Gemeente Sluis
uitvoering wet werk en bijstandg
PERSBERICHT - 12 april 2007
Sluis scoort boven landelijk gemiddelde.
Klanten tevreden over uitvoering wet werk en bijstand
De klanten van de gemeente Sluis die een bijstandsuitkering ontvangen,
waarderen de dienstverlening met een 7,6. Dit blijkt uit het
klanttevredenheidsonderzoek over de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand (WWB) dat in oktober 2006 is gehouden. Aan het onderzoek, dat
werd uitgevoerd door onderzoeksbureau SGBO, deden 26 zowel grote als
kleine gemeenten mee. Sluis scoort boven het landelijk gemiddelde van
7,0.
De gemeente Sluis deed mee aan het onderzoek om een beeld te krijgen
van de klanttevredenheid over de uitvoering van de Wet Werk en
Bijstand. De mening van de klanten is belangrijk om de dienstverlening
zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op hun behoeften.
De uitkomsten van het onderzoek worden ook gebruikt voor de nulmeting
van het WIZ-loket. Dit loket voor Werk, Welzijn, (aangepast) Wonen,
Inkomen en Zorg is op 1 januari 2007 opgericht. De directe aanleiding
hiervoor was de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
In het WIZ-loket zijn alle zaken die te maken hebben met de
ondersteuning van de inwoners samengebracht. Dit om klanten nog beter
van dienst te kunnen zijn door integrale oplossingen en samenhangend
beleid. De realisatie van het WIZ-loket is tevens een pilot voor de
doorontwikkeling tot een vraaggestuurde organisatie. Na een jaar wordt
het WIZ-loket geëvalueerd. Om dit goed te kunnen doen, moet de
startsituatie duidelijk in beeld zijn. Daarvoor is de nulmeting
bedoeld.
Het onderzoek
Voor het onderzoek zijn alle klanten die een bijstandsuitkering
ontvangen (272 klanten) van de gemeente Sluis, aangeschreven. In
grotere gemeenten is een steekproef genomen. In de gemeente Sluis lag
de respons op 48,5%. Dit is voldoende voor een representatief
onderzoek.
De klanten werd gevraagd anoniem een vragenlijst in te vullen. In het
eerste deel van de vragenlijst werd gevraagd een rapportcijfer te
geven voor verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld die
dienstverlening als geheel, de bejegening door de medewerkers,
wachttijden, bereikbaarheid, stiptheid van de uitbetaling van de
uitkering, de formulieren en de informatievoorziening. Het tweede deel
bestond uit een aantal stellingen waarbij moest worden aangegeven of
men het hiermee eens of oneens was. Het laatste deel van het onderzoek
ging over de afhandeling van klachten. Tenslotte was er ruimte om zelf
minpunten en verbeterpunten te omschrijven. Hiervan werd veel gebruik
gemaakt.
Waardering van de dienstverlening
De klanten in de gemeente Sluis waarderen de dienstverlening in het
algemeen met het cijfer 7,6. Het landelijk gemiddelde is 7,0. De
klanten zijn vooral tevreden over de bejegening door de medewerkers.
De klanten van de gemeente Sluis zijn positiever over (de snelheid en
efficiëntie van) de medewerkers dan klanten in andere deelnemende
gemeenten. Ook over de wachttijd aan de balie, de bereikbaarheid en de
wachttijd voor een afspraak zijn de klanten tevreden. Het hoogste
cijfer, een 8,2, scoort de gemeente voor de stiptheid waarmee de
uitkering wordt uitbetaald.
Verbeterpunten
Natuurlijk zijn er altijd punten die (nog) beter kunnen. De klanten
van de gemeente Sluis noemen de bejegening van klanten, de
informatievoorziening en het eerder betalen van de uitkering als
verbeterpunten.
Conclusie
De gemeente heeft de cijfers geanalyseerd en is blij met de conclusie
dat de klanten met een bijstandsuitkering tevreden zijn over de
dienstverlening. De medewerkers van het WIZ-loket, die door de klanten
dus worden gewaardeerd, worden vanmiddag door het college in het
zonnetje gezet. Er wordt bezien hoe de verbeterpunten die uit het
onderzoek naar voren kwamen, kunnen worden uitgewerkt.