In stadsverkeer is elke vrijdag een vakantiedag
10.04.2007 / 12:14 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Universiteit twente
Universiteit twente
De doorsnee vrijdag lijkt op een vakantiedag, als het gaat om het verloop van de
verkeersintensiteit gedurende de dag. Daarin wijkt vrijdag duidelijk af van andere
werkdagen. Dat is één van de opmerkelijke patronen die promovenda ir. Wendy
Weijermars van de Universiteit Twente ontdekte bij het vergelijken van dagprofielen in het
stadsverkeer. Haar nieuwe analysemethode biedt mogelijkheden om de verkeersregeling
intelligenter te maken. Weijermars promoveert op 13 april aan de faculteit Construerende
Technische Wetenschappen.
Wendy Weijermars heeft de verkeersintensiteiten in de stad Almelo geanalyseerd, gemeten
via de inductielussen op 23 kruispunten met verkeerslichten. Haar methode is nieuw: tot
nu toe zijn vooral de totale intensiteiten op een dag vergeleken en niet het verloop van
de intensiteit in de tijd. Dat verloop geeft niet alleen bruikbare informatie over de
pieken, veroorzaakt door de spits; het geeft ook informatie over het weggebruik tijdens
de rustiger uren van de dag. Om dit te analyseren legt Weijermars de profielen van
verschillende dagen over elkaar heen om overeenkomsten en verschillen te ontdekken. Dagen
met vergelijkbare profielen worden geclusterd en vervolgens wordt onderzocht welke
gemeenschappelijke kenmerken dagen binnen een cluster vertonen.
Meubelboulevard
De variatie in profielen is interessant als input voor adequaat verkeersmanagement,
bijvoorbeeld via de regeling van de verkeerslichten of via Dynamische Route Informatie
Panelen (DRIP's). Zo wijkt de vrijdag af door een lagere piek in de spits een vlakker
profiel over de hele dag: dit neigt naar het profiel van een vakantiedag. Als er op
vrijdag meer verkeer is naar recreatiebestemmingen of de meubelboulevard, is dit ter
plekke terug te vinden, maar het is ook te zien in de rest van het wegennet. Om de
doorstroming te bevorderen, het milieu zo weinig mogelijk te belasten, is het mogelijk
met die kennis de verkeersregeling aan te passen in het hele netwerk, en niet alleen
direct bij de recreatiebestemming. Ook grote evenementen zoals voetbalwedstrijden, of
wegwerkzaamheden, geven een duidelijk ander beeld in het hele netwerk. Het weer -regen
bijvoorbeeld- heeft minder invloed dan gedacht.
Scenario's
Met haar analysemethode kan Weijermars identificeren hoe de verschillende weggedeelten
worden gebruikt. Welke route is het meest gangbaar in de ochtend- of avondspits? Welke
wisselwerking is er met recreatief verkeer? Scenario's voor verkeersmanagement, op basis
van deze analyse, worden in Almelo nu al gemaakt. Weijermars heeft zich echter niet
beperkt tot deze stad: vergelijkbare patronen blijken op te treden bij metingen in
Amsterdam. Wel komt in Amsterdam de avondspits eerder op gang, terwijl de ochtendspits
overeenkomt met die in Almelo.
Het promotieonderzoek maakt deel uit van het nationale platform TRANSUMO waarin bedrijven,
kennisinstellingen en overheden gezamenlijk kennis ontwikkelen op het gebied van duurzame
mobiliteit.
Het volledige persbericht, inclusief illustraties, is te zien op de website van de
Universiteit Twente, www.utwente.nl
Noot voor de pers
Wendy Weijermars heeft haar onderzoek gedaan in de afdeling Verkeer, Vervoer & Ruimte,
onderdeel van het Centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT) en de faculteit
Construerende Technische Wetenschappen. Bij haar promotie op 13 april is prof.dr.ir. Eric
van Berkum promotor. Het proefschrift 'Analysis of urban traffic patterns using
clustering' is te bestellen bij de Universiteit Twente, Vakgroep verkeer en vervoer, tel
053 4894322 of bij TRAIL Research School, tel. 015 2786046.
Een samenvatting van het proefschrift kan op verzoek per email worden toegestuurd.
Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, email w.r.vanderveen@utwente.nl, tel
(053)4894244 of 0645382730