Aanleg dwarsverbindingen gestart
Het boren van de tweede tunnelbuis van de Hubertustunnel verloopt zeer
voorspoedig. De-Boora, de tunnelboormachine, boort per etmaal
gemiddeld 20 meter tunnel. Hierdoor is naar verwachting de tweede
tunnelbuis medio mei klaar. In totaal worden er 750 tunnelringen
gebouwd, 1500 meter tunnel.
De boormachine is nu onder het laatste gebouw op het tracé door en
voorbij het woonhuis dat het dichtst bij het tracé staat. Het is voor
het eerst in Nederland dat er onder gebouwen door is geboord. En met
zeer goede resultaten: uit de constante monitoring blijkt dat er
nauwelijks verzakkingen van de grond zijn en er is geen enkele schade
aan gebouwen.
De Hubertustunnel krijgt in totaal vijf dwarsverbindingen, die in
geval van nood dienen als vluchtroute. Deze week is gestart met de
aanleg van de dwarsverbindingen. Hiervoor worden zogenaamde
vrieslansen van circa 5 meter lang van de eerste naar de tweede buis
geboord. Door de vrieslansen wordt vervolgens pekel gepompt, afgekoeld
tot -30° C, waardoor de grond rondom de lansen bevriest. Na circa vier
weken kan dan de grond tusen de beide buizen worden weggehaald, zodat
een verbinding ontstaat.
Planning
De boormachine voor de Hubertustunnel heeft een doorsnee van 10,5
meter, een lengte van 63 meter en een gewicht van 1.500 ton. De
boormachine graaft de grond weg en bouwt tegelijkertijd de tunnelwand.
Het boren van de Hubertustunnel is in juni 2006 begonnen. De eerste
tunnelbuis was in november 2006 klaar en wordt nu afgebouwd. Na de
doorbraak van de boormachine in mei start ook het afbouwen van de
tweede tunnelbuis. Medio 2007 worden de toeritten afgemaakt en
mechanische- en elektrische installaties aangebracht en getest. In
juni 2008 gaat de Hubertustunnel open voor het verkeer.
Hubertustunnel
De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf
dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er
twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50
km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de Hubertustunnel de langste
stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen
in de omgeving wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden
is.
Gemeente Den Haag