Gemeente Hulst


Persbericht - 13.04.2007

Evaluatierapport gasstoring

Op 24 november 2006 vond er in Oost-Zeeuws-Vlaanderen een gasstoring plaats. Het rapport over de evaluatie van deze storing is verschenen.

Uit de evaluatie blijkt dat de grootschalige inzet van veel en verschillende diensten en organisaties naar wens is verlopen. In het algemeen is geconstateerd dat de bevolking in Oost- Zeeuws-Vlaanderen goed en op de juiste wijze is geïnformeerd over de situatie bij de gasstoring. Voor de betrokken partijen zijn aanbevelingen geformuleerd om een aantal processen in het kader van de crisisbeheersing te verbeteren. Het gaat hierbij om het aanscherpen van de rampenplannen, het informeren van alle betrokkenen en de inzet van de rampenzender. Delta, Gasunie en de Veiligheidsregio Zeeland zijn nu aan zet om de aanbevelingen te implementeren.

Het evaluatierapport gaat in op de pro-actieve en preventieve maatregelen en op de processen die op 24 november 2006 zijn opgestart ten behoeve van de melding en alarmering, opschaling, informatie-uitwisseling, crisiscommunicatie, besluitvorming, het plan van aanpak en de uitvoering hiervan en de nazorg.

Gasunie heeft de oorzaak van de leveringsonderbreking diepgaand onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat een te krappe diameter van een afsluiter in een tijdelijke aansluitleiding van een mobiel gasontvangststation de directe oorzaak is. Alle berekeningen en procedures voor de tijdelijke aansluiting zijn correct doorlopen, maar de diameter van de afsluiter bleek niet overeen te stemmen met de tekening. Gasunie heeft inmiddels technische en procedurele maatregelen ingevoerd, om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Voor DELTA en Gasunie is het van belang de leermomenten van de gasstoring in Oost Zeeuws-Vlaanderen met de collegae in het land te delen en gezamenlijk in te zetten op de ontwikkeling van landelijke richtlijnen voor de bestuurlijke en operationele aanpak van grootschalige verstoringen in de gaslevering. Ook wordt aanbevolen om de inzetmogelijkheden van private installateurs in beeld te brengen.

Gebeurtenissen 24 november
Voor reparatiewerkzaamheden aan een afsluiter nabij het gasontvangstation St. Jansteen heeft gastransportbedrijf Gasunie op 23 november 2006 de gaslevering omgeleid via een tijdelijk, mobiel gasontvangstation. Het mobiele station bleek echter te weinig gas te leveren. Er werd besloten de gastoevoer van ongeveer 9.800 huishoudens te onderbreken. Gezien de schaal van de leveringsproblemen, de verwachte tijdsduur en de complexiteit van de hersteloperatie, is in een vroeg stadium besloten direct maximaal op te schalen. Om de hersteloperatie veilig te laten verlopen zijn alle woningen en 3 grootverbruikers huis aan huis bezocht door circa 180 medewerkers van Delta en Gasunie, en 25 medewerkers van particuliere installatiebedrijven. Zij sloten de hoofdkranen af waana het regionale leidingnet gecontroleerd weer op druk kon worden gebracht.

Op de gemeentelijke website www.gemeentehulst.nl is het rapport integraal te lezen
, en wel in het menu onder het item veiligheid.
---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl