft van de categorieën zit de
gemeente boven respectievelijk rond het gemiddelde van de 21
deelnemende gemeenten in de inwonersklasse tot 25.000 inwoners. Het
gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als partner',
`burger als belastingbetaler', burger als klant en `burger als
wijkbewoner' een duidelijke voldoende. Alleen in de rubrieken `burger
als onderdaan en `burger als kiezer' ligt de waardering iets onder de
6.
Het gemeentebestuur heeft vorig jaar bewust gekozen voor deelname aan
de Staat van de gemeente. Via deze gemeentemonitor worden de burgers
namelijk in de gelegenheid gesteld hun eigen gemeente te beoordelen.
Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te weten hoe de
bevolking de gemeente en de gemeentelijke organisatie ervaart. In het
najaar hebben 1.200 willekeurig gekozen inwoners een brief gekregen
met een vragenlijst. Een groot aantal van de geadresseerden heeft de
enquête teruggestuurd. Behalve formulieren per post werden ook
vragenlijsten verstrekt aan bezoekers van het gemeentehuis. Deze
vragen gingen vooral in op de dienstverlening aan de gemeentelijke
loketten. Eenzelfde werkwijze werd door het onderzoeksbureau
gehanteerd bij de 20 andere deelnemende gemeenten. Hierdoor is een
mooi referentiebeeld ontstaan.
Werkwijze
Sinds de lancering van De Staat van de gemeente in 2005 is dit
onderzoek al in meer dan 100 gemeenten gehouden. Centrale vraag is Hoe
tevreden is de burger over de prestaties van de gemeente waarin hij
woont?. Deze vraag is toegespitst op de zes reeds genoemde rollen die
een burger in zijn relatie met de gemeente heeft. De vragenlijst is op
basis van deze burgerrollen onderverdeeld in zes specifieke
onderdelen. Voor elk onderdeel moesten meerdere vragen worden
beantwoord. Het gemiddelde van deze cijfers vormde het eindoordeel per
onderscheiden burgerrol.
Waardevol beoordelingsmiddel
Naast het tweejaarlijkse Burgeronderzoek Parkstad Limburg ziet het
gemeentebestuur De Staat van de gemeente als een waardevol
beoordelingmiddel. Een gemeente moet haar prestaties regelmatig laten
beoordelen door haar burgers. Over de uitkomsten is zij dan ook niet
ontevreden. De (iets) minder goede beoordelingen zijn voor het
gemeentebestuur namelijk een aansporing om op die onderdelen met nog
meer elan en vasthoudendheid te werken aan verbeteringen. De betere
beoordelingen moeten in dat kader worden beschouwd als een aansporing
om de bereikte scores op die onderdelen in ieder geval te handhaven.
In dat licht is het gemeentebestuur van mening dat de deelname aan dit
onderzoek (jaarlijks) moet worden gecontinueerd en dat het presenteren
van de onderzoeksresultaten bijdraagt aan een realistisch
verwachtingspatroon. De uitkomsten geven namelijk een reëel beeld van
de prestaties die de burger van de gemeente mag en kan verwachten.
In de onderstaande tabel zijn de rapportcijfers die de gemeente van
haar burgers heeft gekregen op een rij gezet. Ter vergelijking is een
tweede kolom toegevoegd met de gemiddelde scores van gemeenten met een
inwonertal kleiner dan 25.000. Een gedetailleerd overzicht van de
Onderbankense scores kunt u via onderstaande link bekijken.
Burgerrollen
Onderbanken
Gemeenten
Burger als kiezer
5.6
5.5
Burger als klant
6.8
6.9
Burger als onderdaan
5.6
5.9
Burger als partner
7.9
7.2
Burger als wijkbewoner
6.1
6.4
Burger als belastingbetaler
6.9
6.0
* Staat van de gemeente.pdf (547.37 KB)