Samenverwerkingsverband IJzeren Rijn biedt kamerleden petitie aan
11 april bood voorzitter Gerard IJff van het Samenwerkingsverband
IJzeren Rijn Midden-Limburg aan de leden van de Vaste Kamercommissie
voor Verkeer en Waterstaat een petitie aan. Van de delegatie maakten
onder andere deel uit verkeerswethouder Anton Kirkels van Weert en
Toine Wuts van de Milieufederatie Limburg. In de petitie wordt
aandacht gevraagd voor het standpunt van de regio Midden-Limburg over
het rijden van goederentreinen over een deel van het historische
tracé. De kamercommissie, die breed aanwezig was, gaf in meerderheid
aan de informatie als uiterst nuttig te beschouwen in de aanloop naar
het debat met de minister op woensdag 18 april 2007.
Het standpunt van de regio komt erop neer dat met onmiddellijke ingang
het gebruik van het baanvlak Cranendonck-Weert door goederentreinen
(tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied) wordt bevroren. Verder
wordt de minister verzocht in overleg te treden met België en
Duitsland over een gezamenlijke, definitieve tracékeuze. Het te
verkiezen tracé dient te voldoen aan de uitgangspunten ten aanzien van
veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid in steden en dorpen, zoals
die zijn toegepast bij bijvoorbeeld de aanleg van de Betuweroute.
Gerard IJff benadrukte tot slot dat de Tweede Kamer zich in de motie
Hessels-Hofstra al eerder heeft uitgesproken het historische tracé van
de IJzeren Rijn niet opnieuw in gebruik te nemen voordat alle
toegezegde noodzakelijke maatregelen bij Cranendonck, Weert, Roermond
en Roerdalen zijn uitgevoerd. IJff: "De schade aan de leefomgeving
treedt direct op als er treinen gaan rijden". Kirkels: "Deze
maatregelen moeten worden gerealiseerd voordat er überhaupt treinen
gaan rijden". Het samenverwerkingsverband erkent trouwens het belang
van een goede spoorverbinding tussen Antwerpen/Rotterdam en het Duitse
Ruhrgebied.
Dit persbericht is uitgegeven door het Samenwerkingsverband IJzeren
Rijn Midden-Limburg.
Publicatiedatum: 12.04.2007 Bijgewerkt: 12.04.2007
Gemeente Roermond