Schoolverzuim vorig schooljaar licht gedaald
Het aantal meldingen van schoolverzuim is in het schooljaar 2005-2006
licht gedaald.
Over 3,5% van de 24.939 leerplichtige jongeren tussen de 5 en 17 jaar
is een verzuimmelding gedaan.
Het schooljaar daarvoor lag dat percentage op 3,8%. Daarnaast is het
aantal kinderen dat helemaal niet bij een onderwijsinstelling
ingeschreven staat, het zogenoemde absoluut verzuim, in het
basisonderwijs gedaald. In het voortgezet onderwijs is dit het
afgelopen schooljaar juist iets gestegen. Dit blijkt uit het
Jaarverslag Leerplicht 2005-2006 dat het college deze week heeft
vastgesteld.
Naast de daling van het aantal verzuimmeldingen, is ook het aantal
dossiers met meldingen over leerlingen met 8% gedaald. De dossiers
gaan vaker over jongens (57%) dan over meisjes (43%). In 2005-2006 is
voorts over 2,1% van de autochtone leerlingen een verzuimmelding
gedaan en over 4,9% van de allochtone leerlingen. In 2005-2006 zijn
101 leerlingen doorverwezen naar een zorgtraject, het grootste deel
vanuit het voortgezet onderwijs of het ROC. Het verzuim komt steeds
vaker door problemen in de thuissituatie en gedragsproblemen terwijl
vorig jaar motivatie, inzet en didactische problemen vaker de oorzaak
waren. Dit kan ook te maken hebben met de manier waarop in dossiers
zaken geregistreerd moeten worden. Het registratiesysteem zal dan ook
nader geëvalueerd en zonodig verbeterd worden. Tot slot is voor alle
onderwijssoorten het aantal verzoeken om bemiddeling sterk gestegen in
vergelijking met vorig jaar, namelijk met 60 % in het basisonderwijs
en met 30 % in het voortgezet onderwijs.
Jeugdbeleid
De gemeente wil met de uitvoering van de Leerplichtwet het voortijdig
schoolverlaten terugdringen zodat jongeren een betere start kunnen
maken op de arbeidsmarkt. Dit past ook naadloos in het jeugdbeleid van
de gemeente waarin preventie voorop staat. De leerplichtconsulenten
zijn een belangrijke schakel in de begeleiding van jongeren in hun
onderwijsloopbaan. Schoolverzuim is vaak een eerste signaal voor
problemen in leren, gedrag, motivatie of in de thuissituatie. Scholen
vragen leerplichtambtenaren ook steeds vaker om advies over de juiste
hulpverlening of om te bemiddelen bij conflicten tussen ouders en
school. De ambtenaren werken nauw samen met instellingen om
begeleiding op maat te kunnen bieden.
Aan het begin van dit schooljaar zijn er dan ook twee
leerplichtconsulenten bijgekomen en is de administratieve
ondersteuning uitgebreid. Sinds januari 2007nemen de
leerplichtconsulenten ook deel aan de casusoverleggen in het
Veiligheidshuis. Daarnaast doet de gemeente Breda, samen met 17 andere
gemeenten, sinds het begin van dit schooljaar mee aan het zogenoemde
Impulsproject Voortijdig Schoolverlaten. Hiermee wil de gemeente
schooluitval voorkomen door bijvoorbeeld uitbreiding van de zorg en
begeleiding op onderwijsinstellingen en extra trajecten voor
tussentijdse schoolverlaters en instromers om te zorgen dat zij toch
hun opleiding afmaken.
In maart 2007 is het Regionaal Samenwerkings Verband Breda en
omstreken (RSV Breda e.o.) gestart met een Reboundvoorziening. De
gemeente Breda heeft bijgedragen aan de totstandkoming hiervan en
verleent een garantiesubsidie tot en met 2009. De Reboundvoorziening
biedt jongeren, die in het voortgezet onderwijs door hun gedrag niet
te handhaven zijn, een programma op maat, zodat ze toch na enkele
maanden verder kunnen met hun opleiding.
Breda, 12 april 2007
Gemeente Breda